Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 2139 ggr
caarro
0

Fel kost?

Jag är rädd att jag ger helt fel kost till mina råttor så nu efterlyser jag lite hjälp. Hur ser en bra baskost ut? Just nu får mina råttor till största del rat complete, detta har dom tillgång till jämt. En gång om dagen får dom också färsk mat, typ ris,pasta, grönsaker, frukt mm. Ibland ger jag solrosfrön och annat gott. Behöver jag ändra något och isåfall hur? :)

[lucke]
0

Är det kött/protein i R C?

caarro
0

Ja det tror jag, det ska liksom vara ett helfoder eller vad man säger. Ibland får de också "färsk" protein i form av ägg, leverpastej mm.

Fawo
0

Jag ger mina råttor fri tillgång till Rat Complete och de sköter de riktigt bra och äter bara när de behöver. Varje kväll när de sedan börjar vakna ger jag dem färska grönsker och några gånger i veckan får dem ris/potatis osv :) Vissa dagar får de smaka lite av den lagade maten om de passar. Ca 1 gång i veckan blandar jag i Rat Nature i fodret, och då går det åt väldigt fort. Därför är jag lite försiktig om hur mkt jag ger dem.

Jag väger mina 1-2 ggr i veckan och håller jämt koll på vikten. Mina råttor ökade vikten när jag började ge dem frön, så de har jag slutat med. De får bara frön som "godis" ibland

// Fawo (;

[lucke]
0

R C, är det de rödaktiga bitarna? HAr för mig att mina inte gillade det. Jag blandar i ett annat fulltorrfoder i min egna musliblandning och det är väldigt poppis. Blötmat varje kväll.

Terato
0

Jag har lite dålig koll på Rat Complete, är det inte ett fullgott foder kan de få näringsbrist eller tokiga nivåer av något.

Men ett tips kan vara att komplettera ditt foder med en osockrad müsli med de fyra sädeslagen. Där finns livsviktiga aminosyror som råttorna behöver.

Mina råttor får ett labfoder specialbeställt från USA. Det blandar jag ut med en muslibas.

Tänk tallriksmodellen med färskmaten. Försök att variera kosten så mycket du kan. Läs gärna den här artikeln för lite tips:

Så här matar Terato

Den behöver uppdateras och jag skulle behöva lägga till mer mat-tips men den duger så länge. Du kan också prova att googla på "superfood". Då får du massvis med uppslag på bra mat!

Försök att leta grönsaker och frukt med starka färger och gärna råvaror istället för färdiglagad mat direkt från affären. Vill också tipsa om att utforska lite alternativa kolhydrater som bulgur, quinoa osv.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Anvariel
0

Terato - hur har du kommit över det fodret? Labbfodret alltså. Jag har också funderat på att prova något sådant men jag har inte hittat något ställe där man kan köpa det ifrån.