Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3157 ggr
klick
0

Operation

Hejhopp, har folk erfarenheter av operationer för tumörer som sitter där den just på bilden, och knölar på halsen?
Ska ringa en vet imon och kollar vad dom säger, men tänkte kolla om nån här har erfarenheter av  det, och hur det gick osv.
Min hona har en knöl både där och på halsen. Det är dock inte den på bilden, men ungefär lika stor. Inte riktigt.

[lucke]
0

Vilken bild?

klick
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

den glömde jag.

här

[lucke]
0

Kan du lägga in bild på halsen också?

klick
0

Den är så liten att den inte syns, men ringar in här vart den sitter.
Strunta i #2 bilden, här är råttan det handlar om

klick
0

Känner mig som en djurplågare, men den är ännu inte ivägen.
Ska opereras bort så fort som möjligt om det går.

klick
0

Bilderna får den att se större ut än vad den är. Vad jag kan se trycker den inte på något, varken bakben eller underliv

alexfifan
0

Om du kan ta runt den och känner att den sitter "löst" är det nog definitivt inga problem, ser dock inte ut som att den gör det? Är den hårdoch sitter den liksom… fast i något annat?
Sen tror jag inte att det är operationen i sig som skulle bli svår, utan att sy ihop den och få den att läka som den ska… känns som det sitter på ett ställe där det inte finns så mycket skinn att dra ihop…

Bara vad jag tror dock, enda erfarenheten jag har av tumör-operationer är från min ena hona som fick på sidan, typ mitten av ena sidan så det gick helt problemfritt med tanke på att den satt löst+att det fanns mkt överblivet skinn efter den vart bortskuren.

Hoppas i alla fall att det går bra för din tjej! Ska hålla tummarna :)

you can't face the problem, if the problem is your face……

klick
0

Den sitter löst, känns dock som att den sitter fast längst in, pyttelite. 
Men om den ska bort ska ju den på halsen med bort. Det känns lite mer riskabelt. Fast vad vet jag.

alexfifan
0

Då lär det ju bero på rätt mkt vad den sitter fast i… det mesta går ju att lösa (som jag förstod det på min veterinär, dock är hon väldigt duktig på just råttor och övriga smådjur) och det är ju risker med varje operation. Fast som du säger lär det bli knöligare (ironiskt nog? :s) med den på halsen :(
Knölen på min tjej kändes också som att den satt fast lite längst in mot magen typ men det var inga problem.

[lucke]
0

#8 Hur har det gått/ngt nytt?

klick
0

Ringde vetten och frågade om operation, då det kändes ganska bråttom för hon kunde inte klättra ordentligt och hon fick diarre. Dom sa redan i tele att jag skulle ställa in mig på avlivning.
Kom dit, och dom sa att det inte är någon ide att operera, eftersom hon har två knölar, och operation kan förarga cancern.
Så hon fick avlivas :( Men jag vet att det var det rätta

alexfifan
0

#11 Tråkigt att höra :( RIP …

Anvariel
0

#11 Tycker det låter konstigt att anta att det är cancer i och med att råttors bröstvävnadstumörer sällan är elakartade. Men det kanske kändes som cancer, d.v.s. att de satt fast väldigt hårt? Vad sa veterinären för att förklara hur hen tänkte?

Generellt verkar operation gå alldeles utmärkt att göra med råttor. De repar sig bra. De gånger jag opererat mina råttor (två gånger hittills, dock kommer det nog att bli fler gånger, för två av dem har knölar på nytt - dock små) har det gått väldigt bra. Det underlättar ju om det finns bra med skinn kring operationsområdet, såklart. Och halsen kanske är extra känslig kan jag tänka mig. Det är hos honor ofta frågan om godartade bröstvävnadstumörer - bröstvävnaden sträcker ju sig över ett stort område på råttor - och de ska i vanliga fall vara ganska så lätta att operera. Det förekommer ju också elakartade brösttumörer (10% har jag får mig att jag läst någonstans… ratguide??) och de är svårare att operera för de sitter ofta ihop med vävnaden på ett helt annat sätt.

Trist att du var tvungen att avliva din lilla tös. :( Tyvärr blir de ju så lätt sjuka de små liven… :( R.I.P.

klick
0

Jag minns inte. Pratade med olika och ingen som ville.

Eftersom hon hade två snabbväxande knölar så är risken stor att de kommer tillbaka och blir värre. Vill inte utställa en nästan tvååring för det

Anvariel
0

#14 Ja nä det kan ju vara så ibland. :( Trist.

[lucke]
0

#11 Beklagar! Vilken veterinär var du hos?

klick
0

Alingsås djurklinik. Rekomenderar dom starkt. 
Dom är billiga, kan råttor, bryr sig mer om djuren än någon annan jag vart hos

[lucke]
0

Aha. Själv bor jag i hufvudstadenSkäms