Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 6132 ggr
Cis-j
0

Råd ang. Operation

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som några säkert läst i någon tråd innan så har min ena råtta fått en juvertumör. Nu står jag inför den stora frågan om jag ska låta operera henne eller inte.

Undine är ett och ett halvt år nästan på pricken. Hon väger nog 450 gram skulle jag tippa på. Så hon är en stor hona.
Tumören sitter på hennes högersida, precis nedanför det näst sista juvret. Den är i storlek med en ärta. Undine är en frisk tjej i övrigt. Har haft förkylningar då och då och har en leverfläck i höger öra. När hon varit förkyld har hon någon gång vid ansträngning rosslat. Inte mycket men det ska ändå stå med på papperet.
Förra veckan, i torsdags rättare sagt, var hon spänd över magen. Det visade sig vara en förstoppning. Vad den berodde på har jag ingen aning. Om det var för att jag badade henne söndagen och hon stressbajsade då eller om det berodde på att tumören på något sätt påverkar hennes tarmar, vet jag inte.
Hennes mamma är fortfarande pigg och frisk, medan hennes syster tyvärr fick vandra vidare igår då hon hade två tumörer varav den ena satt så dumt.

Jag vet varken ut eller in. Har aldrig behövt operera någon av mina råttor tidigare.

Hur skulle du/ni göra? Vad tycker ni är det rätta att göra? Borde jag chansa på en operation, hoppas hon vaknar och förhoppningsvis ge henne några extra månader? Eller låta bli och hoppas den växer långsamt? Med tanke på att hon var förstoppad förra veckan och jag inte vet om det berodde på tumören eller inte så vet jag inte om jag vågar vänta heller… Vad tror ni?

Tacksam för svar.

Mvh Cissi

Cis-j
0

Här är en bild på magen där jag ringat in tumören..

minflock
0

Det är svårt att säga just i din situation med din råtta. Men själv gjorde jag en mycket lyckad operation på en äldre råtta som hade fått en enorm knöl. Hon repade sig mycket bra och fick några månader extra. Jag ångrar inte mitt beslut en sekund där. Hennes knöl var så pass stor innan jag opererade att det var svårt att operera bort allt. Jag tror att det berodde på knölens storlek i just hennes fall, att man inte fick med alla cancer celler utan missade någon. Hon fick tillbaka sin knöl. Jag opererade inte igen för knölen var inte i vägen och hon somnade in av ålder en tid senare.

Jag har just nu en annan råtta med juvertumör. Hon är pigg och frisk och två år gammal. Jag kommer avvakta tills hon blir besvärad av knölen även fast det kan bli ett sämre resultat om man väntar och knölen växer för mycket. Detta för att se om hon när ett ultimatum måste ställas, operation eller avlivning, ska kunna tas rättvist. Är hon frisk och pigg kommer jag operera även henne.

Jag rekommenderar operation rent generellt. Jag har hört och själv upplevt detta väldigt positivt. Min erfarenhet är att dem repar sig ganska snabbt efter en operation med narkos. Min tjej var på benen och som vanligt dagen efter.

Önskar er båda all lycka till!!

sotlynx
0

Jag har bara goda erfarenheter. En av mina töser under slutet av 90-talet fick upprepad tumör på ena frambenet. 4 operationer och 1,5 år extra liv blev det innan vi fick ge upp. Det fanns helt enkelt inte hud kvar att sy ihop med. Tumörerna var otroligt snabbväxande och blev stora som hasselnötter på bara ett par veckor. Jag och vetten valde då att avliva min tös eftersom hon hade problem att röra sig ordentligt och irriterades väldigt. Det är första och sista gången jag sett en veterinär gråta när något av mina djur somnat in…  Hallon var lika pigg och glad efter varje operation och jag känner fortfarande att det var rätt att operera. Skulle göra samma sak idag om jag blev tvungen….

Lycka till med vad du än beslutar dig för att göra!

På bild: Hallon som tonåring!

Mezzzanina
0

Jag har också låtit operera en råtta.Hon mådde bra efter operationen.Men efter en månad kom det två nya tumörer på samma ställe där den gamla suttit.Och då ansåg veterinären att när råttan fick ont eller led av tumören så var det inte direkt ide för en operation nummer två.Jag fick ta bort henne till slut.

Men din råtta är ju ganska ung, så jag skulle nog ändå ha låtit operera om jag vart du.Om du har en bra veterinär som kan råttor så kan du väl resonera med henne/honom.

Anvariel
0

Jag har goda erfarenheter av operation. Jag skulle inte heller anse att det är konstigt att göra flera operationer på samma råtta om den får fler tumörer. Inte om det är "vanliga" juvertumörer. De sitter ofta ganska ytligt och löst och sprids inte. Om man är osäker på  vad det är för tumör så kan man ju alltid skicka in tumören för provtagning efter operation. På det viset vet man ju ifall råttan får tumör igen. Är det cancer så kanske man inte vill operera igen, vad vet jag.

Jag skulle vänta så pass länge att jag ser att tumören verkar vilja växa. För de kan trots allt få "tumörer"/knölar/div som bara håller sig i en liten storlek. Det får ju alla djur ibland. Men om man tycker att den börjar växa ordentligt då skulle jag förespråka operation. De verkar klara sig väldigt bra oftast. Sen repar de ju sig så himla snabbt också så om råttan väl klarar operationen (vilket de oftast faktiskt gör!! Visst, det är mer riskabelt än för hundar och katter men det är fortfarande ovanligt att de dör av narkosen) så läker de ju så himla snabbt. Man behöver inte oroa sig för att de ska lida någon längre stund. :) Mina har tvärtom sprungit runt som vanligt 12 timmar efter operationen - vilket har resulterat i att jag fått låsa in dem så de inte ska dra upp stygnen. :)

Ett tips: försök hitta en veternärklinik som söver smådjur med gas! Det ska vara mycket säkrare. Jag har opererat mina råttor med både gas och "vanligt" och båda gångerna gick det bra men man märkte en ganska stor skillnad i "uppvakningen". Noja som blev opererad med "vanlig" narkos var väldigt vinglig en lång stund efteråt. Saphira märktes det inget alls på! Hon var mest bara sur och arg på mig. :D

De veterinärer jag pratat med angående tumörerna som mina tösar har nu så har inte velat operera tumörerna när de varit FÖR små!! Tydligen så blir ingreppet paradoxalt nog större då. Orsaken är att om tumören är för liten och för mjuk så är den inte bra avgränsad och då är det svårt för dem att avgöra var den slutar och inte. De är tvugna att gräva runt mycket mer och operationen tar därför längre tid = inte bra. Däremot vill man ju inte vänta tills de blivit jättestora heller! Men de ska gärna ha blivit "solidifierade", eller vad man ska säga. Men det är säkert upp till olika veterinärer det där, hur de tänker och känner.

RugRatzz
0

Jeg ville ha tatt en operasjon, dersom hun var frisk nok til det.

Jeg har en jente som fikk operert bort 2 jursvulster når hun var 21 mnd. Hun hadde også tatt et keisersnitt, når hun var 11 mnd.
For henne tror jeg operasjonen ble litt hard, men vi fant ut i ettertid at hun hadde hjerteproblem.
Hun lever fortsatt, 26 mnd gammel. Hun er litt skral, men svulstene har ikke kommet tilbake iallefall.

Dramatik
0

Jag hade också låtit henne bli opererad, OM knölen växer mer. Visst ska man vara ute i god tid, men man kan inte operera bort för små knölar heller. Men växer den så tycker jag absolut att du ska ta bort den.

Jag har själv låtit operera en hona som var 1½ år, hon klarade det strålande och jag fick ett halvår extra med henne. Det var värt varenda krona!

Råttor klarar narkos mycket bättre än vad folk tror, så jag tycker inte du ska vara rädd för narkosen. Visst blir riskerna lite större med smådjur, men inte enormt mycket större. Se till att de söver på gas bara då det är det bästa och säkraste:)

mikeiko
0

Vill bara inflika att bilden i #0 är såååå fin! ^-^

Cis-j
0

#2 okej vad skönt att det gått bra med dina råttor. Är välidigt lugnande att höra andra som det gått bra för ^^ Tack det hoppas jag med!

#3 Okej, oj det var en hel del! Får jag fråga på vilket sätt hon sövdes de gånger hon blev opererad? Med gas eller spruta? Tror nämligen att den veterinären jag går till söver med spruta. Han har opererat flera råttor förr för jag vet att en uppfödare brukar gå till honom med sina också.. Vad söt hon var! Och vad härligt att hon vann så mycket tid :)

#4 Det var tråkigt att höra att din råttas kom tillbaka.. Ja jag är ganska säker på att det blir operation nu..

#5 Okej, jag kanske borde försöka vänta tills på måndag som veterinären sa första gången.. Men jag skulle vilja få henne opererad så fort som möjligt, blir så jävla nojig. Men vet inte om den är tillräckligt stor.. Men sen tror jag att den veterinären som jag går till söver med spruta. Vet att det är en uppfödare här på forumet som brukar gå till honom och han har opererat hennes råttor tidigare. Är det verkligen så stor skillnad på narkos via spruta och gas?

#6 Okej, känns skönt att det är flera som har bra erfarenheter :)

#7 Kanske borde vänta tills på måndag då.. Men åh det känns så jobbigt ju!
Sen söver veterinären jag går till med spruta istället för gas.. Är det verkligen stor skillnad?

#8 Tack! :D Gillar bilden på din Avatar brutalt!

Dramatik
0

Alltså saken är inte den att det är farligt med narkosen för att det är på sprutan, utan det är när de ska vakna. Får de narkosmedlet i spruta så måste de ha ett "motgift" för att vakna och det är då det kan hända grejer.

Men är veterinären van vid att operera råttor och söva med spruta så känns det ju säkrare iaf. Fråga vet. om han haft någon som inte klarat det och avgör först sen om du vill låta den veterinären operera eller inte:)

Cis-j
0

#10 Okej, då förstår jag.. Hm. Ja jag får väl fråga lite helt enkelt och bara hoppas att allt går vägen. :)

sotlynx
0

#9 Hon sövdes  med spruta! Det var ju några år sedan..

Cis-j
0

#12 Okej, vad skönt att det gick bra för henne. Nu lugnade mina nerver ner sig lite till :). Men tråkigt att hon fortsatte utveckla tumören efter operationerna också :/

wintermynta
0

Vilket häng tjejen har !!. Hon är så lik sina syskon och mamsen att jag blir lite tårögd. Du vet att jag stödjer dig i vad än du beslutar. Ge go gumman en stor puss på go magen.

wintermynta
0

Vilket häng tjejen har !!. Hon är så lik sina syskon och mamsen att jag blir lite tårögd. Du vet att jag stödjer dig i vad än du beslutar. Ge go gumman en stor puss på go magen.

Cis-j
0

Hon är helt underbar! Planerar du några fler kullar med samma temperament så vill jag skriva upp mig på listan!
Hon är som en liten gosebjörn. Så fort man rör vid henne så blir hon som en riktig ärtpåse, haha!

Ska överösa henne med pussar och gos!