Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1983 ggr
Jagelskarfala
0

Mobbad?

Hej!

För ett år sedan så köpte jag tre råtthanar, som var syskon. En svart och två vit/gråa. Sedan fick jag fler och fler råttor tills jag hade 12 stycken. Av dessa gick 8 hanar tillsammans, däribland de tre första.

Nu har jag bara kvar de här tre råttorna efter att min gamling dött och resten har sålts/skänkts bort. Under hela tiden har de här vit/gråa hanarna varit oskiljaktiga, de verkar inte vilja gå någonstans utan varandra. Den svarta har tytt sig lite till allihop, och däribland min gamla råtta som var väldigt självständig. Nu när han har dött, så är den svarta råttan nästan lite utstött.

Han har alltid legat inne i sitt hus och fått sällskap av någon annan, bland annat de vit/gråa. Men nu när de bara är tre stycken är det precis som att bästisarna försöker undvika den svarta. De har börjat lägga sig utanför huset, plant på botten och kelat med varandra. När den svarta har kommit ut och lagt sig hos dem, har de oftast flyttat på sig. Min svarta råtta ser nästan lite deprimerad ut och verkar inte särskilt lycklig eller lekfull, som han har gjort innan.

Kan han vara utstött, och vad kan man i så fall göra? Den här svarta råttan har jag haft uppe hos mig flera gånger, medans de grå/vita har varit mer för sig själv. Kan det vara orsaken? Borde jag ta ut en av de vit/gråa mer så att den svarta får lära känna dem en i taget? Jag vill verkligen inte se honom så dyster, komiskt nog heter han dessutom "Depp".

Någon som kan hjälpa mig? :)

Banankaka320
0

Du kanske inbilar dig? Menar inte att låta elak men de är lätt att tolka djur som människor:) men jag har faktiskt lagt märke till det att när man har tre råttor så blir en lite mer ensam, men de kan bero på hur buren ser ut. Ex två kan trycka in sig i en burk, så kommer den tredje och försöker trycka in sig men då går dem andra istället. Vem är de som dominerar av dem tre?

Jagelskarfala
0

Ja, det finns ju risk för att jag inbillar mig, och förhoppningsvis är det det jag gör, men eftersom de grå/vita har varit så bra vänner så känns det som att den tredje inte kommer med riktigt :)

Det är dock grymt mycket utrymme i huset, så dem flyttar nog inte på sig för att det är trångt.

Jag har haft väldigt svårt för att se vem som dominerar av dessa tre. Innan har jag haft en råtta, Nogger, som har varit en VÄLDIGT tydlig och stark ledare, han gick till exempel till attack mot min gamla råtta när han inte "lät sig styras", och dessutom var sjuk och svag. Efter det har jag inte lyckats lista ut vem som är ledare. Ibland tror jag att det är min största råtta som är det, men han är ingen tydlig och bossig ledare, kanske snarare den som aldrig behöver vara ensam.

Finns det ALLTID en ledare? Jag har väldigt svårt för att se vem som är det. :(

Banankaka320
0

Jag tror de alltid finns en ledare, som är mer eller mindre dominant. Det är ofta den som blir "fetast" eftersom den äter lite mer. Jag funderar på om de finns ngt sätt att testa vem som är dominantast, typ om man tar bort all mat i några timmar och låter dem bli lite hungriga och sen lägga in en bit och se vem som "vinner" :o men då undrar jag om de är den mest dominanta eller mest envisa som vinner xD

Jagelskarfala
0

Haha, vilken rolig sak att testa :D Men jag ska hålla dem under lite observation ett tag då och se om jag kan lista ut vem som är ledaren. :D

Banankaka320
0

Ja gör så :) man ser de tydligast när dem är vakna och har typ nyss fått mat, då är mina full igång i att busa/äta/mucka samtidigt xD

Jagelskarfala
0

Okej, ska prova så fort jag får tillfälle ;D