Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 907 ggr
[Ratass]
0

Under uppfödning

Ni som föder upp egna så bäsar. Hur gör ni med mamman under tiden hon har bebisar, låter ni henne gå kvar i stora buren tillsammans med flocken eller får hon gå själv i egen bur? Ska pappan vara med?

zickan
0

Honan ska ha egen bur ca en vecka innan hon är beräknas föda. Får träffa sina hon kompisar som hon bott med om hon behöver stimuleras lite, inte alla honor som vill umgås med andra och vissa kan bli griniga. Men vissa honor vill gärna fortsätta umgås. Då kan de mötas i soffan eller liknande när man har dom ute.
Men får inte vara från ungarna för länge. Ju yngre ungar ju fortare kalla blir dom och de äter oftare.

Hanen ska inte vara i närheten av honan mer än parningen. Han kan förhoppningsvis dela bur med han ungarna senare när de blivit 5 veckor. Om han inte kan det så har man verkligen valt fel hane och linjer tyvärr.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Men om du funderar på att ta en kull. Så snälla läs på lite mer. Inte para råttor bara för att just den råttan är snäll och go. Ta reda på hur syskonen, föräldrar och släktingar var.
De kan tyvärr bära på så mycket skit. Ju mer man läser på om genetik och råttor ju mer blir man chockad över hur mycket de sprider vidare till nästa generation.

[Ratass]
0

Det är inte på tal om uppfödning ännu för mig men man blir ju bra sugen ibland och då får man upp såna här frågor så.

Skulle ju vilja bli uppfödare så småningom då man har jobb, större lägenhet så att allt fungerar som det ska. Så jag vill lära mig mig en del innan.

nyndat
0

#3 det är inget fel med att vara nyfiken :) Jag bär också på små uppfödardrömmar, men inte heller jag är i en situation just nu då det vore försvarbart att börja avla. Det dröjer nog ett par år iaf innan det blir aktuellt, om någonsin. Men tills dess är det ju kul att läsa på, och inte minst njuta av de små pälsbollarna man redan har ^^

[Ratass]
0

Vem gör inte det då man får se bilder från andra uppfödare då det är en hel hög med små pepparkornsögon som stirrar in i kameran, man blir så bebissjuk ^^'

MEn det gälelr ju att ha kontakter då man inte vill ta vilken hane/hona som helst från affärer.

Lamina
0

#5 Haha, jag brukar mest tänka att jag vill ha hem hela högen! Däremot brukar jag också fundera på avel ibland, men det är mest när jag håller på med råttorna och jag tänker att den och den är så underbart go, den skulle man ta ungar efter… Men inte än på ett par år, om någonsin…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Ratass]
0

Jovisst, varje gång, "vill ha hem hela högen" :P

Hade ju velat få lite bäsar på mig svarta lilla pärla, men efter att hon nu vart förkyld/allergisk mot något så känns det itne som ett bra val langre :/

Blir nog min striped roan tjej, grå är hon men det verkar som att man säger black ändå, med lite agouti från mamman ser jag kommer mer och mer.

Allamej
0

#7 Det är inte augoti du ser utan rostning

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

zickan
0

#7 det går inte att se på det sättet. svart är svart, agouti är agouti. men både färgerna kan vara pissiga med fel färg avel. finns ytterstfå svarta som verkligen är svarta. Flesta rostar eller blir silverade. men det är bara en dålig svart och inget annat.