Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1695 ggr
Doll
0

aggressiv råtta?

En av min killar, Elvis, har börjat bete sig konstigt nu den senaste tiden och jag börjar undra om han inte börjar visa tidiga tecken på aggressivitet…

Jag tog över ett par killar i slutet av november, allt gick jättebra vid introducering osv men han har alltid varit på en av dom lite extra. Då trodde jag det handlade om rang för det var aldrig några tecken på aggressivt beteende och han var inte på någon av mina andra killar.

Nu ikväll skulle jag plocka upp Elvis för att gosa lite började han gå i sidled mot mig och till sist ställde sig på bakbenen och så fort jag rörde vid han stelnade han till eller sprang iväg pipandes.
Jag såg också att han gjorde samma sak ikväll åt min alfa, Hubert, och Elliot som han varit på innan.

Han har varken bitit mig eller någon av dom andra råttorna. Om man inte räknar med tjuvnypen mot Elliot.

Elvis börjar närma sig 9 månader och han har tidigare varit min lilla kelgris och jag vet inte vad som har tagit åt han…

Kan kastrering funka?
Eller är det bara en "fas" han går igenom?

Jag har delat upp buren så Elvis får spendera natten själv tills jag vet vad jag ska göra med han. Rynkar på näsan

Fawo
0

Usch låter jobbigt.

Min hona Vera har varit aggressiv ett tag sedan en ny råtta flyttade in i buren. Men hon har lugnat ner sig. Jag lät henne vara under den tiden och fortsatte som vanligt att plocka ut henne väldigt lugnt ur buren och inte stressa upp henne. Jag antar att det bara var en fas hon gick igenom.

Om Elvis inte skadar några andra råttor tror jag inte att du ska skilja honom från flocken. Det kan nog bli mycket mer stressigt för honom att vara ensam än att vara tillsammans med de andra råttorna.

Hoppas någon annan har någon erfarenhet av detta och att du får något vettigt svar. Jag önskar dig lycka till och hoppas de kommer bli bra!

// Fawo (;

Doll
0

Tack…
Fy Skrikandes jag känner mig så elak att jag lämnade han själv under natten, men jag vågade inte chansa när han börjar visa såna tecken.

Nyss så gav han sig på den minstingen och "bet" (var mer sätta tänderna mot pannan) mellan ögonen…

Han sover ihop med alla, kan putsa alla, men vissa stunder så blir han helt knäpp. Och jag får inte komma i närheten av han.

När jag öppnade upp i morse så sprang han rak till Elliot och gled under hans framben och bara låg där med Elliot över sig. Vad betyder det?

mikeiko
0

Jag undrar om det inte kan vara så att han har ont någonstans? just eftersom han piper när du tar i honom också.

Det kan också vara en fas han går igenom.

Doll
0

Jag vet inte, det är ju inte alltid han piper till när jag tar i han, men oftast.

Jag har klämt och petat på han när jag lyft upp han för att se om han har ont och har inte fått någon reaktion.

Jag hoppas på att det bara är en fas och att det går över med tiden…

Banankaka320
0

Det kan vara en fas han går igenom.

Men jag har märkt att råttor jag haft avskyr att jag plockar upp dem hursomhelst och hela tiden, så nu klappar jag råttorna hela tiden utan att plocka upp dem.

Hade en tjej innan som skrek när jag rörde henne för hon trodde jag skulle ta upp henne, så då slutade jag plocka upp henne och lät henne välja själv om hon ville till min hand. Och hon ville aldrig det i början men jag fortsatte att klappa henne och tillslut började hon tycka om det och lät mig plocka henne.

Tänk er själva att alltid bli uppplockade när det kommer en hand! Men så finns det råttor som älskar att bli uppplockade :)

Doll
0

Jag har några här hemma som står vid dörren och trampar och vill komma ut och upp på axeln så fort jag är i närheten av buren. :) Elvis brukade vara en av dom…

Men jag får testa att sluta plocka upp han och se vad som händer.
Det kan kanske vara det som triggar att han är så elak mot dom andra också?

Banankaka320
0

#6 Ja det kan det vara att han känner sig stressad och det går ut över dem andra

Doll
0

Ok, tack för hjälpen. :)