Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 4361 ggr
mieeow
0

Pepparkakor?

Jag har en idé om att baka ett pepparkakshus, och sedan låta mina råttor vara där och se om jag kan ta lite fina bilder.

Men då kan jag ju inte undgå det faktum att de kommer börja äta på huset. Så till frågan: Kan råttor äta pepparkakor och alla de andra grejerna på pepparkakshus?

Självklart vet jag att det är hemskt onyttigt, så råttorna kommer därför inte vara i huset särskilt länge. Det jag tänker på mer är om det är alldeles för mycket kanel osv.

Btw. är allergisk mot ägg, så om jag gör ett till mig själv också så använder jag glasyr och sånt utan ägg. (det brukar väl vara ägg i det man använder som lim?)

Mvh Veronika

Jinaum
0

"limet" brukar väl göras av smält socker?

chade
0

Jo det brukar göras av smält socker -.-
försökte göra ett själv förra veckan.. det gick ju som det gick -.-
Sen det som man dekorerar med är det ju lite annat i.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

mieeow
0

ah, just det. haha har aldrig gjort pepparkakshus förrut XD

AnnaRamnemark
0

Man brukar la använda smällt socker för att limma ihop huset. men att derkorera är de väll typ glasyr. Sånt kan man köpa på typ Maxi, jag köpte de 3 fäger som fans Grön,rosa och vit. Dock vet jag inte om de innerhåller ägg =/ men de borde ju stå på.

Jag är dock så elakt så mamma får limma huset för jag är livrädd att bränna mig haha och jag är ändå 23 år gammal haha.

Zakaraa
0

Glasyr gör du enkelt själv och slipper slösa pengar så sånt som (ofta) innehåller koncerveringsmedel och annat onödigt :)

1msk hett vatten
1 äggvita
ca 5-6dl siktat florsocker

Rör ihop ingerdienserna till en slät smet
häll smeten i en 2literspåse knyt öppningen
gör ett litet hål i ena hörnet och gardera sedan

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

AnnaRamnemark
0

Dock så skrec hon att hon inte tål ägg :P

Men brukar man äta pepparkakehus? Jag tycker de är äckligt för den har ju stått där och samlat damm =/

chade
0

#6 tss.. man går ju och småäter av den hela tiden ;)

AnnaRamnemark
0

Haha men då blir de ju inte fint om de saknar delar :O

chade
0

haha nää, men då får man väl dra en vit lögn och säga att det gick sönder :D

AnnaRamnemark
0

HAHA!!! Undra hur länge folk runt om går på de haha!! :P

Marre89
0

Jag brukade alltid stjäla godis från baksidan för att mamma å pappa inte skulle se. Men sen ställde mamma huset vid spegeln så då funka det inte att ta från baksidan längre XD

Jinaum
0

behöver man verkligen ägg vita i det? Tror det står på flor paketet. Jag tolde inte ägg när jag var liten och har för mig att jag mumsade på pepparkakor med glasyr på. Men kan inte vara helt säker.

Men har förmig att man inte behöver ägg? Utan bara flour socker och vatten typ?

gulzebra
0

W00t? Limma med smält socker? Galet! Här har det alltid både limmats och dekorerats med vit glasyr :D

Men lite mer on topic - ja, råttor kan absolut äta pepparkakor men för mycket kan ge magont. Råttorna kommer hur som helst älska dig och vad du än gör så kommer huset bli demolerat - det finns inte mycket som är så populärt som pepparkakor! Skrattande

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Marre89
0

På pepparkakshus paketet som jag har står det att man gör glasyr såhär: 4dl florsocker, 1 äggvita och några droppar citron eller ättiksprit. Rör ihop och tillsätt ev mer florsocker.

[jejjas]
0

Här är ett precept utan Äggvita i =)

Garnering:

1 blad gelatin

4 dl florsocker

3 tsk vatten

chade
0

#13 Hur har du lyckats sätta ihop det med glasyr? xD
Fast iofs.. du är antagligen bättre än mig på dom hära pepparkakshusen.. Jag skulle inte lyckas få ihop det om jag så använde superlim Obestämd

Marre89
0

Sätter oxå alltid ihop hyser med glasyr. Inga problem alls :P

gulzebra
0

#16: Det gör jag inte - mamma byggde pepparkakshusen när jag var liten och jag har aldrig fortsatt med sånt sen jag flyttade iom att de blir så dammiga :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

AnnaRamnemark
0

#16 Haha appropå lim jag använde silikon en gång.

mieeow
0

Hahahaha Underbart att min idé kan funka! :D 

#15 Tack för receptet, Så hemskt irreterande ibland att vara allergisk mot ägg. Speciellt nu när jag håller på att växa ifrån det, så tål jag gulan men inte vitan. Och det är vitan i det mesta XD

#19 haha hur gick det?

#8 jag tycker det är charmigt om det är en halvuppätet hus! :O  speciellt om det är en barnfamilj :D

chade
0

# 19 silikon?! xD hhaahah ja man tar det man har!

AnnaRamnemark
0

De gick faktiskt bra. Eftersom vi inte fick ner delarna i kastrullen med sockret. :D

gulzebra
0

Ang ägg, kan no egg funka istället kanske? ^^

teachingbirds
0

Mina tjejer ääälskar pepparkakor. Om de fick välja skulle de äta bara det hela dagarna!

Jinaum
0

#20 Precis likadan var jag. Fast jag har medfödd laktos intolerant tidigt på 90 talet. Idag har man ju turen att man kan undslippa mycket mjölk. Men de där med ägg är helt helvete. Hoppas du växer ifrån det :)

mieeow
0

#25, jo min pappa hade det som liten. och han växte ifrån det, eftersom jag växt ifrån halva nu vid 15 år så kommer jag antagligen tåla allt sedan, skönt!

#23 Jo, kanske. Brukar använda det i vanliga fall, men brukar inte ägg hjälpa till att liksom få det att hålla ihop? Det får väl inte samma "seghet" (?) med no egg? gud, känner mig helt lost, haha. Kan inget om sånt här :D

gulzebra
0

#26: Jag har ingen aning, har aldrig använt no egg själv iom att jag mer än gärna äter ägg :P Men hör på vegetarian/veganforumen här på iFokus, där borde nån veta hur det funkar :)

mieeow
0

#27 smart! :)

jolyfan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltså, råttor är väl allätare & kan därmed äta allt? :P det har jag iallafall fått för mig. Med tanke på t.ex brunråttan/kloakråttan som äter allting. Mina råttor älskar iallafall pepparkaka. :P

chade
0

#29 klart dom kan, men sen beror det ju på om det är vidare nyttigt eller inte :P sen finns det dom saker som är giftigt för dom.. på precis samma sätt som att något är giftigt/dåligt för oss att äta :P

mieeow
0

#29 jo, jag vet ju det. Men som chade säger, vissa saker är mindre bra, så ville väl mest veta att det inte är superdödligt eller sådär :P

chade
0

#31 du kanske har fått svar på din fråga, men dom kan nog äta allt på ett pepparkakshus.. men i måttliga mängder så att du inte har bollar istället för råttor sen xD

[Licroana]
0

Tungan ute

MarajLowajz
0

Kanske lite OT det här men jag sitter och funderar lite lätt, kan råttor äta ostbollar? Ni vet sådana där från OLW. Kanske inte det hälsosamma men bara en fråga jag undrar :D

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

gulzebra
0

#34: Yes, det kan de, däremot brukar sånt inte vara speciellt populärt av någon anledning :P

chade
0

#33 HAHAH vad arg den serut att vara xD

#35 inte? här slukas allt ohälsosamt mer än gärna.. haha :(

gulzebra
0

#36: Här med, ostkrokar och liknande är typ undantaget som bekräftar regeln och ska visst vara så typ överallt vad jag hört :P

chade
0

#37 iofs.. nu när jag tänker efter så har mina också ratat ostbågar och det.. fast inte en råtta, han verkligen ÄLSKADE dom. och älskade min pojkvän mer än mig bara för att det alltid var han som gav dom till honom, haha :P

klick
0

Vad är det ni säger? :)

klick
0

?

Fast iofs, två av sju tjejer gillade det.

Zakaraa
0

#40 Hahaha störtskön look! :'D

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Lamina
0

Nu måste jag ju genast gå och köpa ostbågar och ostbollar och se om mina flickor gillar det…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Jodine]
0

#42, mina brudar blir som galna när de får tag på en ostboll, men de äter bara det gula höljet utanpå, och kastar resten ;)