Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1975 ggr
[Ratass]
0

Allergisk?

Skrev förut om min lilla Prillan som jag trodde blev förkyld då hon nös så mycket. Var till vet. men hon kunde varken se eller höra något, och dessutom var hon alldeles ör pigg för att kunna vara sjuk tyckte hon.

Det blev att köpa apelsiner och roibos te, men inget hände. Bort med hö, inget bättre. Sista att ta bort var pälsbitar jag hade i buren som de gillade att ligga i som små. Det är äkta fjällrävspäls tror ja. Det var bitar kvar från en megagammal pälsjacka som min mormor äger. Och lägg nu inte fokus på att gnälla om pälsjackor för ja gillar det inte heller, men den är gammal och det var då så. whatever.

Men kan det vara å att hon är allergisk mot fjällräv då? ^^' Tycker hon blivit bättre sen jag tog ut det.

nyndat
0

Varför i allvärlden hade du hö till dem?

Och gamla snuskiga pälsbitar innehåller säkert en kvalsterkoloni som inte är av denna värld, så det skulle inte förvåna mig om det var det.. :P

[Ratass]
0

Jag vet att de inte äter hö, men de verkar gilla att gräva runt och hoppa i höt och ta med sig deras krypin.

MarajLowajz
0

#2 Det gör dom med allting :) Hö försvårar råttornas lungor så dom får jättesvårt att andas, blir rossliga osv då hö dammar vääääldigt mycket.
Hur länge väntade du med att ta bort hö't och sen pälsbitarna?
Och jag håller med #1 - pälsbitar = Kvalsterkoloni till max! :P

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[Ratass]
0

Hon började nysa, efter fyra dar åkte vi till vet. tog bort hö, två dar senare åkte vi alla till sthlm, med pälsen. blev inte bättre, kom hem och tog bort pälsen helt. nu så nyser hon kanske 3  gånger per dag då tidigare var konstant nästan.

visste inte om det där med pälsen men den åker då inte in igen.

[Emma--]
0

Det kan väl även ha varit flera olika saker. Den där pälsen kan ju ha samlat på sig en hel del från höet dessutom. 

Bäst är det väl att undvika hö ändå även om du nu misstänker filten. Det finns ju ingen mening med hö. Ge dom massa rivet papper istället Glad

[Ratass]
0

då hänger ja väl upp en toarulle åt dem då :P Vill inte använda tidningspapper för svärtan å allt konstigt som finns i det.

MarajLowajz
0

#6 ett tips är ju du kan använda tidningspapper på botten och sen lägga en filt över. Sen så finns det väldigt lite svärta i tidningspapper i dagens läge så det är ingen fara att använda det.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

nyndat
0

#7 japp det är vad jag gör, och med toalådorna funkar det fint. Fast jag tror TS pratar om vad man skall ha att bädda med.. Men även här är det lugnt att använda tidningspapper i strimlor, det är inte giftigt längre. Tror det var bly man använde innan, men som tagits bort nu.

MarajLowajz
0

#8 Aah, att bädda med. Missade det hehe :)

-Albert Einstein