Arg råtthane!!!!
Nu är det ju så att jag la in en annons på Kip, råttan som har dominansproblem.
På dagarna när jag är hemma och är bland råttorna så får han gå tillsammans med dom andra två, och på kvällarna när jag sover får han sitta i transportburen när jag inte kan hålla koll.. Jag vet att det är elakt att han får sitta i en sån liten. men jag gav iväg min andra bur till en kompis. Men nu har han börjat ge sig på billy när jag är i närheten också.. värre än innan.. han burrar upp sig och kröker ryggen, såg ut som att han högg efter pungen också.. jag får panik!
meningen att han ska flytta till AnnaKubica här på iFokus sen när jag ska till skåne.
men jag vågar inte ha kip tillsammans med dom andra pojkarna längre. Är det okej att han bor där inne i transportburen sålänge tills jag hittat en bur som han kan bo i själv?
Så får jag leta om det är någon som ska åka den vägen förbi? Så kommer han iväg snabbare.. om hon fortfarande vill ha honom såklart :(
Annars så ser jag ingen annan utväg än att avliva honom med tanke på hur han är..
för han är ju inte direkt ''tam'' heller.. :(
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Alltså, du har ju inte så mycket val? Men risk finns ju att han blir värre just för att en för liten boyta stressar honom…

Det är inte alls ovanligt att en råttan som sitter själv blir mer aggressiv , både mot människor och andra råttor.
Man brukar säga att efter två veckor har dom tappat råttspråket och får svårt att kommunicera med andra råttor. Att ha honom med dom andra är ingen lösning för han får ju aldrig göra upp herakin med dom. Därför bör man aldrig ha burarna nära varandra för det retar bara upp dom utan att dom kan göra nåt åt det.
Så jag skulle kastrera honom om han fungerar med människor. Då kan ha bo med andra honor (tror hanar är uteslutet) och ändå ha ett bra liv.
Tycker det låter hemskt att han skall sitta i transportburen så länge, bara en hel dag är för mkt för min smak.. Men det är ju bara min åsikt.
ååh nej nej nej!
Kan du inte hitta någon som kan låta ut någon kaninbur eller dyl denna lilla stund. Jag vill så hemskt gärna ge honom ett försök! För jag tror jag kan få honom lugn. Ev kanske kastrera honom.
På lördag ska jag ner och hämta en stor bur till honom. Jag är helt säker på att han kommer ha de bra hos mig.
Finns de någon som kanske ska ner mot skåne halland ev.gbg som kan ta med honom kanske?
Nu kommer ni säkert tycka illa om mig för jag vill ge honom ett försök.
Åh.. jag vill så gärna att han ska ha det bra han också.. Jag blir så ledsen.
Alltså.. När han bor i transportburen får han ju vara i ett annat rum med öppen lucka, riktigt så elak är jag faktiskt inte. :(¨Men det verkar ju som att jag bara gjort allt värre på det viset..
#4 Ingen tycker illa om dig, det är ju bra att du vill ge honom en chans! Jag ska kolla runt på djurtransport och så och se om någon ska åka sträckan mellan dig och mig :(
Okej, han fick bo med dom andra i natt. Faktiskt, Men det hände ingenting.. som tur var.
Ska jag låta dom gå tillsammans tills han flyttar eller ska jag skaffa mig en egen bur till honom? Jag tycker ju att det är snällast mot alla att skaffa en egen bur till honom.. men ni som är bäst på sånt här får svara på det.
Från och till vilken stad ska han? Den 22:e ska vi åka ner till skåne från enköping med bil och om det ligger inte för långt bort från vägen vi tar så kan jag nog övertala min sambo att han får åka med.. Men dock kommer vi inte till skåne förens sent på kvällen då vi inte åker förens vid 12 tiden.. Tänkte iaf erbjuda hjälp om inte inte fixat det innan..
Han ska från Köping till Halmstad, ligger inte i skåne, men påväg ner till skåne.. om man genom göteborg :(
Ah okej.. Ja om hon han ska till har möjlighet att ta sig till någon stad/by som ligger längst E4 så går det men vi har inte råd att köra den lilla omvägen till Halmstad tyvärr..
Okej, men det löser sig nog.. jag ska eventuellt ner till nyår om det inte går på något annat sätt.
men tack för den goda tanken i alla fall!
Ingen fara ^^ Kännas bara trevligt att kunna erbjuda sig iaf ^^
Klarar du av att ha honom till nyår då?
Om de blir problem så kanske Mische kan ta honom ändå för jag kan ta mig till Örkelljunga eller Helsingborg (typ väla) eftersom de ligger precis vid E4. Men då behöver jag veta ca 1h innan ni kommer dit så jag med kan ta mig dit tar ju ca 1h för mig att köra dit.
Ja om det inte går på något annat sätt så får jag ha honom tills jag åker ner eller min pojkvän åker upp, och sen ner igen! Det löser sig nog!
Hur går de med pojken?
Tänkte fråga hur åkter du ner med buss eller tåg?
Det går bra, just nu i alla fall. han går tillsammans med dom andra igen efter två nätter själv på eget rum och krypin. Han har vart snäll och lugn. inget bråk alls faktiskt. vilket är skönt.
Om allt går som det ska, så kommer min pojkvän åka upp med bil hit lite innan nyår.. och åka hem 2 januari, och jag kanske åker med. så vi lär väl lämna honom den dagen, eller dagen efter. Eller så gör han det själv om jag blir kvar här uppe.. Så det löser nog sig. Om det inte blir så heller, så åker jag tåg ner till honom innan nyår, eller någon dag efter nyår!
haha fick han sitta i skam buren en stund. Du får ge honom pepparkakor så kanske han blir snäll. Nä men hoppas han håller sig lugn en stund till då :)
Okey tänkte om du tog buss eller tåg så jag viste vart jag skulle vänta typ :P Jag längtar som bara den efter honom. Har fått hem buren till honom nu. Behöver bara köpa lite små saker som vattenflaska skålar osv.
Tror du får komma till halmstads station hur det än blir, för varken han eller jag hittar i halmstad, haha! Han pluggar där, så han hittar i stort sätt bara till skolan från stationen :P
Oj, det var mig en stor bur, ska han ha hela det slottet för sig själv, haha? Han kommer ju bo som en kung :P
#15 Guuud vad fint han kommer bo, verkligen ett riktigt råttpalats :D
#17 jag håller med! Han kommer ha massa plats att busa runt på ^^
Ja men de är klart jag kommer till stationen :D Gör allt så de går lätt till. Jag bor inte så långt bort från stationen ändå så.
Ja jag hoppas verkligen att han ska trivas där. De kommer komma in mer saker där som han kan boa med. Jag plockade ihop buren idag så jag tog de jag hittade hemma bara :P
Det låter ju sjukt bra, allt! han kommer nog trivas hur bra som helst hos dig tror jag :)