Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 635 ggr
alexfifan
0

Om linfrön?!

Tänkte på en sak, vart man än kommer där det skrivs om linfrön till råttor ska man ge i sparsam mängd pga blåsyran.
Kom att tänka på att när man ger det till hästar kokar man ju det innan för att just blåsyran ska "försvinna".

Citat från Wikipedia;
"Många ger sina hästar linfrö av samma anledning som de äter dem själva, men då måste linfröet kokas, så kallad stöpning. Linamarin, en glykosid som finns i fröet och som spjälkas av enzymet linas till bland annat vätecyanid, förlorar sin verkan som gift vid upphettning. I handeln finns linfröpellets och linfrökaka att tillgå, denna behöver inte upphettas eller blötläggas före utfodring."

Så om man kokar det kanske det inte är så farligt, jag tänkte mig att blanda linfrön i deras havregrynsgrötblandning de får till frukost varje dag istället för att ha det i torrfodret, skulle det funka tros?

you can't face the problem, if the problem is your face……

Dramatik
1

Det där har jag också tänkt på faktiskt. Men det är väl klart du borde kunna koka det i gröten, kanske dock inte varje dag då förstås.

Jag tror på att ge linfrö i en sparsam mängd, spec efter att ha hållt på med hästar. De ska ju inte heller ha det varje dag:)

alexfifan
0

Nej, klart inte varje dag, brukar blanda i lite olika saker varje dag med gröten som grund typ.
Tänkte mer eftersom det blir en sån sörja av att kan man ju inte ha det i torrfodret ;D

you can't face the problem, if the problem is your face……