Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1846 ggr
Fawo
0

Tips på pälsvård

Idag var jag hos veterinären och fick lite medecin till mina sjuklingar. (extrem förkylning)

Veterinären upptäckte också lite upprivna sår i pälsen på ena råttan. De river upp såren hela tiden för att de kliar lite. De var såklart ingen fara men jag kom på nu när jag är hemma att man kanske kan vårda pälsen på något bra sätt? :)

Någon som har några tips på pälsvård?

// Fawo (;

Lamina
0

Tycker det låter som skabb jag, dom kan få det vid sänkt immunförsvar.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Fawo
0

Men han hittade inget levande i pälsen :o
fy om de nu ska vara de. Veterinär igen för pengar jag inte har.. Hur får man bort skabb? Får man ngn sorts antibiotika eller vad gör man efter konstaterad skabb?

// Fawo (;

Lamina
0

Nej, det är klart, skabb gräver sig ner under skinnet. Det enda sättet man märker det på är just genom små sår och att dom kliar sig. Man kan ta skrapprov hos veterinären, men det är inte säkert att man ser det på ett sådant. Skabb behandlas med stronghold som måste skrivas ut hos veterinären.

Om jag var du skulle jag ringa veterinären och kräva att få en ny undersökning. För sår i pälsen är aldrig normalt och inget man bara struntar i, hur ofarlig det än är.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Fawo
0

Okej. Kan de där skabbet föras över till t.ex hundar? Människor?

// Fawo (;

Lamina
0

Nej, skabb är artspecifikt. Det kan gå på andra djur, men det kan inte föröka sig och dör inom kort. Jag har dock endast varit med om ett fall där skabb möjligen skulle kunnat orsaka klåda hos människa, men det var osäkert om det var skabb eller allergi.

//Lamina

AnnaRamnemark
0

Mina råttor fick sabb från mina problem råttor. Mest för att problem råttorna bodde skit skabbigt och i hö och spån) Men iaf på mamma så hittade vi ett kryp, så dom kan synas. hon hade även bruna fläckar på "huden" som sen försvann efter en kur med stonghold.

Fast jag tyckte de var krångligt att aplicera stronghold i nacken på dom. Dom vill ju aldrig sitta still sen så såg man typ inte om droppen kom ut. En sån "kapsel" skulle räcka till 5 råttor men jag använde alla som fans i paketet för jag viste inte om dom fick något på sig eller ej. Skabben försvann iaf :P:P

Fawo
0

Okej.

Jo skabb verkar iaf vara lätt att behandla!
Borde jag sluta använda mitt halm? Har nästan en full 110 liters påse.. xD Googlade lite på skabb och de stod att halm kunde vara boven till skabb…

// Fawo (;

AnnaRamnemark
0

Jag skulle nog sluta använda de. För de brukar ju komma från hö och halm. Vet inte men vissa brukar väll frysa de eller något så död skabben.

hus-musen
0

#7 Vill du undvika löss och annan ohyra så bör du sluta använda halm helt. Annars kommer du nog att få gå många gånger till vetten.

Qui dormit, non peccat

Fawo
0

Usch usch. Låter inte bra. Vetten har inte telefontid förns på tisdag. Men vad är de för vet som låter kliande sår vara???? Nu blir jag lite arg faktist….

// Fawo (;

Lamina
0

Jag skulle också bli arg. Man kan ju inte skylla på att man inte vet något om det, ser man att det är fel så tar man reda på vad problemet är, det är ju inte direkt någon ovanlig sjukdom vi snackar om här…

//Lamina

AnnaRamnemark
0

Ne de är ju ingen ovanlig sjukdom som #11 skriver. De är ju samma symptom som katter och hundar får. Så de var lite dåligt av veterinären. Men de kan ju lätt bli så när dom inte bryr sig så mycket om just råttor.

Fawo
0

Ja.

Just nu får de ju antibiotika mot lungbesvären. Borde jag gå tillbaka till veterinären medans jag ger dem kuren, eller borde jag vänta till efteråt?(2 veckor from idag) Ska ringa och prata med dem oavsett när jag tänker gå dit.

// Fawo (;

Lamina
0

Enligt den vet jag har pratat med ska det inte vara några problem att ge stronghold under en antibiotikakur. Men det är nog bäst att du frågar din veterinär om det. :)

//Lamina

AnnaRamnemark
0

Jag har med fått antibiotika och stonghold samtidigt. inga problem.

Fawo
0

Jag har upptäckt små röda prickar över mina armar och de kliar…. Säker på att de inte kan smitta? Försöker ringa veterinär om rådgivning men de svarar inte. (Står att de ska svara på helger)

// Fawo (;

TrueStory
0

låter som du har fått röda hönskvalster.. Ring vetten igen. är ett helvete att få bort för dom gör och gömmer sig överallt.

Lamina
0

Som sagt, det kan smitta, men det kan inte föröka sig. Har du oturen nog att få besvär så går det över av sig själv…

//Lamina

Fawo
0

Okej.. De är lixom 1 mm små små sårskorpor typ.. Men mina råttor verkar ha haft skabb väldigt länge, borde jag inte fått de mycket tidigare?

// Fawo (;

Lamina
0

Har som sagt bara hört om ett fall där någon kanske har fått besvär av råttskabb, så jag vet inte mycket om det. Mitt tips är att ringa sjukvårdsupplysningen,

//Lamina

Fawo
0

Pratade med veterinär och de sa att skabben provsmakar på människor och sedan typ hoppar de av och dör. Därför får man små röda prickar. :)

// Fawo (;