Pendlar i vikt?!
Hur mycket brukar råttorna pendla i vikten?
Vägde mina flickor på juldagen, och igår igen. Två av råttorna har gått ner ca 10 gram, på strax under en månad, behöver man vara orolig? ;o Kan tillägga att den ena var tjock innan och den andra har alltid varit liten i växten, dom är båda födda i augusti.. tycker dock inte att dom ser undernärda ut.
Den ena var 301g -> 292g och den andra 361g ->354.

you can't face the problem, if the problem is your face……

Jag upplever också att de kan pendla i vikt ibland. Däremot har jag inte lagt någon större tanke på varför. Men jag antar att det är lite som med människor, vi står ju oftast inte exakt still. Jag tror det kan ha lite att göra med vad de ätit och så senaste tiden. Men någon som vet bättre får gärna rätta mig:)
Mina pendlar också, beroende hur ofta dem får komma ut och vilken mat dem får :)
Frågan är ju vad ett par kilo för oss människor motsvarar i råttvikt ;o Fast det går ju att räkna på…
Dock är väl några gram inte så mycket att oroa sig över (:
Är lite stressad men räknade ut att om en råtta väger 300g och tappar 10g så borde de vara som om en människa väger 70kg och tappar dryga 2 kg, vilken ju inte är helt vanligt, jag pendlar på 59-63kg. Beror ju helt på hur man äter och rör sig :)
Mina råttor kan pendla 10g-15g beronde helt på vad jag ger dom och hur mycket dom får vara ute.
Okej, men mina är ju knappt fullvuxna, så jag vet inte om det är värre då om dom pendlar neråt ;O Detta är dock första gångerna jag har vägt dom, har inte haft någon våg innan. Får väl se hur det ser ut vid nästa vägning innan jag börjar nojja (:

#5 Jag tror att du även bör väga dem vid ungefär samma tidpunkt också varje dag. Så ska man ju göra med människor för att få ett något sådär tillförlitligt resultat:)
Ja det är sant. Fast har för mig att jag har vägt dom på kvällen båda gångerna, dock hade jag inte gett dom kvällsmat sist och är inte säker på om jag gjorde det första gången ;o
Men det är ju ändå en rätt självklar sak, halvt dumt av mig att helt glömma bort det. 

Kan ju vara så att råttorna fick extra mycket gott under jul oxå, och att de nu ligger på normal kanske?
Mina gubbar fick iaf lite för mycket goda nötter o annat mums =)
Råttor kan pendla lite hit och dit i vikt precis som människor. Håll koll på dem bara så att de inte går ner för mycket i vikt.
Qui dormit, non peccat
Ah det är ju sant, proppade i dom nötter och massa fet julmat xD Klart dom också ska få smaka av det goda, hihi.
Ja jag hade tänkt försöka hinna väga dom ett par gånger i månaden bara för att ha koll, (: vart bara lite orolig först med tanke på att dom inte är helt fullvuxna, då borde dom ju egentligen inte gå ner även om det pendlar lite =/