Råttfärger och kroppsformer!
Jag har märkt att många råttor jag träffat har olika kroppsformer och känns olika, vissa känns som geléhögar och vissa känns hårda och spända. (Trots att dem lever likadant ihop och rör sig likadant.)
Kan börja att berätta att jag hade två råttor, Mulle & Lillemor. Mulle, en blue hoooded var mer muskulös och "hårdare" än Lillemor som var lite "gelé"aktig. Senare parade jag ihop dem och lät dem få ungar och behöll två tjejer, Rosa & Mrs.Jingels. Rosa är black hooded som lillemor och är sådär geléaktig medans Mrs.Jingels som är Blue hooded är precis som sin pappa (Hårdare och muskulösare.)
Varför är det så? Beror det på färgen? Eller ragnordning?
Sen jag har Ester, en fawn hooded ca 2-3år som ej är besläktad med dem och hon är helt annorlunda. Lite spinkig och "skruttig", men det beror förmodligen på åldern.
För några år sedan hade jag en helt blue/grå(?) färgad råtta som var geléaktig, men hon var ändå inte samma som Mulle & Mrs.Jingels eftersom hon rostade brunt med åldern.
Det kallas häng, har dom ett bra häng så känns dom geleaktiga och lösa. Har dom ett absolut bra häng så ska dom gärna dra upp bakbenen när man håller dom precis under frambenen.
Min capella hänger så hon glider ur handen hela tiden, hon är som en geleklump och vips så försvinner hon ibland xD
Varför dom känns så geleaktiga och lösa är för att dom visar trygghet hos dig. Andra råttor stretar och blir stela för att dom antingen inte vill bli hanterade på det viset.
Bra häng-bilder finns här: häng!
Det beror inte på färgen, inte på rangordningen eller så utan man kan avla vidare på dom råttor med bra häng.
Du kan pyssla med råttan och hålla den så mycket som möjligt så blir dom mer hängiga.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Okej :o Jag och Mrs.Jingels har inte riktigt "klickat" men hon hänger gärna hos min pojkvän XD Så det är "hans" råtta :)
Men jag umgicks med Mulle och Lillemor lika mycket och när jag höll i han så hängde han sådär. Har en vän som hade en gammal råtta som också hade väldigt bra häng men kändes ändå stel och hård. :s
En råtta kan ju vara lite mer muskulösare än andra råttor. Det är ju helt normalt :) Och ja, råttan bestämmer ju lite om vilka personer dom gillar mest att vara hos hehe. Min ena råtta hänger jättefint och de andra två är lite lite tveksamma över saken att hänga hehe.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Ja det klart :) Men jag tyckte att det var konstigt att Mulle var med muskulös än Lillemor eftersom Mulle var ganska slapp och seg, tänkte att de beror på att han är hane. Men sen att Mrs.Jingels också är lite segare än Rosa tyckte jag var lite konstigt, känns som pigga/hyperaktiva råttor borde ha mer muskler :o Men dem kanske blir mer geleaktiga för dem stretchar eller nåt? XD
Jag tror jag förstå vad du menar.
Jag hade en råtthona "mamma" som var så där geléig, Nästan som att hon var fet, Men hon vägde rätt så hon var ju inte tjock. Vet inte hur man ska förklara men hon var väll en större variant av en råtta medans de finns små råttor med.
Som en hona, Amy, jag har hemma nu. Hon är jätte liten och fullvuxen. Hon är en fast men liten. Hon får nog plats i min handfata, ser nästan ut som en unge. Hon har runt och fin mage så hon är absolut inte mager. Hon väger väll runt 400g
Sen har jag även en annan råtta hemma som är dotter till "Mamma". Maja är en gigantisk råtta. Hon är som Mamma en större variant av råtta. Denna råtta väger nästan 700g men är fast och musklelös. Men jag tycker de är lite för mkt med 700g :S. Men när hon "hänger" så glider hon ur mitt gräpp.
Färgerna är väll mest sånt man avlar fram. Kroppsformer kommer väll olika som vi männinskor. T ex Jag är liten och smal medans min bror är större men vi åt samma mat hemma hos mamma den period då vi båda bodde hemma.

Även muskulösa råttor kan hänga! :)
Det handlar inte om musklerna utan om hur avslappnade de är vid hantering, något som är väldigt genetiskt betingat. Min Matilda som jag hade var väldigt muskulös när hon var i sina bästa år och hon hade jättebra häng. Sen handlar det såklart även om trygghet, vissa av mina hänger bara hos mig, inte hos andra. Och de flesta råttorna hänger fint ända tills man plockar fram kameran! :P
#1 Hihi, ja, Capella hade bäst häng i hela kullen! Hennes rexade syrra som jag behöll hänger också fint. Det finns också väldigt tydligt på deras mormors sida.
Jag har en film nånstans från när Nicciz badar en bror till deras mormor. Han bara hänger där och hon vrider ur honom som en disktrasa! :P
Det finns också mycket presige med häng. De brukar gå bra i Pet och många uppfödare avlar på häng. Jag gillar det också. Men det viktigate för mig är inte att de har perfekt häng med indragna bakben utan att de är mjuka och följsamma att hantera, liksom. Och hur fint en råtta än hänger är den fullt oduglig att para om den har dålig hälsa, beteendestörningar eller inte fungerar i flock.
Låter underbart att dina djur är mjuka, snälla OCH friska, Maria92! Vill du befästa den här mjukheten ska du avla vidare på just de mjuka i kullen. Men glöm inte det andra, bara! Och var noga med att välja en bra partner! :)
Älskar mina stora små vänner..