Mina tjejer älskar ananas. Men jag skulle inte ge konserverad. Oerhört mycket socker och oftast konserveringsmedel.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
kanske inte i så stora mängder, menar människor kan ju bli svullna i munnen av det ( vad jag fattat, eller så ljuger alla i sympati när det händer mig! xD )
#2 det har aldrig hänt min mamma :P (jag äter inte ananas så jag kan inte svara :P)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#2 Svullen vet jag inte, men jag får som att det sticker och bränner i gomen efter för mycket färsk annanas. >< Samma med för mycket kiwi.
Närjag äter mycket färsk ananas så sväller min tunga, en gång läspade jag i 30 min eller nåt sådant. kan vara allergisk? men min mor och syster säger att det beror på själva frukten.
Hittade en artikel på Allergier.ifokus om just ananas:
"Ananas innehåller en frätande syra som löser upp våra slemhinnor, vilket kan orsaka sårig mun. Oftast är tungan hårdast drabbad, och kinderna. Därbör bör man vara aktsam med ananasen och äta max 2 skivor åt gången, sedan behöver munnen vila några dagar för att slippa besvär."
Okej, men i liten mängd funkar då? :)
#4 HAHA jag får samma sak. Men färsk annanas är godas men det gör så förbannat ont sedan. i säkert 1-2 dagar. Känns som man brät sig på tungan. Kiwi äter jag inte för de gör oxå ont, har vägrat sen jag var liten för mamma ville alltid att jag skulle äta, hon tycker ju inte att de gör ont ju :P
#7 Ja, en liten mängd kan ju inte göra någon skada. :) Hade tänkt köpa hem själv och ge mina, såg att det var extrapris på willys…
#8 Haha, ja det sitter ju i ett tag också! Nedrans frukt… Men det är ju så gott så det går ju inte att sluta förens det är försent. :P
Färsk ananas innehåller ett ämne som bryter ned slemhinnan hos människor i alla fall :)
Det går bra, men ge med måtta - har en laxerande effekt också!
Gör det någon skillnad hur mogen ananasen är? Själv tycker jag att den sortens ananas man äter i Thailand -- som haft tid att mogna innan den plockats -- inte känns det minsta i munnen medan den halvt omogna ananas man hittar i affärer här hemma irriterar. Jag kanske inbillar mig? :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
De kanske har något med de att göra. Tomater som får mogna som dem ska är ju mkt godare än dom i affärerna.
Samma sak är det ju med kiwi. Omogen kiwi känns värre för munnen än mogen, åtminstone för mig. :>
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus