Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 5635 ggr
Elshira
0

Hammarlack?

Har håller på att bygga om ett skåp till en bur och använder mig av ett nät (modell "hönsnät" men med små maskor) som är galvat. Men jag skulle behöva lite hjälp med frågor!

Har läst att flera verkar använda sig av hammarlack, främst till galler, men också till själva träskåpet var jag kunnat förstå?

Nr 1: Tror ni jag behöver måla gallret (med hammarlack) trots att det är galvat? Tänkte om galvningen blir dålig med tiden och det kanske är lika bra att måla från början. Börjar det inte flagna om man t.ex skrubbar det ibland (att det "bryts" sönder)?

Nr 2: Skåpet måste ju självklart lackas, och jag hade tänkt att använda mig av ett hårt golvlack (sådant som man har i garage t.ex). Men funderade på om hammarlack är lämpligt på trät i buren annars?

Vad jag kunnat läsa mig till på burken så ska det släppa igenom fukt och det känns ju inte direkt "ultimat" när man har med råttpiss att göra…

Ni som använt hammarlack - Hur har ni använt det och hur har resultetet blivit?

P.s, Jag kommer snart börja lägga ut en liten "dagbok" på mitt projekt ;) D.s.

Hakuna matata!

TildaH
0

Går det att måla på galvat?
Var finns "ditt" hönsnät att köpa? Hur stora är maskorna? Allt hönsnät jag hittat är så vasst eller töjbartRynkar på näsan

Kommer följa din tråd med intresse då jag själv funderar på att bygga bur i framtidenSkrattande Därav frågorna, haha.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Dramatik
0

Jag vet inte om hammarlack går att använda på trä? Men på trät kan du ju alltid använda båtlack annars? Det ska hålla fruktansvärt bra har jag hört.

Galvaniserat galler vet jag blir jätteäckligt med tiden på råttburar. De får kalkbeläggningar och blir äckligt och liktar samt rostar. Jag hade nog målat med hammarlack då.

Jag har renoverat en hel bur modell gabber duo. Den blev jättefin med hammarlack och håller än:)

Elshira
0

#2 Jag hittade mitt på granngården, maskorna är 2 cm.

#3 Är det inte ogalvat du tänker på? Galvat är blankt medn ogalvat är matt. Det galvade luktar inte osv, men jag funderade mer på om det kanske försvinner med tiden och efter användning.

Hakuna matata!

Dramatik
0

#3 Fast jag har en bur med galvaniserat galler, det är så som jag beskrev. Kanske har det blivit dåligt med tiden? Jag köpte buren begagnad så jag vet inte hur den såg ut från början visserligen.

Elshira
0

#4 Jo jag har också en som ser ut att ha varit galvad en gång i tiden som är som du skrev. Men den köptes också begagnad :p Men jag tror nog jag låter nätet vara och målar på direkt om/när jag ser att det börjar bli matt. Har i.af en burk hammarlack hemma!

Men finns det ingen som haft det på trä?

Hakuna matata!

Elshira
0

Inga fler erfarenheter av galvat galler och/eller hammarlack?

Hakuna matata!

Elshira
0

Ellrr kanske främst att ha hammarlack på trä! Det står ju som sagt att det släpper igenom fukt, med dess huvudsakliga uppgift är ju att slydda från rost (på metall) och då borde det väll inte kunna släppa igenom särskillt mycket fukt…?

Hakuna matata!

minky
0

slulle kunna tänka mig att färgen inte tränger in i träet lika mkt som annan färg gör.

men den hammarlacken jag har använt har dock haft vld lång torktid. men den blir ju stenhård. o det kanske heller inte är så bra med tanke på att trä rör ju lite på sig, kanske spricker färgen då?

lite funderingar från min sida bara

bäst vore nog att fråga på färgaffären om vilken färg som är bäst lämpad.

vet dock att jag har läst nånstans på nätet om en hammarlack i spray form som var till både trä o metall…