Medicin
Jag har två nysande hanar hemma och har fått Bactrim utskrivet av en veterinär. Behandlingen ska pågå i 20 dagar och jag ska ge 0,2 ml, två gånger om dagen. Men har ni några tips på hur jag ska ge min pojkar medicinen. Fick med små sprutor eller ska jag blanda det i någon god mat?
Jag brukar blanda medicinen med majspure eller något liknande. Mäter upp medicinen i sprutan och lägger ut det på en sked och blandar med gottis :)
you can't face the problem, if the problem is your face……
Jag brukar krossa medecinen med en kniv (inte eggen utan lägger kniven ner och krossar) sen tar jag en liten bit blodpudding eller leverpastej och blandar i medicinen.. Spruta är nästan hopplöst tycker jag, har jätte svårt att få i råttan allt..
Okej, tack nu ska jag försöka :)

Och jag säger tvärtemot er andra. Jag använder mig av sprutan och ger dem direkt i munnen. Då är man säker på att de får i sig allt. Provade med mat en gång, men då ville inte råttan äta upp den trots att jag gjort pyttelite så då får de inte i sig allt.
Nej, spruta in i munnen och ge något gott att tugga på direkt efter:)
En droppe blåbärssoppa funkar jättebra på i alla fall två av mina tjejer.
# 4 Jag lyckas inte ens öppna munnen…… :( Måste jag ta ett riktigt grepp och liksom tvinga dem eller finns det något annat knep? :)

#6 Ja, du får ta ett ordentligt grepp runt råttan, sen får du peta in sprutan i mungipan, ganska långt in så du kommer förbi skinnflikarna de har där. Ska jag ge 0,2 ml så brukar jag först ge halva och sen andra halvan. Sen håller jag kvar råttan tills man hör dem smaska för då sväljer de medicinen. Håller man inte kvar dem tills dess så rinner medicinen gärna ut i mungipan igen.
Man kan hålla ganska rejält hårt i råttorna så var inte rädd för det. De förstår till sist att de inte kommer någonstans ändå. Se till att hålla i framtassarna, annars petar de lätt bort sprutan, de är starkare än vad man kan tro:P
Låter himla omständigt med sprutan ;O
Mina råttor älskar dock majspuré och slickar i sig till sista droppen, medan det är helt omöjligt att använda spruta - enda gången jag försökte tror jag att jag satt en hel halvtimme utan något annat resultat än spilld medicin och tusen rivmärken på händerna… det var visserligen tjurtanten i flocken, men ändå.
Men får väl helt enkelt testa sig fram :D
man ska vara försiktig med att krossa tabletter gäller oavsett djur/människa för tabletter brukar vara designade att smälta bort under en viss tid. Och krossade tabletter smälter fortare och därmed får man en högre dos samtidigt än vad det är tänkt!
Annan sak gällande mat är att tänka på vad man ger till, har för mig att jag läst att vissa maträtter kan göra så att medicinen inte funkar som den ska?
Jag gav mina med spruta, sedan gav jag dom något gott ( ofta skinka, för då viste jag att han inte spottade ut medecinen när jag inte kollade.. för då var det ju så viktigt att äta upp medicin + skinka innan en annan råtta ville äta upp hans skinka ). jag lägger dom på rygg och särar deras ben så dom inte kan vända sig om och försöker lägga sprutan så långt bak i gommen som möjligt. Annars spottar dom ut det eller gnuggar av sig på allt dom kan hitta ( inkluderat mig ._. )
Okej, tack för alla tips! Ska testa med bara sprutan när jag ger dagens andra dos ikväll så får dom gott efter istället :)

Om du kan så be någon hjälpa dig med att hålla råttan. Det underlättar en hel del. Låt då personen hålla så att råttan inte kommer åt sprutan med tassarna, då kan du själv ta tag bakom käkarna med tumme och pekfinger, då får man ett himla bra stöd och råttan kan inte dra bort huvudet. Sen är det bara för dig att peta in sprutan i mungipan:)
Jag har själv den kuren just nu men på 0,6ml på en vecka i stället, morgon och kväll som jag kör det. Testeade att blanda ihop det med annat gott men det gick hon inte på så det är vbara att bita ihop och köra med sprutan, lite pip och slingrande får man helt enkelt ta.
Hmm..det verkar vara mkt förkylningar som går. Jag skrev i en tidigare tråd om min lilla unge som lät konstigt när hon nös. Jag bytte burfrö och hon blev tillfälligt bättre. Nu har nysningarna kommit tillbaka, dock inte lika kraftigt och nu är alla mina 3 förkylda
.
Har gett dem rött te dagligen och ger dem bra mat och försöker hålla det varmt i buren med filtar osv.
Hoppas att det blir bättre snart!
Nej nu ger jag upp…….dom vägrar öppna munnen. Det får bli att blanda medicinen i mat. Finns det nåt mer än majspure som är bra att blanda i. Jag har smetat ut på en bit hyvlad ost och leverpastej, det funkade bra men kanske inte varje dag så jag är tacksam för tips. Skulle en klick vispad grädde funka?
#14 Ge isf havre eller sojagrädde- dvs mjölkfria produkter, då medicinen inte ska ges tillsammans med dessa :-)
#14 det är ju inte direkt så min heller öppnar munnen, får hålla in fram tassarna bakom ens fingrar, och huka sig så hon inte kan slingra sig ur. ritkigt knepigt det där men det är bara att försöka trycka in lilla sprutan/pipen i munnen och få i henne lite om gången.
"En droppe blåbärssoppa funkar jättebra på i alla fall två av mina tjejer." :D
Avocado tycker mina råttor är gott. Krossa tabletten och smeta in en liten bit avocado med medicinen och sätt den sedan på ett litet lock t.ex till en barnmatsburk, så får råttan äta därifrån, fungerade för mig. ^^
det handlar ju inte om tablettform nu
#20 Men det är ju lätt att göra avocadopuré och blanda i flytande medicin i…
#20 tänkte inte på det, men det går ju att göra med flytande också.
Okej, finns det någon mer barnmat som är bra? Morotspure? Eller typ blåbär/hallon kanske?
Finns ju massa olika fruktpuréer och sånt, bara att se vilken dom gillar bäst :D Mina älskar majspuré och blir typ galna så fort dom ser en majspuréburk …
Mina älskar också majspure så kör på det nu. Varierar med majs/potatis ibland ;)
Bectrim i en vecka, två dar att se efter om hon är frisk. Jag kan nog säga att hon är frisk, hon nyser inte elelr något :D
Funkar det att blanda Bactrim i hallon,blåbär och äppel puré? :)
Någon som vill svara på min fråga? :)
Funkar det att blanda Bactrim i hallon,blåbär och äppel puré?
Ja
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Okej, tack :)