Stegar...?
När man har flera hyllplan i sin bur så behövs ju naturligtvis något att klättra upp till nästa hyllplan på.
Alla dessa stegar som finns till fåglar t.ex - är det inte lite långt mellanrum till dom egentligen? Känns ju lite jobbigt för dem att klättra? o.O Kanske skulle jag kunna tillverka egna liknande men med mindre mellanrum?
Eller är det allra bästa att ha hela plankor som man sätter fast små pinnar på som halkskydd?
Rep som häger rakt upp och ner - är det något som råttorna brukar klättra i eller tycker de mest om att gå på dem rakt fram bara?
Kom på mig själv med dessa frågor då jag aldrig behövt ha något sådant förr. Har alltid haft något hus eller liknande de kunnat klättra upp på. Men nu blir det mycket större mellanrum.
Så fungerar stegar - eller ska jag ta hela plankor med "halkskydd"?
Hakuna matata!

jag har använt tygklädda plankor till mina gamlingar när de varit ute
(så att de kunnat ta sej upp i soffan & dyl)
och det har funkat jättebra
You can't spell Bitchy without Itchy
kan ju ta dörrmattorn där med ;P på plantor alltså
plankor :P
Vilka stegar man vill ha beror på vad man vill. Stegar med breda mellanrum är bara bra egentligen, för då får råttan anstränga sig lite och med tiden får den allt bättre balans!
Om du vill ha rep i buren är ett tips att försöka hänga upp dem så att det blir en viss lutning iaf. Om du fäster repet nära ett hyllplan/hängmatta kommer det förmodligen användas oftare.
Man ska inte göra det för lätt för råttorna för då blir buren inte särskilt miljöberikad, men se till att de inte kan skada sig bara.
#4 Ok, jag tänkte messt om de brukade kunna ramla i de stegarna eller liknande. Men då kanske jag kan köra på sådana ändå! Eller göra egna med kanske två istället för 4 cm mellanrum ^^
Vad det gäller repet så har jag sett vissa som haft rep upp genom ett hål till nästa våning - undrade mest om råttorna någonsin använder dessa? Vågräta rep brukar jag ha gott om, det är inga problem :)
Hakuna matata!