Orolig
Mina råttor nyser och är rödbrun kletiga runt nosen :S Är super orolig, vad kan det bero på? Annars mår dom bra, äter och leker. Den ena råttan har varit lite nysig hela tiden sen jag köpte honom och det är nu ett halvår sen. Men det har aldrig blivit värre än nysningar. Jag tycker dock att det ser hemskt ut med kladd runt nosen som nästan liknar blod. Finns det nåt man kan göra? Jag har provat med rooibos te men det verkar inte hjälpa….. :(
Det är inte blod, det är poryforin. Men låter som om de behöver en kur Baytril, så ta med dem till veterinär! Nu verkar de ju ha besvär i de övre luftvägarna (nosen), men om man drar ut på det och inte gör något åt det kan det utvecklas och gå ner i lungorna.

det låter som anntingen en förkylning eller i värsta fall mycoplasma
http://rattor.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticlesId=d234a456-e0bb44de-84bb-6cddf2be1dca om det är en förkylning så kolla så att det inte drar vid buren då dom är väldigt känsliga för det, ställ in massa mysiga bon med t.ex fleece tyg elr liknande, sen kan man också göra en blandnig med svagt rooibos te, lite vitlök och honung i en vattenflaska tänk bara på att ha en med te och en med vatten. Är lite trött i huvudet just nu så kmr inte på nått mer för tillfället men lycka till!

#1 oj såg inte att du svarat sry :P
Vad är poryforin och är mycoplasma farligt? (kan inte öppna länken)…….
Porfyrin är deras snor, det färgas rött när det kommer i kontakt med luften.
Mycoplasma bär dom flesta råttor på idag, men det är inte alls som det bryter ut på.

#4 oj då förlåt det blev nått fel :P men artikeln ja menade lade truestory ut så :)
om det blir mycket porfyrin vid nos elr ögon så kan du ta en lätt fuktad topps oxh försöka torka bort lite, var dock väldigt försiktig vid ögon och fukta den inte mkt,
Nyttig och bra mat! Steg ett för en välmående och frisk råtta.
Buren måste stå någonstans varmt, där det inte drar något och ha en filt, du inte är rädd om, över buren på nätterna.
Honungsblandat roobios te, ljummet. Fortsätt med det lite varje dag ändå.
Ta en ljummen tops, tvätta försiktigt rent runt ögon och nos.
Blir de inte bättre på en vecka så ring veterinär! Finns en artikel om bra veterinärer om du söker i sökfältet. :)
Man kan också köpa koksaltlösning på Apoteket, kostar inte mycket och är bättre på en tuss bomull än tops och vatten :)
Tack för alla svar! :)
Nu har jag bokat en veterinärtid, känns bäst att kolla upp vad det är.
Jättebra! :) Hoppas det inte är något allvarligt.
Besökte veterinären igår. Han sa att jag ska behandla med Bactrim i två till tre veckor. Är det någon som har använt det förut?