Slickråttor?
Är det bara jag, eller har någon annan s.k. "slickråttor".
I min grabbflock (en pappa, fyra ungar), så är det åtminstone 2 av ungarna som är helt tokiga i att slicka på fingrar (och allt möjligt annat också egentligen, tröjor, täcken etc.).
Detta sker dock endast vid ett tillfälle, nämligen när man drar dem i öronen (inte DRAR, men masserar och klämmer lite mjukt på dem), de blir som tokiga och vill slicka på allt som kommer i närheten av munnen.
Jag har testat det på alla i tjejflocken (fyra brudar), och ingen av dessa reagerar på öronmassagen över huvud taget.
Varför är grabbarna tokiga i detta? (Kan tillägga att alla tjejerna är toppörade, och alla grabbarna är dumbos, om det har någon betydelse..).
Jag har en sån. Så fort man kliar eller klappar honom ska ha slicka på fingrarna. Det är bara positivt, de putsar sig som om du vore en i flocken :)

antar att hanarna verkligen älska o accepterar dig i flocken=) då brukar de putsa tillbaka=)
Qui dormit, non peccat

Aw, vad sött.
Men det är ju inte bara mig de slickar på. De slickar på allt som ligger tillräckligt nära nosen när jag kliar dem i öronen.
Jag har en hona som slickar jättemycket jättehelatiden :P
Kan liksom springa över sängen, så ser hon mig och måste ta en avstickare från springturen och slicka på mina fingrar några gånger och sen fortsätta springa :P
Nästan tvångsmässigt, ser det ut som ;)
Men det är gulligt… ^^
Har även en GP som slickar och pussas jättemycket, men hon kan ibland slicka om hon blir stressad, men då märker man skillnaden på tvätt-slick och stress-slick :)

Hah, aw. Men är du säker på att det inte på grund av någon sorts brist eller liknande när hon måste springa och slickas? Eller så tycker hon väl bara att du smakar gott om fingrarna :P
Hah, stackarn. (:
jag har ca 7 av 20 som är helt tokiga på att pussas.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag har bara en som är tokig på pussas

Niffen har du en GP? :O Det har jag missat helt :P
#5 Nej, jag trodde att hon hade saltbrist eller nåt, men när jag rotade fram min gamla saltsten så slickade hon på den två gånger, sen så brydde hon sig inte mer… Sen har jag testat att ge tillskott av massa olika saker, järn och liknande men nej :P
Det var när min kompis hade passat henne när jag låg på sjukan ett tag, efter det så började hon pussas :P Hon kanske är rädd att jag ska lämna henne igen ;)
#8 Jaop, Alva heter hon, underbar rådis, rätt ny i familjen <3

wow vad coolt=) Henne måste jag få hälsa på när vi lämnar grabbarna hos dig sen ;) Har du ingen bild på henne? =)
Kanske har en bild, kan ju skicka över msn nångång, så vi inte förstör tråden 
Kan dessutom inte ladda upp bilder idag, verkar det som ;)

#9. vilken tur, då är hon bara lite extra kelig av sig då, hah (:
Naw, värsta snyfthistorien :D
Ärsch, ladda upp en bild du, tror ingen tar illa upp. Jag blev nyfiken på hur en pussig GP med separationsångest ser ut.
alva slickar sjukt mycket. inte varit med om så mycket på någon gp råtta innan. riktig liten charmör. de är verkligen underbara när man tar hand om dom korrekt :-D
Lite synd att hon inte gillar mig som jag vill att hon skulle göra. Men niffen gillade hon från förste stund. Mycket ovanligt hos gp råttor. Rätt svåra att acceptera ny ägare.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ÅH! Vilken liten tjockis! Jättesöt!

Dom har så stora tassar ! 
#0 Jag blev också slickad på handen en lång stund nyss av min dumbotjej- så jäkla gulligt
Brukade även bli det av min älsklingsrådis när hon levde…
Haha, mina tre dumbotjejer slickas jättemycket när man kliar/masserar dom vid öronen och nacken. Dock tycker inte de toppörade att det är någon hit och tittar bara lite frågande på mig 
you can't face the problem, if the problem is your face……
Mina fyra killar alla toppörade slickar alltid på mig om jag kliar dom i nacken eller masserar öronen. Det är så mysigt! 
Jag har en tös som slickar ganska ofta, jag behöver inte ens röra henne. Hon bara kryper upp i nacken, burrar in sig i håret och slickar mig bakom öronen eller på axeln. Urmysigt!
3 av mina råttor är helt tokiga när det gäller det. Men alla 5 gör det mer eller mindre.