Råttungar
Jag har haft glädjen att få råttungar i familjen 
Båda kullarna är planerade efter friska och snälla föräldrar.Några av dem söker nya hem i april. Tidigast slutet av vecka 15.
Alla råttungar registreras i SRS, säljes i en ålder av minst 5 veckor och en vikt minst 80 gram. Stamtavlor, foton, info om föräldrar, köpvillkor mm kan du hitta på min hemsida www.cosmonita.se
Den första kullen föddes 070306 e: "Åke" (s-ba eubk, slät), regnr: 520/06 u: "The One I Love" (fa eubk, rex), regnr: 325/06
Kullen består av 11 ungar i svart och agouti i teckningarna eubk och husky roan.

Vilka sötnosar =) Hoppas du hittar hem åt dem! Själv får jag inte ha några =/
Den andra kullen är en dag yngre, född 070307 e: Ale's Fossil (ag ir, rex), regnr: 33/06 u: Yestas Meredith (cc var, slät), regnr: 521/06.
14 Ungar i färgerna fawn/silver fawn, agouti, ev chokolate agouti i teckningarna variegated, ambk, eubk.

#2 Tack, ja, visst är de söta.
Hoppas att du kan ha råttor i framtiden. Ingen ska behöva leva utan råttor.
#4: Ja, supersöta =)
Hoppas på råttor im framtiden, jag med. Jag kommer iaf skaffa när jag flyttar hemifrån om sisådär .. 10 år x) Men nja, ska inte klaga på mina föräldrar nu :p Har redan fått tilltåelse att ta två kaninkullar och få hem 1-2 kaniner iår, så.. :p

Läääängtar tills jag får hem mina små pälsbollar
Och längtar tills jag får komma och klämma på dom också 
Är dom två kullarna från olika honor och hanar eller är det samma släkt?
Mor min är bra sugen på två hanar och två honom. (då ska honorna och hanarna inte vara släkt ifall vi vill para dom senare) Vart bor du i västerås? du får gärna maila mig så fort du ser detta.

#7: Det skulle inte gå eftersom kullarna är födda samtidigt, man ska inte avla på råtthanar förrens dom är minst ett år gamla(helst 1½), och det är ganska riskabelt att para en hona vid ett års ålder…
Och varför avla om man är nybörjare med råttor?
#6 man längtar nästan ihjäl sig, eller hur? Been there, done that!
Så söta! Jag hade gärna velat ha en variegated men det får vänta…
#8: Okej men nu frågade jag om båda kullarna var släkt med varandra. för om dom INTE var det så hade vi kunnat para dom senare som jag också skrev. jag hade inte tänkt att sätta ihop dom direkt vi fick dom om du tror det. jag vet själv att man måste vänta ett bra tag.
sen vad vet du något om om att jag är nybörjare? jag har haft råttor sen jag var vi 6-7års ålder så jag kan nog en hel del om råttor ska du veta. Jag har en gp-råtta nu så jag kan allt mitt ansvar.
Nu får du inte lgga ut fler bilder. Jag blir för sucktad .. :P

#11: Jag sa aldrig något om att ni skulle sätta ihop dom direkt. Men kullarna är födda samtidigt(eller ja, en dag emellan)och när hanarna är parningsdugliga är honorna för gamla…
Sorry, my bad. Trodde det var era första råttor, förlåt!
Lollo86: Borde inte lägga mig i nu men Cosmonita skrev ju faktiskt att man inte ska para en hane förrän den är 1 år och att en hona som är 1 år är lite gammal att avla med.
Därför är det inte så passande att ha råttor som är födda samtidigt…
#13: okej lugnt hehe.
okej jag trodde inte det var sån fara att para dom efter ett års ålder. det har jag inte hört förr men men.. om du säger det så =)
okej då vet jag det. tack så mycket!
iofs så såg jag inte vart Cosmonita skrev det. Antar att du menade Nutiz

#14: Jag är inte Cosmonita, det var jag som skrev
#15: Annars kanske du skulle kunna köpa två honor, och sen om dom är lämpligt avelsmaterial låna en hane?
Ja, ursäkta, såg det nu :)
#18: jo jag kom att tänka på det nu också. Eller så skaffar jag två hanar nu och sen honor lite senare.
men jag vill nu ha svar om kullarna är från samma släkte. eller har jag missat det någonstans?
#7 Dessa två kullar är inte alls besläktade med varandra.
#7: okej tack då vet jag. jag mailar dig när jag vet närmare hur vi ska ha det. du har de flesta råttoungarna till salu nu eller?
öh jag menade #22 hehe
Lollo86: Vill du börja avla så bör du köpa hanar först och sedan obesläktade honor då hanarna bör vara så gamla som möjligt innan de blir pappor. Minst 1 år gärna äldre. Honorna däremot bör vara mellan 5-10 månader vid sin första kull.
Mitt råd är att du köper två hanar först och sedan några månader senare ett par honor. Men välj noga vem du vill köpa ifrån. "Alla råttor kan få ungar men bara de seriöst uppfödda får bra hem" - påstående med en gnutta sanning.
Sen bör dina tilltänkta avelsdjur granskas hårt i sömmarna. Ingen råtta som bara är söt räcker för avel. Det är många kriterier som ska uppfyllas. Temperament, ålder, hälsa, vikt, och en massa mer. Sök kunskap i massor. Ingen blir någonsin full-lärd.
Länktips: http://r8forum.kanske.net/

Hej!
jag letar för fullt efter 2-3 st råtthonor. Cosmonita, jag har mailat dig ang. detta och jag håller tummarna för att det finns några kvar!
//marlene
Åh efter Fossil! Är han hälften så underbar som sin syster så.. ih.
//frida
ååå fawn bebbar *suckar längtansfullt* 
#27 Hela den kullen (klockor hos Ale´s) är underbar. Min hona Rolex är supergo och har också gått i avel.
Släktskap. På Arinella-sidorna kan man hitta släktskap på ungarna!
#29 Jag tänker minsann hålla mig uppdaterad inför framtiden. Vill väldigt gärna ha fler ur den linjen. Certina rosslar visserligen, men hon är helt utan spänningar i kroppen vid hantering.
//frida

#30 Nu faller jag lite utanför tråden kanske, men jag har också en hona från klockkullen - Ale´s Roxy. Hon är också så där otroligt mysig och avslappnad. Världens mysråtta! Nu hörde jag att även din Certina rosslar - det gör Roxy också. Tyvärr, tyvärr, tyvärr. Det började ganska snart efter att hon hade kommit hem till mig.
#29 Grodan. Hur är det med rossel. Går det att avla bort? Är det ett argument till att INTE avla på den linjen? Jag är bara nyfiken, eftersom jag precis som du och Digitalis fullkomligen älskar min Roxy och gärna ser hennes goda egenskaper nedärvda!
Det har med imunförsvaret att göra, så om man parar med friska djur så borde det bli bra. Vet att den honan som Ale behöll också började rossla. Mycoplasma har de ju ändå allihop.
//frida

Jo, jag vet. Men vissa individer klarar av den sämre än andra. Jag kan ingenting om avel och funderar bara högt nu. Går det att avla på de "friska" syskonen i klockkullen utan att få med "svagheten" för mycoplasma som en del kullsyskon haft? Jag är bara nyfiken.
Ingen aning. Men jag tycker ändå att temperamentet i linjen är väl värt att bevara! Hellre en urmysig lite krasslig råtta än en asocial kärnfrisk. Givetvis vill jag ha en urmysig kärnfrisk en som lever i många år!
//frida

Jo, men det är ju precis det jag också vill! Temperamentet är jätteviktigt men det gör ju inget om råttan är frisk också… Det var så jag tänkte. Tänk om man inte är tillräckligt kräsen i avelsarbetet när det gäller sundheten? Tänk om det faktiskt påverkar? Som sagt, det är ingen kritik jag framför, jag skulle bara gärna vilja veta och förstå.
Klockkullens mysighet är ju outstanding vad jag förstår, så på så sätt vill jag ju också att det ska avlas vidare på. Men man blir samtidigt så himla ledsen när ens älskling mår dåligt mer eller mindre halva sitt liv. Roxy är speciell och jag blir så himla ledsen när jag hör henne nysa och rossla mellan varven.
Nu förstör ni cosmonitas tråd, startar en ny om rossel!