Ny råttbebb ?
Nu i torsdags tog jag på min ansvaret för en 3:e råtta, en tjej på ca 2-3 mån?(har inte fått exakt datum) men om du Veralera ser denna tråd så får du svara på den frågan, eftersom du är uppfödaren ^^ Ja som ni nu kanske förstår så kommer den från Vera (veralera) här på iFokus. Har även döpt henne till Bambi, dels för att det är ett sött namn, dels för att min kusin på 1,5 år är gaaalen i filmen Bambi och går runt och ropar "babbi" som betyder då bambi, och vill att man slår igång filmen hela tiden så då döpte jag den "efter" han… Men nog om det. Hon verkar iallafall trivas med mina andra honor, men har inte låtit dom mer än var med varandra på "neutral" mark. Eftersom hon inte hunnit vara här sålänge. Här kommer lite bilder ;) och tack Vera för en underbar tös! PS: Kommentera inte förren jag är klar.
Sen undrar jag också vilken färg hon kan tänkas vara? Hon är som beige aktig med vit på sidorna av kroppen, och undermagen, sam som en vit fläck mellan öronen som typ börjar vid nacken och slutar uppe vit öronens slut. Tänkte att hon kunde vara en Fawn hooded, men fick sen svar att hon b.la är för ljus..
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Gud så söt hon är! :)
Grattis :D
#5 Tack! Jo visst är hon 

Alldeles alldeles för ljus och kall för att vara en fawn, den varianten har även mörkt rubinfärgade ögon. Denna ser ut som att ha svarta..
Beige hooded? Men de är också mörkt rubinögda.. Skulle hjälpa att få reda på vad för färg föräldrarna har..
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Oki doki, var bara en vild gissning x) Ska prata med veralera..

Söt! Ser ut att vara champagne…

inte champagne, hon har ju svarta ögon, en champagne ska ha röda
You can't spell Bitchy without Itchy

#9 Nope, långt ifrån champagne, de har näst intill albinofärgade ögon. Dessutom är råttan för kall i intrycket på alla kort förutom det där den sitter med sina nya burkompisar. Där ser den litet varmare ut vilket gjorde att jag gissade på beige. Men på de andra korten tycker jag att den ser kallare ut, nästan med lite blåaktig ton vilket gör det svårt att gissa sig till färgen. Har dessutom inte hållt på med blåa varianter.
Jag har haft en buff en gång, en beige med svarta ögon.. Men det är inte vanligt.
Återigen, färg på föräldrar skulle kunna hjälpa. Teckningen hooded är dock korrekt.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

ja det har du rätt i… lade inte ens märke till det. Men är det säkert att de är svarta? De kan vara mörkt röda.. Men det ser man lättast på släkten..vad som ligger bakom.
Vet att några av hennes syskon har rubinögon iallafall, men har skickat ett PM till Vera, så får se vad hon svarar. Blixten gör det ju ganska svårt också ibland :P
Här är en bild när man tydligare ser den vita fläcken vid öronen/huvudet. Hon ser vit över hela kroppen på vissa kort men hon är svagt beige aktig över ryggen också

nog är det riktiga pepparkornsögon ^^
om de hade varit rubin hade de sett annorlunda ut…

En hooded har inte en fläck mellan öronen, det ser så ut då hon är i pälsbyte.. Jag skulle gissa på att hon är sex-sju veckor? Då försvinner den mer duniga, ulliga babypälsen och den första "vuxenpäslen" kommer.

Jag tycker dock att uppfödaren borde veta vad det är för färger på ungarna.. Eller i alla fall ha en aning om det. (skall inte säga för mycket då jag själv har tagit fel på cc ag och ljus ag.)
Thirre, okej ja hon kan nog vara runt veckorna du säger, Vera sa att 1 av kullarna hon hade var född i Oktober men jag vet inte om det var den yngre kullen hon menade eller den äldre. Bambi kommer från den yngre, därför är/var jag osäker på åldern.. Men förstod inte riktigt om du menade att hon inte var en hooded eller inte? Men valde kanske fel ord just det här med uppfödare. Hon är ju den person som fött upp dem sen födslen men som jag förstod det så var kullarna egentligen inte tänkta :P Hon håller mer på med exotiska djur och så, därför antar jag att hon inte är expert på färgerna.

#17 Jag menade att råttan var/är en hooded men att det kan förvirra intrycket av teckning/färg på pälsen mellan öronen ifall hon är i pälsbyte eftersom den brukar ha en annan nyans än resten av kroppen. Det brukar vara den päls mellan öronen som byts sist. Skrev nog litet för tidig ålder för det, mina är i det pälsbytet men de har varit litet före sin ålder och skulle snarare säga att det pälsbyte jag syftar på sker vid 7-9 v men det kan ske senare om ungarna är litet senare i utvecklingen, varit en stor kull osv.
De som har tagit en kull kallar jag för uppfödare, föder upp en kull - uppfödare. Dock är det positivt att du reagerar på ordet, eller benämningen, då jag som registrerad uppfödare gärna ser en skillnad på benämningen av uppfödare till förmån och som reklam för de som är reggade i Srs. Man kan tala om en registrerad uppfödare och en privat uppfödare. Om man sen tar enstaka kullar eller flera spelar inte mig så stor roll i just denna benämning.
#18 Okej då förstår jag :)
Jo det var det jag tänkte, men sen blev jag ändå osäker på om man kan kalla det uppfödare? Då alla ser olika på vad man menar med uppfödare ;)
Ja du kanske får ett större "hum" om vad hon kan tänkas vara för färg när jag fått reda på vad föräldrarna är för färg,

#19 Ja, om man tar någon enstaka kull kanske man inte kan kalla någon för uppfödare och skulle inte göra det i andra sammanhang men just i detta så är ordets betydelse lämpligt använt. Hon är dock den som har tagit kullen vilket gör henne till en uppfödare även om det kanske är den enda kullen hon tar eller att hon själv inte kallar sig för att vara det. För mig har det gått två år mellan kullar men likväl är jag en uppfödare..
(velar mig bort och tänker på att jag i försommar kan fira 10-årsjubileum för mitt uppfödarnamn.. *ler glatt*)

Gud vilken söt lite bebis!
Nu blir jag bebis sjuk 
#21 Tack tack
Haha ja vill inte att hon ska växa XD

Åh vilken SÖTNOS! Jag tror jag smäller av! Så gullig på första bilden:)!
Lyllo dig;)
Hugo~Lars~Arvid~Klas~Love them rats badly~
Vad underbart att en av mina bebisar fått en sån underbar och snäll ägare! Det glädjer mig verkligen.
Det är då jag, Vera, som är "uppfödaren" av denna sötsak.
Innan folk börjar rabbla om att jag är en oansvarig "uppfödare" för att jag inte vet färgerna på mina djur mm. så ska jag bara förklara lite.
Jag fick genom djurhem.ifokus hem 8 råttor som hade varit VÄLDIGT misskötta, och den förra "ägaren" påstod att det var 7 hanar och 1 hona. Väl hemma så märkte vi att så var det ju inte - det var FEM honor och TRE hanar…
Så det resulterade i kullar på alla utom EN råtta, men 1-2 månader efter så gick en bur sönder (var ju inte alls beredd på att få så många råttor, så hade inte alls så många burar beredda hemma) så att en hona rymde ut till hanarna som var lösa inomhus.
Detta resulterade i kullen denna beiga lilla sak kom ifrån:)
Mamman är en agouti hooded, pappan är antingen agouti hooded eller en roan (vet inte om det är hooded eller striped - är urkass på färger!).
Det var en riktig gottepåse den kullen, kom väldigt många olika färger. De andra ungarna i kullen fick färgerna:
Pink eyed white
Dark eyed white
Denna färgen (någonting hooded?)
Denna färgen fast inte hooded utan mer som en roan
Typ roan, ljus
Typ roan, mörkare (nästan svart/blå)
Black hooded
Agouti hooded
Blue hooded
Ljus roan-aktig fast med rubin ögon (någon som kan tänka sig vad den färgen heter?)
Kom 14 ungar, varav 2 dog en dag efter sin födsel. Mamman käkade upp dem.
Dessa föräldrarna jag fick hem var mina första råttor jag någonsin ägt så därför är jag ej så bra på färger än.
Hinner inte skriva mer! Lycka till iaf.
#2 Tack så hemskt mycket, hoppas dina andra råttbebisar får bra hem också :) Hur många har du kvar nu som hittar hem? ;)

Färgerna är så konstiga på bilden med för mycket blixt så jag tycker att det är svårt att säga nått. På en bild ser hon brunbeige ut och på en annan nästan pearlaktig eller nått. Med reservation då min skärm inte är super när det gäller färger.
#24 Har pappan blekts så är han striped roan har han inte blekts så är han hooded. Har han ett uppoch nervänt v i pannan eller nått? Det finns ingen färg som heter dark eyed white, däremot finns det black eyed white. Den mörka blåsvarta roanen är en vanlig black roan antar jag. Har du någon tråd med bilder på föräldrar och ungar?
Qui dormit, non peccat
#30 Jo jag vet att blixten gör det svårt.. Kanske blir lättare med mobilbilder då det inte är nån blixt på den? Dock blir det ju sämre kvalité men… Men hon är ungefär som på bild #3 & 29

#31 Ser ut som en blandning av beige och amber, men amber har ljusa ögon och beige har mörkt rubinögda. En konstig cinnamon kanske, de är ju svartögda iaf haha=) Näe jag vet inte, jag är långt ifrån någon färgexpert tyvärr.. Du skulle behöva en tydlig närbild utan så mycket blixt på pälsen, men jag tror inte att en mobilkamera funkar så bra.
Qui dormit, non peccat
är hon verkligen en hooded? så svårt att se på bilderna, men jag tycker hon ser ut att kunna vara en ambk på vissa bilder eftersom sadeln är så bred. Så svårt att säga :P
Kan du ta bilder utan blixt? pch kanske mörka ned bilderna så man lättare kan urskilja färgerna, dom flyter lixom ihop. Men färgmässigt tycker jag hon ser ut som en beige… fast med helt fel ögonfärg :P

#33 Näe tror inte att råttan är ambk, det är för mycket vitt. Inte en så bra hooded dock=)
Qui dormit, non peccat
Ja, men det är så svårt att se eftersom den är så himlans ljus :P dock är den riktigt söt!

hon kan vara en bareback…

Det är en hooded. Kanske cinnamonpearl, vad säger ni andra om det förslaget? Jag tycker hon ser tickad ut nämligen.. Eller en blue cinnamon? Jag är dock kass på dessa färger..
#36 hon är inte bareback eftersom sadeln går över hela ryggen, om man tittar noga så ser man att det är en hooded, jag var själv lite inne på villospår men ändrade kontrasten på datan så det syntes det bättre.

ah :P då min skärm inte riktigt är så bra den skulle kunna vara för ett par år sej så såg jag inte det…
(varken skärpan eller ljusstyrkan går att ställa in korrekt)
gud så söt
Tack, jo hon är en sötnöt allt x) Jadu.. Jag kan försöka med kameran, men vet inte hur/om man slår av blixten :/ Och om jag ändrar kontrasten/ljusstyrkan blir ju färgen lite annurlunda också :P Men jag kan se vad jag kan göra.
Tänkte bara säga, att hon ser ju nästan vit ut på resten av kroppen. och bara beige på huvudet. Men det är pga blixten, hennes beige(med lite blå/grå/nötbrunskräms aktiga färg) på huvudet sträcker sig enda ner till svansroten, som en slinga(på ca 3cm bred) längsryggen. Sen har hon några små beige aktiga prickar lite utanför den där "slingan".
PS: Ska vi fortsätta färgfunderingarna i denna tråd, eller ska jag skapa en ny? kanske mer som ser den då. Sen börjar det bli lite jobbigt att scrolla ner?
Ricko, om du kollar i inlägg #0 så finns det en menyrad där. klicka på första olästa så försvinner scrollningsproblemet
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#44 Åhh vad bra! tack :)
Här är en lite bättre bild(man ser henes "normala" beige färg bättre, dock är den enda lite beige/mörkare i verkligeheten)
PS: Råttorna har fått en ny hemsida nu, där ni också kan kolla på Bambi: www.eminasdjur.webs.com
Kan s?ga att jag skrev fel i ett inl?gg innan. Jag kan s? pass mycket om r?ttor att jag ser skillnaden p? en hooded och en roan o.O jag menade att jag inte vet om den ena hanen ?r en HUSKY eller striped, haha eller kanske n?got annat? Ser ingen skillnad p? dem allihopa. Men ja. En roan iaf. Den andra potentiella pappan, som jag sj?lv personligen tror ?r pappan, men man vet ju aldrig, ?r en v?ldigt din agouti hooded som jag f?tt mycket ber?m f?r. Han ?r stor, muskul?s och v?ldigt trevlig kille med fin teckning och brett huvud. Det ?r ocks? mycket m?jligt att denna s?tnosen ?r dumbo b?rare d? en potentiell syster till mamman fick dumbo ungar. Och sorry d? att jag var tr?tt och r?kade skriva dark ist?llet f?r black. Big deal, tror alla f?rst?r vad jag menar. T?nkte skriva f?delsedatumet jag letat upp men har det hemma. Skriver det imorgon :) Kan f?rresten s?ga att jag hade en uppf?dare h?r f?r n?gra dagar sen, som k?pte en syster till hon h?r med exakt samma f?rg och hon sa att det var en beige hooded och inget annat. Och att anledningen till att hon var kall i f?rgen bara var att bar p? bl? gener.
#50 Okej, vad bra :) Och än engång, tack för min lilla slickepott :) En riktigt puss & gurka älskare x)
Stackarn hon blev inte gammal
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#53 Nä hon blev ju bara ca 13 månader, knappt över året :(
Vi behandlade henne ju mot pälsätande&blodsugande löss som hon tydligen hade, men hon måste haft något mer också - som vetten då inte kunde se. Eftersom hon avled ändå :(
Hon han då bli väldigt beige på slutet, efter nåt halvår så såg man tydligt vart det blev vitt.