Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1009 ggr
_Jag_
0

dålig arm

Min gamla råtthanne (2,5 år) Har från igår en arm som han slutat använda. Han kan röra den och drar undan den om man tar tag i den. Han säger inget när man håller på med det. Han använder egentligen inte handen bara. Han har fingrarna ihop, slappa istället för att hålla isär de. Han haltar dock kraftigt och går inte på benet.Annars verkar han glad och som vanligt. Det är inte en speciellt aktiv råtta i vanliga fall  utan föredrar att sova typ :P  Vad tror vi att det kan vara ? Vad kan jag göra för att hjälpa honom?

SweGizmo
0

Är den svullen??? mycket kall? annan färg?? Har han ramlat??

Kan vara en stukning, kanske bör du sätta han i en mindre bur så han inte klättrar runt för mycket.

Min blogg: SweGizmo.se

_Jag_
0

Inte svullen eller kall eller något annat. jag vet inte att han har ramlat men han kan ha ramlat i buren när vi inte vart hemma såklart. Är jätteorolig för honom. = ( Min sista levande råtta = (  Vi misstänker också stukning. Får inreda en liten bur till honom imon. Har en Karantän bur här hemma någonstans. Från tiden då man hade en del råttor :P

SweGizmo
0

tycker du som sagt ska sätta han i en liten bur där han inte kan klättra runt och avvakta.

_Jag_
0

kollade lite nogrannare på armen nu och han är riktigt ordentligt svullen kring "handleden" det är en hård svullnad som inte är speciellt varm.  Om det skulle vara så att hans arm är bruten vad gör man då åt saken då? Satte han i en liten bur med inredning på endast ett plan nu.

SweGizmo
0

Ja du, jag är inte så jätte insatt i skador, men jag tror att när det är riktigt svullet så är det inte brutna ben det handlar om utan det är oftast muskulärt.

Men jag hoppas någon mer kunnig ska svara i din tråd. jag vet bara att det var bra att du satte han i en liten bur:)

gulzebra
0

Det är liten bur som gäller så det får läka varesig det är brutet eller stukat. Har han väldigt ont får du uppsöka vet för smärtstillande (och då menar jag väldigt - lite smärta är bara bra, det är kroppens sätt att säga åt honom att inte stödja på benet så det får läka ifred), annat än det kan varken du eller vet göra annat än att hålla honom smått så han inte far runt. Som tur är läker råttor snabbt, han är säkert bättre om några dagar/en vecka :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram