Framgång!
Måste visa min lilla video på Ester, idag slickade hon mina fingrar!! Ett mirakel för mig typ xD Annars biter hon så hårt att det kommer blod och hon hatar fingrar, även om jag kletat något supergott på fingret. Men idag, slickade hon bort mat istället för bita mig! :D
http://www.youtube.com/watch?v=BpCvMbOYIBo&feature=player_embedded
(Btw, är det okej att lägga filmer in på grupp "Bilder på råttor"? :o )
jag skulle nog inte kleta saker på fingrarna om jag skulle få mina råttor att sluta bitas .-.
haha vad gulligt! :)
#1 Varför inte? Då förknipar hon ju mitt finger med något positivt :)
3- för då kan man belöna deras bitar beteende?
#3 hon kanske börjar förknippa det med mat? Jag vet inte, folk säger att man inte ska mata genom gallret heller, gör jag iaf och mina bits inte ^^
5- tror det handlar mycket om hur man ger dom, mina får inte mat ofta genom galler, mer ofta får dom gos däremot. så dom biter inte mig heller - däremot mina damer som jag gav min systerson har börjat bita nu, antar han bara sticker in godis hela tiden utan att gosa genom gallret så dom associerar : nåt kommer ur gallret = godis bäst att skynda sig innan en annan råtta kommer
#4 Nä, inte om det är kletigt för då slickar hon. Och varje gång hon bitit mig när jag erbjudit henne något gott så går jag ifrån henne med det goda och ger det till en annan råtta som är snäll :)
Om hon har slutat bita så är det väl en bra grej ;D
you can't face the problem, if the problem is your face……
7- Jag menar på att jag inte skulle använda det för att få en råtta att sluta bitas, det kanske funkar på din individuellt men jag skulle inte göra det med tex mina. ( men dom bits inte så det problemet har jag ej )
#9 Ja det är nog olika till olika råttor :) Det är ju olika orsaker varför dem bits, hon har varit ohanterad innan och sen tror jag att förrförra ägaren typ försökt ta ut henne ibland helt random utan att liksom säga hej. I början trodde hon alltid man skulle plocka upp henne så hon skrek när man rörde henne, men nu när jag klappar henne så spänner hon sig bara lite ibland :D
#6 absolut, jag har inte heller alltid mat med mig när jag ger genom gallret. Blir mest gos och pussar, och ibland mat. Så du har nog rätt
Kul att det går framåt! :D Otroligt söt tös dessutom!
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus