Svullnad
Min Noja fick en stor svullnad över en natt. Den ligger mellan bakbenen, mer mot ena sidan. Kanske 2-3 cm i diameter. Den är mjuk, så den känns inte som en tumör. Är tyvärr mitt i vildmarken i Finland över julen och har ingen möjlighet att ta mig härifrån särdeles snabbt. Ringde min veterinär som gissade på vätska i juvret. Det kan tydligen bli det om de får en smäll mot juvret eller så. Han trodde inte att det är böld om det inte gör ont och är lite varmt (infekterat). Inre blödningar lär det inte heller vara fråga om eftersom hon varken har ont eller har blå hud. Jag skulle avvakta och se om hon visar några tecken på något. Hon är pigg och glad och verkar inte veta av det alls.
Har ni några erfarenheter av något dylikt? Skriver kort nu för jag sitter vid liten dator och har synnerligen bråttom i julbestyr och annat. Tokfian mår som sagt helt bra, så jag är inte lika i panik längre.

Det kan vara en tumör ändå. Jag har haft två fall där de fått som en stor svullnad mellan bakbenen. Den senaste som hade det skickades även in för obduktion (pga en del andra orsaker också) och det var en körteltumör bara.
Men de har varit mjuka och inte alls avgränsade, den senaste växte även otroligt fort. Du får hålla koll på hur den utvecklas, kanske kan du ta en bild och lägga in så är det lättare att försöka lista ut vad det kan vara:)

En tumör över bara en natt tror jag inte att det är. Eftersom det kommit så snabbt låter det mest troligt som det är en reaktion på, som vet sa att råttan fått en smäll på stället, eller annan skada (bakterier kommit in och börjat härja). Håll koll på hennes allmäntillstånd bara, vi håller tummarna för er!

Nej det känns inte alls som att det är en tumör. Hon har nämligen en annan tumör (liten, inte alls särdeles växande) på ena sidan så vi har varit av och an till veterinären (samma som jag ringde) med den. Han kom ihåg oss och sa också att hon inte haft något sådant då. Hon har alltså blivit genomsökt av två olika veterinärer inom en vecka - och jag såklart som klämt och känt som en tok som man alltid gör när man hittar en tumör någonstans. Så vi skulle verkligen ha sett denna om den funnits tidigare. Och den känns som sagt annorlunda. Ingen skillnad nu idag jämfört med igår när jag hittade den. Samma storlek och ingen smärta vid beröring. Hon är pigg och glad och utforskar glatt mitt barndomssovrums alla vrår. Så jag får hoppas att det inte är något allvarligt. Skulle det vara inre blödningar från t.ex tarmar så skulle hon ju må rejält dåligt vid det här laget. Så det kan det inte vara - tack och lov. Vi får se. Avvaktar… Tur att de får sitta stilla och inte göra särdeles mycket nu när de är här hos mina föräldrar över julen. Lite extra lugn och ro och vila. Förhoppningsvis ger det sig.