Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2226 ggr
ellebelle1994
0

klor?

måste jag klippa klorna det står ju så i böckerna; hur gör jag det då lättast bara jag håller fast råttorna vill dom slingra sig Obestämd?

sen vad gör jag för att få mina råtor att sluta nafsa är lite kinkig så jag blir rädd när dom provsmakar mina fingrar :S

Fawo
0

Jag klipper klorna så ofta jag kan för att de inte ska bli så långa och vassa. Förr var jag lite nojjig vad gäller nafsandet men jag har vant mig. Nu bara "smakar" de och sedan släpper och de gör inte ont när de biter tag lite.
Anledningen till att de började bitas var för att jag matade mina råttor ibland genom gallret, vilket inte är bra. Då börjar de bitas så fort några fingrar kommer fram. Det ska man helst avvänja så fort som möjligt!

Det händer fortfarande att jag måste tvångshålla fast mina råttor för att de försöker slingra iväg. I vissa fall piper råttorna men det är bara för att de tycker de är obehagligt, inte för att de gör ont.

Desto mer man håller på med sina råttor med t.ex kloklippning, gör att man lättare och lättare kommer kunna hantera dem. Jag tipsar dig om att försöka vänja in dig själv och dina råttor med kloklippning för att det ska gå lättare i framtiden :)
Man vänjer sig tyvärr inte på en gång, utan det tar lite tid!

Lycka till :)

// Fawo (;

alexfifan
0

Sätter en liten tass här, har problem med långa klor och extremt motvilliga råttor… Oskyldig

you can't face the problem, if the problem is your face……

ellebelle1994
0

vad ska jag klippa med i så fall en nagelsax? försöker dom inte bita en när man tvångshåller?

Fawo
0

Mina biter inte när jag tvångshåller, men visst kan dem. Men du får inte ge upp om dem bits. Då "vinner" dem och biter dig varje gång för att de vet att du kommer släppa. Desto mer du kämpar, desto mer vana kommer de bli vid att du håller fast dem.

Jag har en kloklippare för smågnagare som jag köpt i en vanlig djurbutik. De är inte dyra och jag rekommenderar att du köper en sådan. En vanlig nagelsax för människor blir nog lite jobbigt.

// Fawo (;

Anvariel
0

Mina tösar HATAR att bli kloklippta så de protesterar högljutt varje gång. Men det går bra i alla fall. För mig allts?. Min tösar har aldrig försökt bita mig faktiskt… lustigt egentligen när man tänker på det. De brukar kunna putsa mig hysteriskt när jag håller i dem hårt vid kloklippningen, men annars är de snälla. Men visst, sönderriven hinner man ju bli! Men så är livet. :P

Jag skulle absolut rekommendera nagelsax! Jag provade först med sådana där kloklippningssaxar för kaniner, etc. De var HEMSKA!! Man ser absolut ingenting och det är SÅ lätt att man klipper alldeles för långt. Hua. Inte för att det är direkt farligt om man råkar klippa för långt, men det gör ju ONT för råttorna och det gör ju att de ogillar att bli klippta desto mer. Men alla har ju sina egna favoriter, och kanske någon föredrar att använda klosax. Ta det som funkar bäst!

Intressant nog behöver jag nästan aldrig klippa framtassarna på mina tösar. Det är mest baktassarnas klor som växer mycket. Konstigt.

Anvariel
0

#4 Och där läste jag att du gillar klosax! :) Där ser man! Ja som sagt, alla har sina favoriter. Jag hatade verkligen klosaxen och det gjorde mina tösar också. Men andra kanske kan hantera den bättre? Vem vet?

[oboybabe]
0

#5 Är det nageltång du använder eller nagelsax? Antar att det är nageltång men måste fråga ändå =)  Använder också klotång men som du sa så ser man ju inte mycket och man ett littet ryck från dom små så vet man ju inte vad som kan hända..

pebb
0

Jag tycker att det allra lättaste är att vara två stycken så se om du inte kan få hjälp av någon i början. Min mamma har alltid hållt i dem och vissa som har varit nafsiga har vi satt i en handduk och sedan petat ut ett ben i taget så tuggar de på handduken istället för en själv.

Jag rekommenderar verkligen en nagelsax/tång av mindre modell, tycker dom är absolut lättast.

Jag hoppas att det löser sig för dig! Och man måste inte alltid klippa klorna, det beror lite på råttan, hur mycket den sliter klorna, mm. Jag hade en råtta som bet av toppen på sina klor själv.. Så du får ju avgöra om de är långa och vassa eller inte.

TrueStory
0

Jag använder oftast nagelsax, en sån som vi använder.

Jag stoppar råttans "framdel" alltså huvud och framben under armen och "håller" fast råttan, tar en tas, klipper 2 klor, släpper råttan och gosar lite, sen resten. framtassarna så håller jag råttan med ena handen under frambene (som man lyfter upp typ) tar tag i tassen med den handen jag håller råttan i. Men det är inte alltid man behöver klippa framklorna faktiskt, dom brukar sköta dom ganska bra själv, men bakklorna brukar jag hålla efter 1 ggn i månaden ungefär..

Men det är olika från råtta till råtta hur enkelt det är, en av mina förra hanar kunde jag lägga på rygg i knät och klippa och han bara låg och knastra, medans en annan fick jag linda in i en handuk och nästan mordhålla, men han klippte jag bara när dom vart för långa, ville inte utsätta killen för de han gick igenom. Överlag så tycker jag att det oftast är hanar som behöver nagelvård :P har nästan aldrig behövt klippa honors klor..

Fawo
0

Oj vad många som gillade nagelsax. Jag hade för mig att de ej var någe bra för att man fick dåligt grepp osv. Men kanske bara min vanliga nagelsax hemma som är så klumpig xD

Måste köpa en ny och prova ngn gång !

// Fawo (;

[oboybabe]
0

#10 prova en liten nagel tång =) Gjorde det nu efter alla tips.. Man ser mycket mycket bättre =)

Banankaka320
0

Jag klipper aldrig klorna på mina råttor :o Dem verkar fixa det själva i buren, och jag tycker inte att klorna blir så långa eller jobbiga

Anvariel
0

#7 NagelSAX, inte tång. En sådan här:

Fiskars

Den är superbra! Jag "ärvde" en sådan från mina föräldrar när jag flyttade hemifrån och den är fortfarande lika vass och bra. Jag tycker i alla fall att den är den bästa jag provat när det gäller råttor. Och min egen nagelklippning för den delen. :)

ellebelle1994
0

tror jag ska stå på mig och prova nagelsax :D

ska jag bara klippa av toppen då för jag kunde inte se någon pulpa så bra ?

tack för alla tips det är verkligen topen :D

[RussinsMusli]
0

Mina protesterade också högljutt i början.. Men jag vande dom, höll dom i det greppet och tog höll i en tå utan att klippa, men höll i klotången. Så dom ligger still och min ena knastrar tom numera! Glad

pebb
0

#14 ja det brukar räcka att klippa toppen, råttorns klor är formade ganska bra så jag tycker det finns ett naturligt ställe att klippa dem på där man är långt ifrån pulpan.

nyndat
0

Ni som säger nagelsax, menar ni sån där knipsare eller en riktig liten sax?

Jag har testat nagelfil.. Funkar inte alls -.-

nyndat
0

Och hur sjutton håller man fast råttan, om man inte har ett par extra händer till hjälp?

Banankaka320
0

#18 När jag klipper min illers klor bruka jag virra in henne i min sjal :D

mikeiko
0

#1 En frisk råtta ska veta skillnad på mat och finger, om man inte luktar extra gott av nagellack, lotion eller precis hanterat mat så är det ingen fara alls. Och till och med då så ska en vettig råtta bara "nafsa", absolut inte bita eller hugga!

Jag matar genom gallret ofta, men ännu oftare än så stoppar jag in fingrar och gosar med dem när de ligger och halvsover i hängmattan eller bara är för lata att komma ut ur buren :)

#17 Det bästa tycker jag är att först klippa med nagelklippare och sen fila med nagelfil. jag klipper dock inte så ofta, utan bara då jag får lite väl mycket rivmärken när de ska ner i tröjan :)

#18 Sätt dig på en stol eller något så att de inte kan klättra bort, ha en tröja de inte kan lätt klättra in i, för de kommer försöka! Ha råttan i knät, intill magen. Ta ett ordentligt grepp om en baktass, samtidigt som du håller in råttan mot magen. I början får man ta en klo i taget, och det tar TID, och det pips och protesteras. Men de kommer lära sig att det inte är någon fara. De kan stressbajsa i början, så du kan ha en liten handduk över knät.

För riktiga illbattingar kan man rulla in dem i en handduk, men man måste räkna med att det fortfarande är väldigt tidskrävande, när de inte vill vara med på noterna :)

ellebelle1994
0

nu har jag vågat klippa deras klor:D jag är så stålt!

vi var dock två stycken en som klippte och jag som höll och så använde vi en nagel knippsare inte saxSkrattande