Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1204 ggr
Cis-j
0

qourn och soja?

hej! är det lugnt att ge qourn och sojaprodukter till råttorna?

Ladyinred
0

har för mej att man skulle vara försiktig med sojaprodukter och inte använda det som ersättning till riktigt animaliskt protein.

Cis-j
0

som ersättning har jag inte tänkt att använda det som. vad är det man ska passa sig för när det gäller sojaprodukter då?
jag har precis gjort i ordning qournbitar till mig själv och har lagt undan några till dem om det är ok att ge dem. Läste på innehållsförteckningen 87% svampprotein, äggvita från frigående höns, smakämne. De får inte ont i magen av svamp eller något sånt?

Ladyinred
0

tror inte de e nån fara alls att ge dom sånt ibland :)

KickanW
0

Quorn är ju svamp, så tyvärr gillar de flesta råttor inte det. Om de gillar det är det jättebra att ge!

Sojaprodukter innehåller östrogen och ökar risken för juvertumörer så om det är honor du har bör du inte ge dem så mycket sånt.

Ratata
0

Mina råttor var finsmakare och gillade inte champinioner, men kantareller var tydligen smaskens :P

Cis-j
0

#4 jag provade att ge dem lite qournbitar men det var ingen höjdare. Ska fortsätta prova lite andra qournprodukter för även om det är svamp i alla så smakar de ju lite olika.
Okej, ja det är honor jag har, så det kommer jag inte ge dem, och det var väl kanske lika bra det för jag gillar inte sojaprodukterna så himla mycket, så jag äter det typ aldrig :P.

#5 Okej, då får jag prova det jag med :)

KickanW
0

Quorn ÄR svamp :)

Cis-j
0

jo men inte till 100%. olika andelar ägg och olika smaktillsatser i dom :)

Cis-j
0

alltså, qournprodukterna. qourn i sig självt är rent svampprotein.

KickanW
0

Men alla produkter man köper i affär har tillsatser i sig. Även en kycklingklubba har diverse "tjafs" i sig om man läser innehållsförtekcningen. Men det säger man väl ändå att det är kyckling och inte att det innehåller kyckling?

Aja, inte superviktigt men jag ville bara påpeka det :)

Cis-j
0

a jo jag läste mitt egna inlägg nu att jag hade skrivit svamp i alla. hehe, menade att de alla är gjorda på svamp, men aja. Fast man kan nog inte dra en paralell med kycklingklubbor där, för kycklingklubba är ju en del av ett djur, och inte bearbetat på något sätt. qournprodukterna är ju ihopgeggade, inte delar av svampar så att man ser att det är svamp

Ladyinred
0

om man säger att köttfärs innehåller kött då? Blir mer likt de du sa då :)

Cis-j
0

köttbullar kanske. likt i namnet också. Köttbullar/qournbitar.. börjar med namnet på det som det innehåller mest :p

Cis-j
0

och de åt faktiskt av qournbitarna. det var inte förstavalet av mat då det fanns lite grejer som uppenbarligen var godare, men åt av det gjorde de :P

Terato
0

Snacka om att märka ord! :P

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Prechepka
0

Många forskare säger tydligen att soja förhindrar kronisk smärta hos råttor. och en massa annat bra :) men en del säger att gmo-soja kan vara dåligt så det bästa är väl att inte chansa och köra på gmo-fri. De flesta sojaprodukter är dock gmo-fria, den soja som är genmanipulerad är den som man ger djuren i köttindustrin så de får i sig mer gmo-soja genom att äta djurkött.