Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1591 ggr
Sary
0

Fråga

Hejsan! :)

Fick hem mina råttor igår, dom är sisådär halvtama. Dom känner sig inte helt bekväma med att bli petade på men den ena kan ta mat ur handen och klättra på min hand. Jag köpte dom på Alba Zoo, Tomas som har zooet beställde råttorna hos uppfödare åt mig, han trodde råttorna var syskon eftersom dom är nästan identiska. Dock är den ena mycket större och har aningens bättre motorik än den lilla, den lilla råttan är nyfiknare och verkar en smula tamare. Dom håller sig nästan bara på undervåningen (där det inte finns någon öppning) i sitt hus, dom verkar känna sig mycket säkrare där än på de andra våningarna. Dom springer direkt ner till lägsta våningen om man kommer.

För att råttorna ska vänja sig vid mig och bli lite tamare, vad tycker ni jag ska göra? :)

[Ratass]
0

ha huset på nån av de andra våningarna? då det inte finns nå hus högre upp så går mina automatiskt längst ner, iaf då de var små å rädda :P släpp ut dem på sängen och sitt med dem å låt de sniffa runt. ha en munkjacka elelr nått å ha deminnanför :)

Sary
0

Jo jag har också funderat på det där med huset, men det visade sig att öppningarna var så små att huset inte går att flytta upp och det är ett jäkla jobb att flytta våningarna så ska låta det vara ett tag till tror jag.

Detta är mina första råttor så tycker det är lite läskigt att ta upp dom och jag tror inte dom skulle vilja det heller så det skulle nog bli problem när dom ska tillbaka till buren igen.. :o

[Ratass]
0

om du tycker det är läskigt att ta up pdem så blir det ju problem att få dem tama så ;P

det bästa sättet är ju att ha dem på en begränsat utrymme så de inte försvinenr elelr kan springa så långt ifrån dig. du kan ju även ta ut en och en och sitta i soffa ntex, se til latt den inte springer ifrån dig.

kan u lägga upp en bild på buren? lät lite skumt O.o

Sary
0

www.foderbud.se/113,rÅttbur-krom.html

Det är buren. :)

Ska ta ut dom och ha i en munkjacka nu, tusen tack ! :D

[Ratass]
0

oj, ja då förstår ja det där med huset

kan ju testa att ha ett hus högst upp eller en hängmatta är nog enklare, mina vill gärna vara så högt up pde bara kan :P

mikeiko
0

Tänkte på en sak, är det galler på hyllplanen? Kan ju också bidra till att de vill vara på botten. Täck hyllplanen med fleecetyg, alternativt tidningspapper, så känner de sig säkert tryggare att börja röra sig uppåt mer! Du kan också hänga en fleecefilt över buren, så att den täcker tre sidor, och alla fyra när de sover och du inte är där :)

[Ratass]
0

det märkte ja inte ens :O Om inte som #6 sa så kan man ju köpa ikea dörrmatta för 4 kr och klippa till lite :) lätt som en plätt. blir ju lite stadigare än filtar

Lancia
0

Kan också rekommendera 4kronors-dörrmattan från ikea att ha på hyllplan.

[Ratass]
0

#8 jag sa ju det :P

TildaH
0

Går det inte att få bort hyllplanerna, råttor vill ju klättra o de finns ju inga möjligheter alls med alla heltäckande hyllorObestämd Eller ser jag fel på bildenOskyldig

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Lancia
0

#9, ja och jag instämde i din rekommendation?

Sary
0

Har tidningspapper på hyllplanen och har tagit bort det högsta planet, ska ev. ta bort även mitten-planet. (:

mikeiko
0

Häng en hängmatta i taket på den! brukar bli favvosovplatsen fort :)

bartolumeus
0

Tar bort holken. Låt råttorna har buren som sitt revir. Många tänke inte att honan ska har holk, medan hannen ska har bur.