Separera!
hallååå ellleeerr :)
Mina råttor är nu 3 veckor, lite dålig koll på när honor o hanar ska separeras..nån som kan hjälpa mig lite på traven :P
Tror det är vid fyra veckor (?) Nu får ni inte dumförklara mig om jag har fel xD
Mellan 4-5 veckor. 4 veckor och någon dag är lagom.
Hade det inte varit en bra idé att ta reda på sånt innan man tar en kull?

#3: Hon kanske har råkat ut för tjuvparning/dräktig zooråtta?
Hon har annonserat om kullen tidigare.. jag tolkar den annonsen som att ungarna var planerade. :)

Okej… Mjo, om den var planerad borde man ju veta det…

Var rätt säker på att det var 4-5 veckor..har kollat internet men dte står olika överallt, så tänkte att jag skulle dubbelkolla med er experter här inne också.
Jag föder upp denna kull bara pga av att mamman o pappan har det bästa humöret o är de snällaste råttorna jag någonsin stött på, (o jag har ändå haft råttor i 12 år..) så jag har inga fancy stamtavlor att visa upp..eller håller på att väga mamman så thats it..vet bara att mammans o pappans föräldrar hade god hälsa o dog gamla..det räcker för mig.
Jag vill bara att alla småttingarna ska få så bra hem som möjligt..
Nu vet jag inte om det är samma sak för råttor som kaniner, men kan inte råttor bära defekter som finns långt bak i släktet?

#8: Jo det kan dom…
Om man sysslat med en djurart i 12 år borde man veta rekomendationer för sin art. Om det är något du inte vet om råttor eller andra djur som du behöver veta kan du finna det på http://www.djurskyddsmyndigheten.se/
Lycka till

Jag separerar mina runt 6 veckor om dem inte är sålda då. Har aldrig varit ngn som blivit könsmogen innan dess.