Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2706 ggr
AnnaRamnemark
0

hjälp!!!!!

Min ena råtta har blivit jätte konstig. Hon brukar vara pigg och framåt men nu vill hon bara sova hon ligger i mitt knä HEEEELA tiden. Och hon har blivit jätte slö och slapp i hela kroppen man man göra vad som med henne och hon gör inget motstånd. Hon har även fått problem med att gå, de andra råttorna går på parkettgolv utan problem men hon glider, gjorde hon inte innan och hon använder inte sin vänstra tass. Var hos veterinär med henne för lunginflamation och löss och de fick hon Stronhold, baytril och vibranord för men nu i dagarna har hon bara blivit sämmre. kan de ha varit något i lössen som gjort henne sämmre?? för vi märkte att hon var konstig i tassen när jag var inne med henne men vi tänkte att de är nog bara för att hon blivit svag av förskylningen osv, men nu är hon ännu sämre. Ska ringa veterinär idag och fråga men har ni upplevt något sånt här??

Men man ser på henne att hon kämpar hon vill. Hon försöker gå och nosa runt ändå när hon är ute, hon tar godis ur skålen själv men precis att hon "orkar" hon brukar ta 2 st och springa därifrån men nu sitter hon I skålen och äter med en hand bara.Men hon äter och dricker fortfarande, mat älskar hon, men är sjuuuukt slö och slapp. Sen så sitter hon inte på tassarna och äter utan på just rumpan. Hon kanske är lite sne som att halva kroppen gett upp lite.

HJÄLP!!! jag är orolig för min tös hon är inte så värst gammal ändå 1½ är hon.

// Orolig matte =(

Allamej
0

Jag vill inte skriva svaret eftersom det ligger för nära just nu men det låter som hon har fått en liten stroke.

Hon kan bli bättre, men hon kan även få fler och då är det enbart avlivning som gäller.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

AnnaRamnemark
0

Jag var hos veterinär idag och dom sa att de kan vara ett virus på ballanssinnet som ligger nära örat eller en tumör som trycker. men de du skriver låter ganska troligt med. Finns de något att göra så hon blir bättre eller hjälpa henne. Masera hennes tassar och ben? ge henne mer övningar så hon får komma igång mer eller bara göra hjälpa henne så vardagen blir lättare

Allamej
0

Se till att hon inte kan falla, ge henne näringsrik mat och älska henne… Om hon ska bli bättre så är det hon själv som tränar upp sig igen. Jag har sett en råtta gå från en TIA (liten stroke) till sig själv igen, dock så slog en större till ett litet tag efteråt och det tog hennes liv.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

AnnaRamnemark
0

De ska jag göra eller de gör jag. Hon sitter hos mig jätte mkt om dagarna när jag kommit hem från jobbet. Hon ligger mest och sover och får kli och gos. när hon vaknar till brukar hon ploppa med ögonen. hoppas de betyder att hon gillar de. Idag köpte jag barnmat som hon ska få lite oftare, de är ju lättare att slicka i sig när man är svag än att tugga på saker. Men hon äter gärna, men jag tror hon gör de mer sällan nu eftersom hon sover så mkt, kan även vara muskelmassan som försvunnit för hon rör inte på sig så mkt längre och har blivit jätte mjuk och slapp. Hoppas de fixar sig, veterinären sa att de kan ta tid tills hon blir "normal" igen. Hoppas hon har orken var tills dess. Men man ser på henne att hon vill, hon vill gå men de går inte de är jobbigt typ. Håller tummarna för min lilla tös.

tack för hjälpen.

AnnaRamnemark
0

Tänkte på, hon hade lunginflamation och var svag och sjuk plus löss tror ni att stronghold kan ha påvärka hennes beteende? För nu efter helgen då jag umgåts massa med henne och matat henne med olika smaker med barnmat så har hon blivit piggare man känner att hon blivit starkare och magen börjar bli stor igen. För veterinären var osäker på att ge henne stronghold pga hennes lunginflamation.

Jagelskarfala
0

Min råtta har mycoplasma (luftvägsinfektion) och fick baytril men det hjälpte inte eftersom det var kroniskt. Sedan en dag så bara föll ena halvan av kroppen ihop och han blev helt sned, fick svårt att röra sig och kunde knappt använda den ena sidan av kroppen. Han fick svårt att äta och blev fruktansvärt slö.

När jag skrev om det trodde de flesta att han hade fått hjärnblödning/stroke, men "tur" som jag hade var det snedskalle och jag fick behandla det med bactrim. Men veterinären SÖG och sket i vilket (eftersom råttor inte direkt tillhörde henne intresse) så han fick tillbaka det eftersom behandlingen var för kort.

Nu har jag varit på fågelkliniken med en annan av mina råttor som blivit smittad och tagit prover.

Men om du går till veterinären och hon har snedskalle så kan antibiotika hjälpa. Se bara till att gå till en veterinär som är intresserad och har kunskap om råttor :)

Jagelskarfala
0

Snedskalle är det du skrev i #2 när infektionen sätter sig på balanssinnet. Låter ganska rimligt eftersom han har haft "lunginflammation". Har han haft problem med andningen, till exempel rosslat så är det ganska stor chans/risk att det är snedskalle.

AnnaRamnemark
0

Gu jag hoppas att de är sneskalle. För nu är hon nästan som vanligt igen. Men bör jag gå till veterinär med henne nu och säga att hon kanske har sneskalle? Hon verkar som vanligt igen nästan. För som #6 skriver blev lilly med " förlamad" i vänster sida och balansen försvann. Men hon har några dagar kvar med baytril så kanske man inte behöver gå till veterinär. Och hon är inte slö mer och sover inte lika mkt hon vill gå runt mer.

Men jag diskuterade med en kompis. Att allt kan ju ha kommit när jag flytta, för hon var förskyld innan flytten från min mögliga lght och sen stress på de när man flyttar, när jag flyttade till mamma.

Jagelskarfala
0

Jag känner igen det du skriver till punkt och pricka!

Jag behandlade min råtta med bactrim och snedskallen blev mycket bättre, det gäller bara att du doserar tillräckligt länge!

På min råtta har inte alla bakterier dött, och nu har dem istället blivit resistenta och omöjliga att få bort med vanlig baytril/bactrim.

Men eftersom hon går på medicin och har blivit bättre, kan du ju låta behandlingen fortsätta och se hur hon blir. Sedan när du gett henne medicin den sista dagen kan du ju kontakta din veterinär och fråga om ni ska förlänga eller hur ni gör, också berätta vad jag har berättat.

Har du en veterinär som är specialinriktad på råttor?

Jag går till fågelkliniken, och dem är väldigt seriösa och vet vad dem pratar om, därför har jag även fått rätt vård.

AnnaRamnemark
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag så avlev min Lillie.

Hon orkade inte mer. I början av veckan så hade jag bestämt mig att jag ger henne en vecka till eftersom jag hade medicin i 4 dagar till till henne. Sen ville jag se om de blev något bättre utan medicinen. I tisdags tror jag att de var så vart hon pigg och skuttade lite på golvet osv. Men sen onsdag och torsdag blev hon bara värre. Igår kväll så gav hon smått upp, hon började rossla satan och de ända hon gjorde var att andas ville inte änns äta och hon om något älskar mat. Dock har jag fått mata henne med spruta den senaste veckan, dock åt hon från tesked i tisdags. Men i morse så gjorde hon sina döds ryck 2 ggr men 3 ggn så gav hon upp. Hon har de antagligen bättre nu, nu slipper hon lida.

Tycker dock om man får vara elakt att de var fel råtta som avled, hon var verkligen den bästa. Men sen jag fick hem henne så nös hon och sen började honom rossla lite. Hon fick medicin sen fick hon rossel igen och löss och sen vet jag inte om de var stroke, eller sneskalle eller öroninflamation hon fick, hon blev bättre sen föll de igen. Veterinären ville inte ge mig  mer bayttril så jag gick till en annan veterinär och fick annan medicin men jag tror skarpt på att hon skulle behövt baytril en sista gång. Sen vet jag inte om möglet i min förra lght påverkade henne så hon blev sämre. För även jag hade problem med möglet. Men jag tog hand om henne iaf så mkt jag kunde. Men ibland är de bara dax för vissa. Hon hade de iaf bra hos mig och man såg verkligen på henne hur hon älskade att umgås med mig och dom andra råttorna. Min kära lilla Mamma.

När jag skulle packa ner henne i en fin låda märkte jag att hon började "snora" gult. Ingen aning vad de kan vara eftersom deras snor blir ju rött har ni någon aning om vad som hänt med henne? Jag bifogar en bild på de.

Vila ifrid Mammsen

EmmaWq
0

Usch, det är verkligen så himla tråkigt när ens små vänner dör! :-'( Hon har nog kommit till ett bättre ställe nu!

*skickar styrkekramar*

Skumt det där med "snoret"…

AnnaRamnemark
0

Ja hon har de nog bättre nu. Jag trodde verkligen att hon skulle klara de. Hon finns iaf kvar i mitt hjärta.

Fast de var lite tomt i kväll utan henne. Har sovit med henne i soffan i 1mån nu. Och när hon var frisk ville hon alltid vara med mig. Dom andra råttorna vill bara springa runt och leka.

Snoret är jag fortfarande nyfiken på. Undra om de är något som suttit fast så hon haft de jobbigt att andas eller om de är snor som inte blivit rött eftersom hon redan avlidit :S

AnnaRamnemark
0

Tråden kanske är lite gammal eller något. Men jag vill bara berätta om snoret om någon annan råkar så samma.

Jag var hos veterinär för jag skulle av liva en råtta. Så frågade jag ang snoret. Så sa han att de kan ha varit en inflamation som suttit långt in näsan som släppt när hon avlidit. För då slappnar alla muskler av och då komm de fram.

Undra om de skulle kommit ut när hon var levade om de skulle släppt hennes "sneskalle". Kanske var de som tryckte på hennes balanssinne eller något.