Tips vid introducering
Jag vet att det finns trådar om sånt här, men jag vill ha tips på hur jag borde göra nu.
Igår kom jag hem med en djuraffärsråtta, som dom påstår ska vara 7 veckor, men hon väger 55 g så jag är tveksam. Hon är helt ohanterad och har nästan inte rört maten så jag fick tipset om att sätta ihop henne med en äldre klok hona som kan lära henne det hon behöver lära sig. Jag har en som mer än gärna tar på sig mammarollen för alla, men då kommer min andra sitta ensam. Så jag försöker nu sätta ihop alla tre.
Först släppte jag dom i badkaret på en handduk, så det blir nytt för alla och för att jag inte vill släppa dom där hon kan springa iväg (som hon gärna gör, då hon är heeeelt ohanterad!). Det gick väl sådär. Russin bryr sig inte ett dugg, man kan nästan sätta ner vad som helst till henne och hon bryr sig inte. Men hon luktade lite, thats it. Faith är lite mer på, men Cherry skriker som om hon skulle dö. Men det brukar dom göra. Jag tröttnade på att sitta i badrummet, och Cherry sprang bara och gömde sig under handduken, så jag gjorde rent en reservbur jag har hemma och däri har dom varit ett tag nu. Först var hon bara i huset jag ställde in och stängde dörren (la massa bomaterial framför öppningen). Sen stack Faith in huvudet och Cherry började skrika. Då tog jag bort huset ifall hon skulle gå in och dom skulle ryka ihop ordentligt. Bara för att vara på den säkra sidan. Faith har visat intresse för den nya, men Cherry springer iväg, Faith springer efter men cherry är alldeles för sabb så hon ger upp. Nu ligger dom äldsta i hängmattan och Cherry har hängt i gallret i snart 1 timme.
Här sitter jag nu. Vad ska jag göra?
Som jag skrev tidigare har Cherry hängt i gallret i snart 1 timme, jag vet inte alls vad jag ska göra.. 
Jag skulle ha tagit en paus och särat på dom, med lillen i sin egen bur och göra att nytt försök imorgon.
Bättre att ta det i lite lugnare takt än att stressa ihop dom :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

hade samma problem nyss. bara att vänta. hon är ju ny o lite rädd givetvis. så länge dom inte biter varandra blodiga så är det inget problem.
=)
Express yourself
#1 jag har funderat på det också.. 
Men det känns som att jag måste börja om imorgon då.. Men jag kanske kan lägga in lite tygbitar som dom äldre har i hennes bur och tvärtom…
#2 Dom är inte ett dugg elaka mot varandra 
Jag tror inte hon har glömt bort dina läskiga vuxna tjejer tills imorgon så från början behöver du ju inte börja. :P
Gör som du säger, lägg tyg från de vuxnas bur i den lilles så hon vänjer sig vid deras doft
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#4 haha nej kanske inte x) Då gör jag det :P