Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2878 ggr
OttoIsTheShit
0

Amputera??

Nu är det så att vi har fått in vildråttor efter 15 år i det här huset. Dom har gått på min hona och anticimex ska ju komma nån dag. Men nu är det så att dom har bitit henne så svårt i svansen så det ser ut som en del har dött. Ska sjklart till veterinär och prata med dom. Håller på å fixar pengar  i fall det blir operation. Men min fråga är om ni har erfarenhet av sådana operationer? Vill veta lite mer, dom sa inte så mkt om det utan mest att vi ska se om det finns nåt man kan göra istället. Hon är ju endå lite över två år nu (15/11/08) och hon verkar ha gått ner lite i vikt men annars är hon helt frisk, springer runt som ett yrväder . Nyser bara nån gång men inte mer.

Tack på förhand :)

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

nyndat
0

Svansen är ju en stor del av råttan, ärligt talat hade jag nog snarare låtit råttan somna in hellre än att amputera, om läget är så pass kritiskt. Speciellt som det är en gammal råtta, kanske är en sak om den är ung och formbar :-/

Fy vad hemskt förresten, med vildråttan, usch D:

Zakaraa
0

Det beror ju även på hur stor av delen som skulle behövas tas bort.

Är det för mycket så skulle jag nog se att hon får somna in, hon har fåt kommit upp i en bra ålder och jag tror inte en så pass gammal råtta klarar av att bli sövd för en operation. (ska dock inte uttala mig om det då jag saknar både källa och erfarenhet)

Hör med veterinären vad de säger och ta beslutet utifrån det :)
Hoppas det löser sig i alla fall! Otäckt att vildråttan kommit åt din tjej så pass illa :/

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

OttoIsTheShit
0

Jag har pendlat väldigt mkt fram och tillbaka, vad är rätt för henne. Har ju flyttat henne för att dom inte ska komma in. Det värsta är att jag har sätt råttungarna komma in i buren, sno mat från henne och sånt. Dom vuxna har inte varit i närheten när jag kommit på dom.

Med tanke på att hon faktist har magrat av lite och är rätt gammal så finns de ju antagligen en ännu större risk. får prata med veterinären om vad vi ska göra :) tack för svaren

Maybe it's not too late

apache
0

Var i svansen blev hon biten?
Jag fick åka in och amputera en svanstipp på en av mina förra råttor pga bitskada. Svansen dör efter ett tag och då har råttan ingen känsel kvar i den. Veterinären klipper helt enkelt av den döda delen (med eller utan bedövning beroende på hur pass "död" svansen är) och sedan får råttan oftast gå på medicin i ca 10 dagar.
Jag tycker att det är vettigt av dig att prata med en veterinär istället för att rådfråga oss folk över nätet som inte ens sett henne:)
Lycka till!

chade
0

Om hon är pigg och frisk i övrigt tycker jag att det är dumt att avliva henne, om det inte är allt för stor bit av svansen som måste tas bort. Men hon hade nog klarat sig utan den med. Men säkert ganska jobbigt för henne i början.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

OttoIsTheShit
0

Ville mest höra lite erfarenheter :) vill verkligen inte avliva henne. Får hoppas det går bra för min lilla tant

Maybe it's not too late

AnnaRamnemark
0

Vist är svansen en viktig del av råttan. Men de finns många djur som råkat bli av med en del av svansen och lever friska och normalt ändå. Så jag tycker att du ska se vad veterinären säger. Dumt att avliva en råtta om hon är fullt normal och kan leva normalt (om de är så nu) om de saknas lite av svansen…

Finns ju tyvärr råttor utan svans och dom lever fint ändå. Hundar med fast dom balanserar ju inte lika mkt som råttor :P Katter finns de med utan svans. OCH hamstrar dom klättrar massa iaf mina och dom har ju ingen svans alls :P 

de är vad jag tycker iaf :) Hoppas de löser sig för råttan din.

OttoIsTheShit
0

jo hennes halvsyrra va ju svanslös :P hon klarade sig fint tills hon ''mystiskt'' försvann.. fråga mig inte hur.. skolan vägrade säga.usch :P skriver igen när ja har pratat mer med veterinären ;P de ända dom har sagt är att en operation kan kosta runt 3000

Maybe it's not too late

alexfifan
0

Det värsta med råttor utan svans eller utan hel svans är väl ändå att de inte kan reglera kroppstemperaturen lika bra? Har läst det någonstans men vet inte om det stämmer. Fast det drabbar ju även balansen och speciellt på en råtta som är gammal och har levt sitt liv med en hel svans hittills.
Men tycker du ska höra med veterinären :) Hoppas det går bra i alla fall, jag håller en tumme (inte två för det kan ge otur då :s) för er! ;D

you can't face the problem, if the problem is your face……

Zakaraa
0

Hur är det egentligen men det där att söva en äldre råtta?

Någon som har koll på det? Har för mig att jag läst/hört någonstans att man inte kan söva en gammal råtta, skulle ju vara bra om TS  (och jag :P) även fick reda på hur det ligger med det så man inte tar risken med operation och så resultera i att hon tyvärr skulle dö på bordet.

TS, har veterinären något om det? (om du varit i kontakt med dom ännu)

nyndat
0

#7 Det är ju inte bara en amputerad svans det rör sig om, utan även en ganska omfattande operation på en relativt gammal råtta. Dock framgår det inte av inlägget hur mycket av svansen som behöver kapas :-/ Om det bara är "lite av svansen" är jag inte heller fullt lika främmande för tanken, men jag vidhåller att jag tycker det är rätt grymt att skapa en svanslös råtta.

Ibland får man fundera lite på vem man egentligen gör det här för - inte för att jag påstår att så är fallet nu, jag vet nästan ingenting om just denna situationen - men ibland tycker jag att folk går till överdrift och låter djur utstå den ena hemska prövningen efter den andra, bara för att vi människor fäst oss och inte vill släppa taget.

Lycka till till TS med alla jobbiga beslut, det är ett helvete att hålla på med sånt här. Om bara alla våra små djur kunde hålla sig friska och krya alltid :(

OttoIsTheShit
0

#10 nä dom har inte sagt något om riskerna. men jag har hört att det är ju större risker med tanke på åldern.

Men som #4 sa så behövdes ju inte den sövas. Ska prata med dom och även fler (litar inte jätte mkt på blå stjärnan faktiskt).

Men kan försäkra er att det verkligen inte hela svansen. Jag har tyvärr inget ögonmått överhuvudtaget, ser som en kratta:D men kanske 2-3 cm, kan vara 4 . Ungefär där sitter såret och är därifrån ut till svanstippen

Maybe it's not too late

nyndat
0

#12 Okej, då är jag lite lugnare :P Jag gick och föreställde mig en kirurgiskt skapad manx.. Fy.

OttoIsTheShit
0

#13 hade det varit så mkt hade jag nog faktiskt tagit bort henne.. Det hade ju vart för mkt :P

Maybe it's not too late

Zakaraa
0

Jag hade samam tanke som #13 tänkte att det var mycket mer :P
En råtta Kan ju som sagt klara sig utan svansen även om den kommer ha väldigt sårt i början.

Låter otäkt att operera utan att sövas (men jag ogillar iof allt som har med sjukhus att göra så det kanske är därför :P)

Vi håller tummarna här hemma att allt går bra i alla fall :)

OttoIsTheShit
0

#15 tack så mkt, ska även fråga hur det är med att söva äldre, risker å sånt :) så man får lite klarhet i det

Maybe it's not too late

Nicciz
0

#4 Jag tycker det låter jättekonstigt att veterinären kapar svansen utan bedövning eller utan att söva den… :S  antar att de endast pratar om svanstippen i det läget som du refererar till.

För att amputera en svans behöver man ju klippa av mellan kotor o där ligger det otroligt mycket nerver. Och att de skulle spara en död del för att kunna ta utan bedövning är ju dessutom bra onödigt.

Visst kan man söva äldre råttor. Det är alltid en risk att söva smådjur och speciellt om man går till veterinärer som inte har så stor rått erfarenhet.. Men har man ingen annan tillhands så kan man be den veterinären ringa och rådfråga en annan mer kunnig.

Och ang. #0 råttor har otroligt bra läk kött på svansen har du ngn bild på hur såret ser ut o ligger till? Ofta behöver man bara tvätta o vänta ut det

OttoIsTheShit
0

Jag kan fixa en bild nu :) jo jag vet om det med läk köttet

Maybe it's not too late

OttoIsTheShit
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bilden, inte världens bästa. men fick ingen bättre. Men gjorde en liten snabb koll å klämde lite på henne. Det kändes som en knöl vid vänster juver närmst frambenet. Kändes precis som den min förra råtta hade. Får prata med veterinären om det.

Maybe it's not too late

OttoIsTheShit
0

Fick en tid 8.40 på torsdag :) som hon sa svansen måste ju bort men får undersöka knölen :)

Maybe it's not too late

Elshira
0

#19 Det blir ju trots allt en ganska så stor bit svans kvar, så jag tror nog råttan klarar den omställningen. Men någon form av lokalbedövning måste väll råttan ändå ha? Jag skulle då inte gjort något sådant stort ingrepp som att skära bort kotor utan bedövning.

Men det ser ju i.af ljust ut såvida knölen inte är något farligt!

Hakuna matata!

OttoIsTheShit
0

Nä får hoppas att knölen inte är allt för jobbig. Men ska se vad veterinären säger imorn :) hihi gammel tanten kommer inte bli glad.. först å främst upp tidigt å sen ska ju folk pilla på en :O

Maybe it's not too late

OttoIsTheShit
0

Var hos veterinären idag och fick väl inte det roligaste beskedet men men alla blir vi gamla nån gång. Det visade sig att hon hade två knölar, den ena satt på ett ställe som är svårt att få bort allt så den skulle isåfall mkt väl komma tillbaka.. Svansen kommer troligtvis lossna av sig sj, det syns till och med på den nu. Kan inte riktigt förklara men den sitter inte riktigt fast längre och det börjar bli rundade kanter på den friska sidan..

Allt om knölarna var vad veterinären sa till mig så jag tog beslutet att hon får leva tills dom inte är ett hinder.

Maybe it's not too late

OttoIsTheShit
0

Tänkte uppdatera lite :)

Knölarna verkar inte växa så mkt och nu har den lilla biten av svansen lossnat. En fin rundad ny svanstip med normal färg är nu där istället för den svarta delen :)

Maybe it's not too late

AnnaRamnemark
0

Så bra :D Hon har kvar balansen osv och klarar sig fint eller?

OttoIsTheShit
0

aa det gör hon :) precis som vanligt som tur är :)

Maybe it's not too late