Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 5561 ggr
Elshira
0

Burmaterial - torv?

Jag har som ni kanske sett gjort en liten tråd ang att ha tyg på hyllplan osv.

Men nu funderar jag på själva bottenmaterialet.

Tror ni att torv är något som skulle kunna fungera för råttor? Torv är ju något som många har till hästar som är dammkänsliga (och inte tål vanligt spån). Torv får dock aldrig torka ut helt utan ska hållas lite fuktigt - dels för bästa uppsugningsförmåga och dels för att det ska vara absolut noll damm.

Finns det något med torv som gör att det vore ett olämpligt material för råttor? Det dammar ju som sagt inte, har inget terpentin eller liknande. Tänkte mest på microorganismer och liknande som väl kanse finns i det till viss del?

Jag behöver som sagt det bästa för att minimera lukt (utan att städa och byta material varje dag…), och torv brukar i.af lukta väldigt frächt och bra i stallar.

Hakuna matata!

Zolah
0

är den fuktig hela tiden? skulle tänka mig att dom kan bli förkylda

Elshira
0

#1 Jag vet inte vad fuktighets procenten ska ligga på, men i jämförelse så kan jag väll säga att den inte känns blöt att hålla i. Men den får aldrig bli helt snustorr bara.

Om du provat att hålla i matjord som man köper på säckar t.ex så känns den verkligen fuktig! Torv känns inte alls på det viset (och är givetvis mycket torrare).

Jag tror inte att jag skulle behöva spraya vatten i råttburen, men jag vet att till hästarna så kan man få vattna det översta lagret lite bara med vattenkan och stril när det är som allra varmast på sommaren.

I övrigt så tror jag inte förkylning (beträffande kyla) är något problem, de brukar ha gott om bomaterial i sina kryp in (fleece) eller så hänger de i.af i hängmattan 95% av tiden xD

Hakuna matata!

Zolah
1

Jag vet inte har aldrig hållt på med torv så det är det enda jag kunde komma på ^^ den är säkert kul att gräva och ha sig i med

nyndat
0

Du känner säkert redan till det, men ett alternativ är att ha tidningspapper i botten och sen en fleecefilt på det (som kan tvättas) tricket är att lära råttorna att gå på låda (med tex kattgrus eller toalätt) som man sedan kan byta ut efter behov. Inget damm :D för mig funkar det utmärkt.

Elshira
0

#3 Ja jag tänkte dels på det, och att det inte har några nackdelar med terpentin och damm. Dessutom är det ju billigt och brukar inte lukta något (i.af när man har till hästar, och i jämförelse med spån och halm).

Känns ju lite som det ultimata att använda (möjligtvis att det kan sprätta om de nu vill gräva) och snällt mot plånboken. Men efter som jag aldrig sett/hört någon ha det så borde det ju vara av en bra anledning? o.O

Hakuna matata!

Lamina
0

Har för mig att jag läste om någon som provade torv (eller det kanske var jord) till sina råttor förut. Om det funkade bra eller inte vet jag inte, men råttorna vart tydligen väldigt smutsiga av det. Det är ju roligt att gräva i, räkna med att få torv över hela golvet om du inte har väldigt höga kanter i buren.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Zolah
0

DU kan ju göra en test i en liten bur som dom får stojja i och sedan kan du ta göra anteckningar

Elshira
0

Nu kommer det nog dröja minst en vecka eller två innan buren är färdig och jag ska få hem mina nya råttor. Men om ingen kommer med några invändningar beträffande torv så tror jag faktiskt att jag ska prova det. En stor bal på 25 kg eller vad det är kostar ju typ 70 kr.

Spätter de som galningar så får det nog givetvis vara, men annars finns ju de smarta små handdamsugarna som man kan använda till det som bara hamnar precis framför buren =)

Och att de blir smutsiga för att de har kul - de gör då inte mig särskillt mycket. Jag håller i.af inte på med utställning ^^

Hakuna matata!

[lucke]
0

#8 Jag har torv och kattsand i mina råttors toa- det är perfekt då den förut stinkande toan nu är så gott som luktfri! Innan dess hade jag bara torv, men då sprätte mina råttor mest runt i toan (leklåda typ) plus att de blev väldigt smutsiga…

Elshira
0

#9 Har jag tur spå kanske de "tröttnar" lite på torven om de får ha det i hela buren, och förhoppningsvis inte gräver dag som natt xD

Hakuna matata!

[lucke]
0

#10 Ja, du kan ju alltid hoppas på det, men räkna med att de blir lortgrisarSkrattande

Elshira
0

Ingen annan som har erfarenheter? :)

Hakuna matata!

minky
0

jag har bara haft torv till hästarna. o det är inget jag vill testa att ha inne. det dammar en massa, inte det här farliga dammet, utan det är större damm ( eller hur man nu ska förklara) men när man har bytt till pållarna har man torv överallt…   o på alla hyllor i stallet blev det ett lager brunt torv damm

men det är klart att när hästarna springer runt i det yr det nog upp mer en vad råttorna kan åstakomma…

Elshira
0

#13 Dammar torv så är den för torr. De flesta torvbalarna har en lagom fuktighetshalt när man öppnar dem (dock långt ifrån alla!) och när man har hästar och så mycket så är det viktigt att verkligen hålla det lite fuktigt. Annars hamnar dessutom allt kiss på golvet och brinner fast istället för att sugas upp av torven.

Det är lite som en disktrasa som blivit använd ett tag. Stoppar du den under kranen direkt så tar det ett tag innan den blir genomblöt. När den däremot blivit genomvår och urvriden en gång så suger den som en svamp igen! ^^

Hakuna matata!

minky
0

jo det är sant.

vi hämtade alltid men traktor kärra direkt vid mossen så det hann ju bli torrt innan det var använt allt ihop.

men som sagt det dammade massor när man la i det, vattnade alltid lite på det då, men då hade det ju redan yrt runt massor.

men kan man fylla på buren /lådan till buren ute o samma sak när man ska byta så borde det ju funka att ha.

sotlynx
0

Jag hade torv till råttor och kaninerna i somras… Aldrig mer!

Kaninerna som bodde inomhus och råttorna var ständigt bruna i nosen och det dammade fruktansvärt mycket. Böcker, gardiner, kläder, allt blev torvigt..

Jag har ett ganska fuktigt hus, men det tog inte många timmar innan torven var snustorr och började virvla.. I stallet funkar det däremot toppen, förutsatt att man lägger halm över. Annars blir det samma där, bruna nosar och snoriga kaniner. No good!

Jag använder riven wellpapp till råttorna. Köper på Granngården. Funkar skitbra, både doftmässigt och allt annat. Ganska billigt, och mjukt att göra sovhålor i. Dom väljer ofta wellpappen före hängmattorna på natten.

Elshira
0

#16 Aj då det lär ju inget vidare, det kanske torkar ut väldigt snabbt inne i vår värme och med så pass lite strö.

Kanske vore det en idé att göra som många gör med hästarna nu? Blanda med spån.

Kanske skulle kunna ha 2/3 aspspån och 1/3 torv. Fast *tänk tänk* då kommer ju torvet vara snustorrt istället. =/

Men jag tror nog - trots allt att jag köper en bal och provar! 70 kr gör mig inget om det går "till spillo", eller tja, då kan vi ju bara ge det till hästarna istället xD

Jag känner mig allt för nyfiken för att bara låta det vara, men jag har en kännsla att jag kommer få ångra mig >.<

Men jag får återkomma om någon månad eller så då jag borde kunna ha en liten recension att delge :)

Hakuna matata!

sotlynx
0

#17 Mitt tips till dig är att hänga ett vitt lakan över buren.. Då lär du få se snabbt hur mycket det dammar, och slippa städa damm ett tag iaf.. Torv blir fläckigt på böcker, tapeter och tyger.. Svinjobbigt att städa bort.. :C

Dramatik
0

Jag tror att en hel bal lär hinna torka ganska rejält innan du hunnit använda upp den. Ska man dessutom inte ha så mycket i buren så lär det torka fort som attan även där.

Jag tycker inte det är värt att prova när man kan räkna ut att det kommer bli rejält dammigt. Råttor är dessutom känsliga för damm så det gör att det känns ännu mer onödigt. Funderade du dessutom ändå på att blanda med aspspån så tycker jag att du ska köra på det helt och hållet istället:)

Elshira
0

#19 Det enda som försvinner när det torkar är just vatten, och det går lätt att fixa med en blomspruta.

Men om det verkligen blir dammfritt, att de inte gräver upp hela botten totalt, eller om de blir jätteskitiga återstår att se.

Jag har som sagt hästar också där vi brukar ha spån i botten och halm på det, kan bara lägga ut spånet där om jag vill. Räcker med att pröva torv i en vecka eller två - sedan lär jag garanterat veta i.af!

Hakuna matata!

myismyname
0

Jag kan tipsa om hampaströ, om du söker något som suger bra, är dammfritt och håller lukten borta! Jag har tidigare använt toa-lätt, men det började lukta så himla fort och dessutom gillade jag inte själva toa-lätt-lukten. Hampa är superbra. :) Visserligen är det lite dyrare, men jämfört med toa-lätt skulle jag tro att man tjänar på det i längden då det inte behöver bytas nära nog lika ofta. Det luktar ingenting och håller sig fräscht länge. Dessutom ser det fint ut i buren! 8D

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

[lucke]
0

#21 Hur ser hampaströ ut? Lägg gärna in en bild på hur det ser ut i burenGlad

Elshira
0

#21 Hade läst komentarer här om att det tydligen skulle börja lukta väldigt fort :o Vet dock någon som testat detta till häst med med gott resultat.

Ska kika på det!

Hakuna matata!

myismyname
0

#22 Jag är i skolan nu, men jag ska försöka komma ihåg att ta en bild då jag kommer hem. :)

#23 Vart såg du det? :o Jag har bara läst bra saker om hampa här på forumet, och det var därför jag valde att testa det. Jag är jättenöjd med det. :)

Lamina
0

Jag prövade hampa till mina råttor ett tag, men bytte ganska snabbt tillbaka til alspån. Kan inte minnas om jag tyckte det var bättre eller sämmre på något sätt eller hur det var med lukten. Men jag stod inte ut med ljudet som blev när råttorna gick på det eller när man hällde upp det… XD

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

myismyname
0

#25 Haha, vadå då? xD Jag tycker inte att det är något större fel på ljudet (förutom då Kork får för sig att springa runt som en idiot på burbottnen, men då är det mest det faktum att det dunsar och skakar i hela buren som är det jobbiga), haha xD

[Emma--]
0

finns dom som har torv till sina hamstrar och tycker det funkar bra. Men det finns ju en risk med smutsiga råttor helt klart. 

Nu har jag bara haft torv till terrariedjur innan och när vi hade snäckorna som skulle ha ganska fuktigt så hade vi rätt så många blomflugor. Det är dock inte så mycket nu när vi har ormen så det kanske beror på annat.

Hampaströ tar bort lukt bra tycker jag, i alla fall hos kaniner. Och det dammar inget.  

Stl-strö tycker jag funkar bra.

Lamina
0

#26 Det låter ju som… Typ glas… Fast jag är bara känslig, jag står knappt ut med ljudet av att gå på snö när det är -20 ute…

//Lamina

myismyname
0

#28 Jag har också rätt svårt för ljudet av knarrande snö, men tycker att hampaströ bara låter mysigt då man häller ut det, haha. :)

myismyname
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#22 Såhär ser hampaströ ut i buren! :) Ursäkta extremt suddig bild. Det är kolsvart ute och jag har bara en fungerande lampa i mitt rum nu(och den är inte mycket att hurra för, kan tilläggas). Då räcker det inte med bländare 1,4 om man har handhållen kamera, haha. Menmen, man ser på ett ungefär i alla fall!

Elshira
0

Aha det var det där jag tittade på när jag var på granngården sisst! Trodde det var gran/tall spån av något slag.

Men tyckte inte det såg ut att absorbera särskillt bra o.O Eller inte i jämförelse med typ torv och t.ex toa-lätt/wellpapp

Hakuna matata!

myismyname
0

#31 Det trodde inte jag heller då jag såg det, men det gör det. :) Det känns inte som man tror att det ska kännas heller.

[lucke]
0

#30 Tack! Så uppsugningsförmågan är minst lika bra som Toa-lätt?

myismyname
0

#33 Jo, det tycker jag, helt klart! Det känns inte lika ofräscht som toa-lätt då det sugit upp heller, åtminstone enligt mig. :) Jag kommer inte på några nackdelar just nu, annat än att det skulle kunna vara lite billigare. Här på djuraffären kostar 20 liter mellan 80-90 spänn har jag för mig, jämfört med toa-lätt som kostar strax över 60 kr för 20 liter. Däremot behöver man ju inte byta lika ofta som med toa-lätt, så jag tror att det är billigare i längden, som jag sagt tidigare. Jag har sett 100-literssäckar på någon hemsida, som inte var så snuskigt dyra :o Ska kolla om jag hittar hemsidan igen.

Elshira
0

#34 Hampströ finns på granngården i balar lika stora som vanliga spånbalar (till häst alltså). De kostade lite mer än sån men inte så mycket om jag itne mnsn helt fel (av vad någon annan sagt som haft det).

Hakuna matata!

hus-musen
0

hampaströ finns hos foderbud.se, 100 l för 205 kr.

Qui dormit, non peccat

Elshira
0

#34 Om det kostar lite mer än spån (som kostar ca 70 kr) på granngården så köper jag nog där, har bara 2 min dit Oskyldig

Hakuna matata!

myismyname
0

#35 Åh! Vad ligger en vanlig spånbal på? Så jag har ett hum om vad hampan går för menar jag. :)

Elshira
0

#38 Typ 70-90 kr för en storbal spån. Hampan skylle tydligen vara något dyrare än det bara enligt e på ridsport iFokus, mer vet jag inte. Sisst jag ver på granngården försökte jag se ett pris men de byggde om så fanns inga lappar uppe. Ska köpa hem en bal sen så kan jag säga om inte annat! ^^

Hakuna matata!

[lucke]
0

#34 Ska nog testa det- är trött på att köpa dyr Toa-lätt som dessutom ser jäkligt trist ut med sin grå färg…

myismyname
0

#40 Gör så! :) Jag håller med om färgen på Toa-Lätt. Kan heller inte låta bli att tycka att Toa-Lätt ser smutsigt ut även då det precis blivit bytt >< Dessutom gillar jag inte att Toa-Lätt i sig luktar så mycket. Jag tycker inte att buren ska lukta alls då den är nystädad. :>

[lucke]
0

#41 Tycker inte att det luktar illa, men det har en väldigt tråkig lukt på nåt sätt…

Elshira
0

Jag var på granngården idag och hampa ströet är det samma som kallas för "Lättströ - till Häst och smådjur". Det kostade 139 kr/bal. Kassörskan sade dessutom att det är många med hästar som börjat använda det!

Hakuna matata!

Dramatik
0

Nu har jag blivit lite nyfiken på hampaströet! Tror ni det finns någon risk för att få med ohyra? Jag tänker mest för att det kan man ju få i hö från djuraffärer t.ex.

Hur ser hampaströ ut? Och dammar det?

[lucke]
0

#44 Bild finns i inlägg #30

Dramatik
0

Jaha, se där.

Men hur är det för råttorna att gå på? Blir det inte hårt? Eller det kanske bara är som det ser ut?:)

myismyname
0

#44 & #46 Nej, det dammar inte ett dugg. :) Hårt är det inte heller. Det ser ut ungefär som trästickor, men man blir förvånad då man känner på det. Det är gjort av "mittendelen" av stjälken på hampan (inte själva "skalet") som torkats, så det är typ… hårt men mjukt? Haha. Själv tycker jag att toa-lätt känns betydligt hårdare än hampa. :)

myismyname
0

#43 Åh, det var ju inte dyrt alls! :D

Terato
0

Jag gillar hampaströ! Men det luktar faktiskt lite.. Typ Haschis. :P

Mitt absoluta favvoströ är dock Kaytees aspspån. Synd att det är så dyrt bara, ligger på 150 kronor påsen. Men det är å andra sidan pressat så det är drygt och räcker alltså väldigt länge. Så frågan är om det är så dyrt ändå! :P

Finns på Guldfisken.se, annars brukar zoobutiker kunna beställa hem.

Men det suger upp bra, är mjukt, luktar gott, är damm- och terpentinfritt och i ganska stora spånflagor. Good shit, helt enkelt.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se