Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1000 ggr
saker
0

Ledare?

Jag o min underbara flickvän har 6 honor tillsammans. Alla råttor i flockar har ju olika uppgifter o jag undrar hur man märker vem som är ledare? hur gör man för att ta reda på det?

Tack för intressanta svar. (man kan aldrig lära sig tillräckligt om dom älskade små liven)

Express yourself

Banankaka320
0

Råttor i lägre rang rider honor i högre rang när dem löper, i de vilda får lägre råttorna undersöka läskiga områden först för dem är "mindre värda", samt sjuka råttor. Det är nog de jag kommer på nu

Denna kommentar har tagits bort.
Lancia
0

Det är väl snarare för att visa dominans och hävda sig dom rider i första taget, alltså ett icke önskvärt beteende. Kan lika gärna vara en ledare, dålig sådan, som rider, eller någon ranglåg som vill spela allan och försöka klättra på rangstegen.

saker
0

Borde väl finnas nåt mer att gå efter? Glad

Express yourself

Allamej
0

En vanlig missuppfattning är att den bråkigaste råttan är den som är alfa men så är icket fallet och är det så så har man en otroligt dysfunktionell flock.

Alfan är den som tar det lugnt, du ser inte att alfan ger sig in i någon konflikt förrän det barkar riktigt åt h-vete och betan inte kan hantera situationen. Då kommer alfan och bråket lägger sig.

Dom yngsta brukar vara dom som är lägst i rang, en hona som är dräktig klättrar mer eller mindre automatiskt i rang och det kan skapa konflikt i en mindre flock.

man har:

Alfa, det naturliga lugnet och ledaren som alla följer

Beta, den som tar hand om konfliktlösning och uppfostring av små

under dessa finns det en massa mittimellanråttor som varken vill klättra men som inte faller i rang heller

lågrangade kan komma i alla åldrar men det är där bebisarna börjar sin bana. En del stannar kvar, andra hamnar mittimellan och en del blir alfa och beta.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

saker
0

okey. tack för svaret.

nu tror jag att jag vet vilka alfa o beta är =)

Express yourself