kan jag??
kan man ge råttor köpta solros fröt som e till fåglar????

köpta solrosfrön? jajamen, det är bara ge :) Det enda du bör tänka på är att frön är ganska feta så ge inte för mycket.
#1 Förlåt att jag påpekar det, etteko, men det stämmer inte!
Solrosfrön är supernyttigt! Jag brukar däremot inte ge mina råttor billigt skit längre utan köper gärna skalade kravmärkta solrosfrön.
Jag vill inte ha så mycket skal å skräp i torrfoderblandningen för då blir jag bara lurad på hur mycket/lite mat råttorna får i sig!
Idag ser min torrfoderblandning till mössen & råttorna ut såhär:
- 1,5 kg havreflingor
- 0,75 kg veteflingor
- 0,75 kg kornflingor
- 2,5 dl hel dinkel
- 1 dl skalade solrosfrön
- 1 dl linfrö
- 1 dl oskalad sesamfrö (skalet äter de upp, mkt nyttigt)
- 1 dl helt bovete
- ½ dl kruskakli
- ½ dl vetekli
- 1 dl nötter (hassel, pecan, para)
- 1 dl Quinoafrö
- lite annat smått o gott utan socker
visst är det lite fett men samtidigt är det som Grodan säger massor av nyttiga saker i dem med :) Jag ger råttorna lite oskalade ibland. Men risken med oskalade solrosfrön är att det kan finnas mögelsporer i dem. på papegojfronten brukar man varna till försiktighet med oskalade solrosfrö och oskalade jordnötter av den anledningen. varit fåglar som blivit riktigt dåliga av det. Råttorna är tåligare än känsliga gojjor men det kan vara bra att ha i minnet ändå :)
Tack för tipset på din matblandning. var lite saker där jag inte tänkt på att man kunde slänga i :)
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

Vad intressant :) Jag har alltid fått sagt till mig att man ska vara försiktig med frön för att de är mycket feta. Men då vet jag, då kan jag bjussa mina pojkar på lite mer solrosfrön. Jag ger också skalade frön till mina.