Långa tänder!
Upptäckte nyss att min ena råttas tänder på underkäken har blivit jättelånga! Jag lyckas inte få något bra foto :(
Jag kan inte se att hon magrat, men vad ska jag göra?
Måste jag hålla på och slipa regelbundet nu eller? Kostar det? Min mamma undrade om man kan slipa själv, men det kan man väl inte?
Snabbt svar! snälla

Är du säker på att de är för långa? Råttors framtänder i underkäken ska ju vara ganska mycket längre än de i överkäken:)
#1 kanske… ska jämnföra med de andra… Kanske bara är lite av en hönsmamma?
okej, du hade rätt. *pusta ut* Men däremot växer dem åt sidorna, inte rakt upp som på de andra, kan det vara ett problem?

Så länge de slits som de ska så är det nog ingen fara. Kan råttan äta som den ska och verkar frisk i övrigt så tror jag inte att du behöver oroa dig:)
Skönt :) tack!
Köp hela nötter med skal och ge ett par gånger i veckan, det är jättebra för deras tänder! :)
Kan man ge alla slags nötter? Jag har gett skalade valnötter, men kan man ge med skal eller är det för hårt?
Jag har även gett jordnötter med skal. Kan man ge hasselnötter?
MED skal! De gnager hål precis som ekorrarna gör, och det är just det gnagandet som är bra för råttors otroligt snabbt växande tänder :)
Jordnötter bör du inte ge, de har dessutom ett väldigt mjukt skal. Hasselnötter går jättebra!
Ok, tack för tipset :o)..då blir det valnötter och hasselnötter med skal ;o)
Tänkte säga med att råttor kan sära på sina tänder på underkäken, så du inte blir orolig för de. Förstår bara inte poängen för att kunna sära på dom :S
Råttor håller inte sina tänder slipade genom att gnaga på saker - De slipar själva tänderna mot varandra. Om en råttas tänder blir för långa beror det alltså på bettfel eller någon slags skada i munnen.
Att ge råttor med tandproblem nötter och liknande hjälper alltså inte alls utan misstänker man att råttan har problem med tänderna måste man gå till veterinär för att se vad orsaken är. I många fall kan problemet avhjälpas med antibiotika eller genom en tandklippning som rättar till bettet, men i vissa fall kan råttans tänder behöva klippas resten av livet. Man ska dock aldrig klippa råttans tänder utan att ha låtit en veterinär titta på råttan först!
Här finns bra bilder av hur råttors tänder ska se ut.
De var en väldigt bra sida om råttornas tänder. Men fy vad jobbig engeska =/
#11 Jaha? Som jag förstått så gnager de ju på allt möjligt just för att hålla tänderna i trim?
Hursom är nötter väldigt uppskattat och rolig sysselsättning för dem :)
#13: Det vi kallar knaster är deras sätt att slipa tänderna, gnagandet på andra saker är främst ett sätt att stimulera sig på och alltså jätteviktigt för dem - Men inte just för tänderna. :)
#11 tack för länken!
och alla andra, tack. Gud, vilken lättnad ^^
Jag har nötter till dem, men de är skalade. Får bli att köpa oskalade nötter till dem idag då :)
#14 Där ser man, tack! :D
#15 Om du hittar så passa på att hamstra på dig! Brukar nästan bara gå att få tag på kring jul!
#16 tack för tipset, jag som bara köpte några stycken… får väl gå ner och köpa mer ^^