Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1781 ggr
[Tasza]
0

bits

varje gång när jag har mina råttor i soffan så bits dom! dom lix springer fram till mig/den som sitter i soffan , biter och springer iväg.. dom bits inte annars.

är detta bara lek eller är dom "arga"?

[lucke]
0

Bits eller smakar/nafsar?

[Tasza]
0

det är inte så att det går hål men det gör ont! de kan nafsa lite ibland när de får mat, men detta känns som riktiga bett.

[lucke]
0

Ingen aning vad det betyder, hoppas någon kan klura ut detObestämd

[Tasza]
0

jaa det hoppas jag med Obestämd

mikeiko
0

Är soffan helt öppen eller har de kuddar, filtar, kartonger och annat att gömma sig i?

Funderar på om det kan vara ett stressbeteende?

[Tasza]
0

de har både kuddar och filtar..

mikeiko
0

Hm, sitter du ivägen för något de vill in bakom eller så kanske?

[Tasza]
0

näe det tror jag inte.. oftast så hoppar de upp på benet och biter.

mikeiko
0

Var biter de? Alltid på samma ställe eller olika? Hur gamla är de?

[Tasza]
0

nej det är olika oftast i benet men även på magen och armarna. de är 3 månader.

MarajLowajz
0

Har du gjort något nytt? som introducerat en ny råtta, flyttat, gjort så att de har blivit stressade?

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

klick
0

Jag tycker det låter som dom leker. Hur gamla är dom?

mikeiko
0

Kan vara lek ja, men ovanligt att de biter så hårt och utan att man busar med dem…

Terato
0

Ja, jag tänker också på lek. Men finns andra beteenden som inte har med lek att göra som det också kan vara.

Hur beter sig råttorna med varandra? Iaktta dem när de leker/bråkar med varandra och försök att lära dig vad det betyder. Biter de varandra mycket? Biter de mycket i saker i sin omgivning?

Jag har varit med om att råttor i 5-månadersåldern börjat nafsa hårt i kläder och fötter. Har upplevt det som nån kombination av överdrivet oralt undersökande beteende med något slags rangordningsbeteende, typ att de utmanar. Och jag tror som mikeiko att även stress är inblandat. Ibland kan man även se att råttor gör så här mot varandra. Så länge det är nafs och de inte biter hål tror jag det går att träna bort.

Nu är de ju väldigt unga. Försök ta reda på om det handlar om lek eller osäkerhet/ilska. Så unga råttor är sällan rent aggressiva, däremot kan de nog bitas av rädsla. Eller för att underska och för att de inte lärt sig hur hårt de kan undersöka.

Prova att leka med dem och se vad som händer! Sätt handen på deras huvud och ruska om lite, killa dem i sidan eller dra med nageln i soffan så att de får jaga. Blir de osäkra? Tycker de att det är kul och börjar nafsas och leka/jaga handen för att sedan springa undan och komma tillbaka? Lek är viktigt för småråttor! Genom att interagera med dem i leken har man också en chans att visa dem vilken styrka man har själv och man kan genom leken få dem att lägga sig på rygg självmant och killa dem på magen. En osäker råtta tycker däremot att detta är oerhört obehagligt. Så det kan vara ett bra sätt att testa dem och se vad det handlar om för beteende.

Sen är det inte helt fel med en vuxen råtta till hårdhänta ungråttor som kan språket bättre än en människa och kan lära dem när det är nog. Men det bör ju vara en snäll vuxen i så fall, snäll, men tydlig.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

alexfifan
0

Har samma problem, nästan, enda skillnaden är att min ena tjej alltid biter mig just i stortån. Och hon vet att hon inte får göra så egentligen, men hon smyger fram och kollar om jag ser henne typ, sen nyper hon och springer iväg fort som fan xD

Kan råttor göra såna här saker bara för att jävlas typ, har jag funderat på xD
Samma råtta har även fetisch mina tangenter, och det vet hon också att hon inte får ta dom. Så blir det ett himla liv när mamsen vill ha tillbaka dom ;o

Vet dock inte vad man ska göra åt det, jag har försökt med att tillrättavisa henne men det fungerar inte. Hon är i övrigt ganska stressad av sig, eller vad ska man säga, typ rädd för plötsliga ljud eller rörelser och alltid på sin vakt typ. Btw är hon från djuraffär så det kan väl förklara den saken. Kanske beror på det att hon bits osv. Hon gör heller inte det annars, aldrig…

Aja, liten tass här iaf, :D

you can't face the problem, if the problem is your face……

[Tasza]
0

#11 nej det är bara dom 2 jag har. de har inte flyttat mer än den gången de flyttade hem till mig :)

#12 de är 3 månader :)

#14 när de leker med varandra så brottas de mest, har inte sett att de har bitit varandra hårt, men såg nu att Thelma har ett sår på kinden så hon kke har blivit biten av Stella? De biter inte på saker så mkt, men Stella brukar nafsa på mina fingrar när jag t.ex ger dem mat.

Brukar leka med dem och då springer de efter handen ibland men de nafsar aldrig.

[Tasza]
0

#15 hahaha thelma bet mig precis i stortån xD min råttor är oxå från djuraffären. :)

alexfifan
0

#17 kanske är dom lite stressade då så det beror på det :) djuraffärsråttor får ju oftast knappt någon hantering alls förrän de kommer till ett hem och då vet dom inte riktigt vad som gäller. och dina vart ju rätt unga än så länge så det blir nog bättre med tiden :)

[Tasza]
0

#18 Får hoppas på det då :) tror inte att det beror på att de kommer från djuraffären för jag vet att de som jobbar där brukade ha iaf den ena ute ibland :) så det har aldrig varit nåt problem att lyfta upp dem eller så :) kanske ska tillägga att de inte gjorde detta i början när jag fick dem, utan de började med det för kke 2 veckor sedan.

alexfifan
0

#19 men det är ju bra att dom gör det! men kan ändå tänka mig att det inte är riktigt tillräckligt? många råttor behöver rätt mkt hantering :) men hoppas dina bättrar sig iaf, och min med ;o börjar bli lite trött på henne, hihi

[Tasza]
0

#20 jo du har nog rätt :) får nog börja va mer med dem själv så att de blir lite tryggare med mig oxå :) hahah jaa det hoppas jag med! lite tröttsamt att ständígt behöva vara på sin vakt när man kollar på tv hehehe :P

alexfifan
0

#21 ja det tycker jag du ska vara, sen är det alltid bra om du bara har en råtta uppe i taget med så ni får lite ensamtid att lära känna varandra så den råttan inte har den andre där som provocerar eller stressar upp :)

[Tasza]
0

#22 aa ska göra det :) det har tyvärr inte blivit nån "connection" mellan mig och den ena råttan (stella), känner mig osäker på hur jag ska göra med henne eftersom hon är nästan blind och hon reagerar inte när jag pratar med henne o så. Känns nästan som att hon inte vill ha nån kontakt med mig :/ får vara extra mkt med henne :)

alexfifan
0

#23 tror det bara är till att vara envis faktiskt ;D vet hur det känns det där, har en annan råtta som inte ens är riktigt tam än och hon är typ, 7, 8 månader gammal… :/

[Tasza]
0

#24 heheh ok :))

segt :/

mikeiko
0

Haha, ja vad är det med råttor och tår? xD När jag har mina tjejer i sängen med mig ska det alltid smakas på tårna haha

[Tasza]
0

#26 hahah x)

Lamina
0

Mina råttor gillar också att smaka på tårna. Särkilt en av dom har nästan gjort det till en utmaning; "kan jag smyga fram och bita matte i tån utan att hon ser mig?" Om jag tittar på henne när hon försöker så ser hon oskyldig ut och skuttar därifrån. XD

Har för mig att jag läst någonstans att fotsvett innehåller ett luktämne som är samma som eller identiskt med det luktämne som råttor lämnar på saker dom tuggat på, eller något sånt. Med andra ord, dom biter på tårna för att dom luktar som om dom redan blivit tuggade på. Vet ju inte om det stämmer, bara något jag läst…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Tasza]
0

#28 jaså.. det har jag aldrig hört :) men då blir det att tvätta fötterna då hehe :))

mikeiko
0

#28 HAHAHHAHAA det är ju sjukt roligt om det är så! men mina biter ju på mina tår i sängen när jag är helt nyduschad :)

alexfifan
0

#30 Jag tror det är någonting med just tår. Haha :D Mina bits aldrig annars men när det kommer till just stortån… ja. Även när jag har suttit med fötterna i fotbad typ över en timme. Haha *skratt*

Jespersen
0

Mina som jag har nu är också väldigt "nypiga". Speciellt den ena ska alltid nypas när hon sitter hos en. Och ja, det känns en del. Däremot har jag sett att hon gärna smakar på allt annat också, såsom dukar, mattor, bordskanter osv. så min teori är att vissa råttor helt enkelt är mer benägna att "smaka" på grejer.

Hon är aldrig uppstressad eller rädd/orolig när detta händer utan det är mer "nu ska vi se vad det här är" och ibland ser det ut som att hon inte ens märker att hon gör det utan det blir mest i förbifarten. Hon har även slutat mer och mer med det ju äldre hon har blivit.

Tår däremot har jag nog inte haft en enda råtta som har kunnat låta bli :)