Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 3290 ggr
caarro
0

aktivering

Jag är lite nyfiken på hur ni aktiverar era råttor. Får dom springa fritt i ett rum eller hur gör ni? Finns det några roliga lekar man kan aktivera råttorna med? :)

Zakaraa
0

Finns en tråd där det finns många bra tips :)
Aktiveringstråd

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

mieeow
0

mina tjejer får springa fritt i mitt rum så ofta och så länge som möjligt, När det blir mer sällan är jag mer noga med att ha sysselsättning i buren. T.ex nötter att gnaga hål på, ibland tar jag toarullar, fyller med papper och lägger i en godis. Detta löser dem dock väldigt snabbt, hade utan papper i början men det fixade dem på ett kick när det lärt sig. Att lägga i papper var ett försök att få det att räcka längre :P fungerar några sekunder i alla fall…

caarro
0

# 1 Okej, är dålig att kolla på gamla trådar…. :(

# Blir det inte mycket kiss på golvet och söndergnagda prylar i rummet?

Zakaraa
0

Jag kanske ska säga hur jag gör också :P Missade att skriva det, heh.

Mina får springa fritt på sängen, har nyligen köpt en liten soffa som de ska få ha själva som jag ska försöka göra lite rolig med kuddar osv.

Det är mer i buren de aktiveras, har tyg ovanpå buren som de drar in (de är galna i tygerna på taket..) Hasselnötter (som jag knäckt lite löst då de inte är så vana vid nötter med skal) papper och toarullar och ibland mataktivering också

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

mieeow
0

#3 kiss på golvet har jag ine märkt.. men söndergnagda grejer, ja, väldigt mkt. Jag brukar sitta med sj så ser oftast när det händer och kan stoppa dem, sedan lägger jag undan saker jag är rädd om.

En grej som dock är lite störigt.. är att de tar saker ur soptunnan och lägger bakom mig säng xD *suck*

[Ratass]
1

jag låter dem springa fritt i köket i stället. gjort en grind för dörren så de inte kan komma ut och gnaga på alla sladdar i tvrummet. har även ett akvarie står i köket med en hylla under med all mat, råttgodis och grejer, så de har mycket att titta på :P

mieeow
0

#6 låter smart, jag har dock en familj som inte är så vana att ha råttor springande fritt på golvet. finns risk för olyckor…

[Ratass]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ah, jag bor själv i en etta så :P men kommer folk över så ska de veta när de e ute :P Grinden till köket ^^

Lamina
0

Haha, vilke klockren skylt! XD

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

mikeiko
0

Håller med #9, big Like på skylten :D

[Ratass]
0

haha :D tackar!

Jag är supernöjd med den, bild på både hamster och råtta då jag har en hamster som bor i köket :P

mieeow
0

haha :D jättefin skylt ju, kanske ska sätta en sån liknande på min dörr ^^

[Ratass]
0

den är bra att ha :P specieltl då hamstern får vara ute själv och jag glömmer ibland bort att han e ute, så det blir en liten reminder då grinden e framme

caarro
0

Okej, jag har en "lekhage" till mina hanar. Där har de kartonghus, filtar, tunnel mm. Jag har en filt under som skyddar golvet för mina grabbar kissar typ små pölar överallt. Är det skillnad på hanar och honor när det gäller detta?

[Ratass]
0

jag hade två hanar under en kort tid för länge sen och har för mig de kissa typ konstant på ens kläder och höll på. visst kan väl honorna lämna lite på handen elelr nått men inte direkt nå mycke. har inte sett nå pölar elelr droppar i köket.

caarro
0

Okej, ja mina hanar kissar på kläder och händer också….Är det för att typ märka revir?

[Ratass]
0

jepp

caarro
0

Okej

ellebelle1994
0

hur gör ni med råttorna för att fånga in dem om inte buren är i rummet där de får springa mina kommer inte på inkalning och dom blir väldigt skygga när de får springa fritt utan att ha buren att gömma sig i.

senast jag hadde dom ute gömde dom sig bajom ett element så jag nästan fick vålda lite för att få utdom tyvär blev följden av det att dom har varit jätte nervösa hela väckan, vill inte behöva göra det igen så hur ska jag göra för att "fånga" dem?

Lamina
0

Ett tips är ju att inte släppa dom lösa nånstans där dom kan gömma sig förens dom lärt sig att lita på dig och kommer fram självmant.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Ratass]
0

ett tips är  väl att låta dem avra på begränsat utrymme tilsl de känner dig så pass bra att de itne blir nervösa då du försöker få tag i dem.

nyndat
0

#15 min lilla flicka pinkar som vilken karl som helst, så man kan nog inte generalisera för mycket. Tyvärr :P

[Ratass]
0

#15 oh :P

mieeow
0

#19 mina brukar gå in i buren efter ett tag, när de tröttnar :P annars är två av mina heltama, får ta upp dem hur jag vill. Två är det lite svårare… en får jag ta upp ibland, ibland inte.

På något konstigt vis verkar det som om de fattar att jag vill ha in dem, för om jag försöker få tag i dem lite grann och sedan låter dem va, så klättrar dem in själva. Är lite krångligt dock, man kan ju inte ha burne öppen för då går de andra ut XD

men har jag bråttom så har det hänt att jag fått fånga dem.. :/ känner mig alltid lika hemsk, men har jag gjrot det så är jag noga att när jag släpper in dem i buren, klappar dem över ryggen och låter dem nosa och sånt, liksom "jag är snäll, egentligen.."