Råttor iFokus

Råttor

Etikettföreningar-träffa-utställningar
Läst 1462 ggr
ellebelle1994
0

srs?

jag har ett dilemma XD

jag vill lära mig om utställning och tävling men har mina zoo råttor någon sjans?

hur vet jag vad som händer i skåne eller allt skrivs in efter hand på hemsidan?

hur får jag reda på villken täckning dom är? hittar ingen bra beskrivningRynkar på näsan

jag är såå mycket grängöling men är tacksam för alla svar och vägledning i vad som för mig är en jungel XD

Zakaraa
0

Självklart har dina Zooråttor en chans i utställning.
Det beror ju helt på hur deras teckning & färg är enligt standard eller om de är bra pet råttor
Spelar ingen roll om de kmmer från Zoo eller uppfödare

Några gånger om åter får du hem en tidning, Hus Råttan, där du får reda på saker.

Teckningen får du reda på genom att antingen läsa dig fram eller lägga upp en tråd här där du ber om hjälp att färg och tecknings bestämma dem

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

alexfifan
0

Det finns trådar om teckningar och färger som du kan läsa, vet ingen exakt just nu men finns på startsidan massa om det, och du kan självklart ställa ut din råtta oavsett om den är från zoo eller uppfödare. Då får du en bedömning om hur bra den är både färg/teckningsmässigt och även temperament (och där spelar även hantering en viss roll med tanke på att det betyder rätt mycket,om du nu köpt din råtta från zooaffär)

Finns trådar och sånt som sagt, ju mer du vill lära dig ju mer hittar du. Och man börjar ju alltid någonstans så finns intresset kommer du säkert komma långt på att ställa ut vilken råtta som helst :)

Vet att de finns SRS, svenska råttsällskapet (som jag själv inte ens är medlem i) sen finns det också någon annan klubb (hjälp mig någon med vad den heter) som har haft utställningar i skånetrakten. Det skadar aldrig att försöka i alla fall för som jag har uppfattat det är de flesta i rått- och smådjursvärldens väldigt hjälpsamma, svarar på frågor osv. så jag tror inte det ska vara något problem för dig

you can't face the problem, if the problem is your face……

TrueStory
0

Som överstående skrivit så spelar det inte så stor roll om din råtta är från Zoo eller Uppfödare, det ända som krävs är att dom är reggade, och för att kunna regga måste du betala in medlemsavgiften till srs.

ang färg och teckning så kan du läsa i den spikade tråden "VARIANTER -*fototrådar* Eller så kan du lägga in bilder här så kan vi hjälpa dig med den biten. Även om du inte har en standeradenlig råtta så finns det ju en petklass, det råttans temprament, skötsel oh hanterlighet bedöms, så finns det ju agility, är ungefär som hundagility, det är en bana utställd på ett bord med olika hinder, tex slalom, hopphinder (men råttan behöver inte hoppa utan kan klttra över) vippbräda, balans hinder mm. Då krävs det att du har en följsam råtta. Endel behöver inte träna utan råttan är väldigt följsam ändå och det går bra. Man kan ju även träna hemma, jag brukar göra det ibland bara på skoj, för det bygger upp ett förtroende och många råttor tycker även det är kul. Det finns två klasser i agility, klass A som är för "nybörjare" banan är lite enklare, man måste klara banan innom en viss tid, gör man det så får man ett clear round kort, är det många tävlande så väljer dommaren ut vilka som ska gå till final, då ska man över ett bord hörn till hörn kalla in råttor. Har man fått 2 eller tre clear round så blir man uppflyttad (är inte säker på den biten faktiskt) I klass B så är det en liten svårare bana, och även de ino en viss tid. Moment två går ut på att man ska visa upp ett trick tillsammans med råttan, det kan vara tex att råttan ska klättra från golvet upp till din axel, el att råttan ska snurra runt etc. Det brukar även vara endel roliga hederspriser i både standard, pet och agility, så även om det inte går bra i nån klass kan man få priser

Förutom srs så har du ju sydsveriges smådjursvänner som håller i endel utställningar neråt i sverige.

Lamina
0

Rat markings

Rat colors

[](http://www.hawthorn.org.uk/varieties.asp *)Vissa av färgerna och teckningarna kan gå under annat namn här i Sverige, men det är iaf en hjälp på vägen. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ellebelle1994
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

gandalf en av mina honor vet inte hur man lägger upp många bilder ;)

ellebelle1994
0

bild på gandalfs magtäckning.

jag vet inte vad de tillhör för alla tre har likadan täckning på magen för de är syskonTungan ute

ellebelle1994
0

marye och pippin i fönsterkarmenCool

ellebelle1994
0

en lite bättre bild på marry tycker inte dom är pearl men är inte säker men tycker pålsen är för mörk Flört

skulle vara kul att höra vad ni trorOskyldig

Lamina
0

Gandalf är Agouti Eubk (European Berkshire).

Dom andra två har jag ingen aning om faktiskt.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

pebb
0

Den första zoo-råttan jag ställde ut kom 3a i båda klasserna av petclass som jag ställde honom i! Bara dina djur är välhanterade och bra i hull, päls mm så har de absolut en chans. Väldigt söta är dom i alla fall!

Lancia
0

agouti ambk skulle jag säga på Gandalf, inte eubk. Har ju vit haka etc.

Dom andra kan jag inte uttala mig om då jag inte ser riktigt på bilderna

minky
0

tycker gandalf ser blå ut på min skärm

ambk är han iaf o nån form av agouti… =)

Marry kan ju va dark pearl, är dock inte säker.

men om du är osäker kan man ju alltid skriva ut bilder på dom o skicka med in när man skickar reggpapprena.

ellebelle1994
0

marry och pippin är ljusa understrån men nästan lika mörka i topparna som gandalf.

mamma och jag satt och leta men hittade ingen direkt machning gandalf är mer gråbrun än gråblå :/ hm mysterium

Thirre
0

gandalf ser ut att vara en agouti eubk. Anledningen till att jag säger eubk istället för ambk är för att det är för lite magteckning, ingen pannfläck eller bläs och för lite tassteckning för att det skall väga över till en ambk. Det enda som talar för en ambk är slipsen men det är många eubk idag som har det fast de inte skall ha det.

De andra två… Bilderna är dåliga men talar starkt för att de är för mörka pearls och beskrivningen i inlägg #13 stämmer väl överens med den färgen. Dock ser den ena lite mörkare ut än den andre… Om man skall vara krass kan man säga att alla tre är ändock för "dåliga" standardmässigt för att ställa i standard ändå dock går det alldeles utmärkt att ställa dem i petclass och tävla i agility med dem ändå. Och det är de klasserna som är roligast. Glad

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..