Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 4580 ggr
Lamina
0

Furet XL?

Nu blir det tillökning här snart då två pojkar flyttar in i början av Januari. Jag har en bur lagom stor till 2 småttingar, men dom växer ju, och det lär ju flocken också göra om jag känner migsjälv. Så jag vill ha en större bur helt enkelt. Drömmen vore ju en Furet Tower eller en Royal Suite 95 (dubble?) men det är långt över min prisklass och dessutom på tok för stora. Men jag har fastnat för Furet XL. Enligt råtträknaren rymmer den hela 9 råttor, kan det verkligen stämma? Den ser inte så stor ut på dom bilder jag sett…

Iaf, är det någon här som har en sådan? Hur tycker ni den är? Lättstädad, lagom stor? Ni kanske inte gillar den och vill sälja den för en billig penning? ;)

Det verkar inte vara många ställen som säljer sådana här i Sverige och jag vill inte importera. Någon som vet vart man kan köpa dom billigt? Jag har hittat en för 2000 men undrar om dom kanske finns att få ännu billigare…

Sen skulle jag vara jätteglad om någon som har en sådan skulle kunna lägga in lite bilder på den med råttorna i så man kan se hur stor den egentligen är. ;)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Zakaraa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Minns jag rätt är en Furet XL lika stor som 1 del av furet tower (towern består ju av 2 burar)
Enligt L80 får du in 7 råttor i XL buren.

Jag har en furet tower men eftersom den består av 2st XL burar kan jag ge lite feedback ändå :)
Jag tycker att buren är en aning jobbig att städa, den är väldigt djup (80cm) och det kan vara svårt att nå hyllplanen trots takhylla. Jag får väldigt ont i ryggen snabbt så jag ska snart byta ut min tower bur.
Fördelen är att den är stor och rolig att inreda (när man väl har ideer haha)

Jag köpte min furet tower från tyskland och fick hem den inom en vecka, billig ockdå ^^ (under 2000kr)
Vart burarna finns i sverige vet jag ej men däremot vet jag att priset stiger något otroligt i svenska butiker.

Hämtade en bild från Facebook, den är fotad precis när jag fått hem den så den är väldigt snålt inredd ;P
Råttorna ser du i översta hörnet till vänster :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Lamina
0

#1 Jo, det är ju för att den är så stor om jag hellre vill ha en XL, känns som att det skulle vara lättare att komma åt via takluckan om inte annat.

Du har beställt ditt tower på zooplus va? Dom har rätt så billiga XL burar där, men jag har inget visa kort. Känner inte ens någon som har det, så jag får snällt nöja mig med svenska sajter…

7 råttor känns iaf lagom mycket, tycker själv inte att en flock ska vara mycket större än så. Den ser dessutom väldigt mysig ut på bilden.

Btw, om du ska byta, ska du sälja din bur då? ;)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

MarajLowajz
0

#2 VISA kort är ju enkelt att skaffa. Kostar ju inte mycket heller per år. 125kr per kvartal tror jag att jag betalar. Men det tycker jag är värt eftersom jag kan handla nästan var som helst med det. Förutom i Holland för där har dom aldrig hört talas om VISA -.-

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Zakaraa
0

#2 Jag plockar isär buren (lyster ur övre buren ur den undre, då blir det en XL ^^) när jag städar men ibland är det svårt att komma åt ändå. Vet dock många som är mycket föjd med sin furet/XL :)

Yes det var Zooplus, den bästa sajt jag köpt från än så länge fick låna mammas kort då jag själv inte har. Men du kanske skulle kunna skappa som #3 säger?

Tyvärr vill du nog inte ha min bur för den är totalförstörd i botten :/ Alla 4 hörn i övre bursdelen är det hål i där kan man ibland se ett huvud titta ut.

junilla
0

Furet XL är riktigt bra, kan vara lite svårt att nå nedre hyllplanen, man får krypa in lite i buren :P storleksmässigt är den kanon, har haft 5 råttor i en sådan och det var mycket utrymme kvar, så fler skulle inte vara något problem.

Bebisråttor kan komma igenom gallret första tiden.

Den är relativt lättstädad med stora luckor.

Mina råttor älskade den!

Zooplus har den billigt nu, frakten ingår så vill du spara pengar, blir det till att skaffa ett visa kort ;)

Lamina
0

Jo, men jag vill inte ha ett visa, jag vet att jag inte kan lita på mig själv med ett kreditkort helt enkelt…

//Lamina

nyndat
0

#5 finns det bara luckor i taket?? Jag har en begagnad sån på G, så jag kommer snoka vidare i den här tråden, den verkar riktigt bra :3

CamillaS
0

#7 Det finns en stor lucka i taket och en lika stor lucka på framsidan.
Har själv två Furet towers från Zooplus. ^^

[lucke]
0

#6 Du behöver inte ha kredit på Visa´t, utan enbart konto, dvs du handlar för de pengarna du har just då på ditt konto.

junilla
0

Håller med ovanstående, jag har också visa men utan kredit, har samma problem där skulle inte heller lita på mig själv med kredit :/

MarajLowajz
0

Precis som #9 säger, ett VISA Kort innebär inte alls att du har kredit, det får du lägga till om du önskar senare :) Utan det är som ett vanligt bankkort och du handlar på de pengar du har i banken och inte kredit eller så :)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Lamina
0

#4 Sälj nedre botten och "taket" till mig så kan jag köpa en tower och göra två XL av ;)

Vet att man kan ha visa utan kredit, men vad jag förstått så kan man inte handla på det på samma sätt..? Känns dessutom lite krångligt om jag ska skaffa ett till konto utöver dom 5-6 jag redan har, jag har ingen koll… Men jag får titta närmare på det, vart skaffar man egentligen ett sådan visa? Annars har jag hittat en vänlig själv som kan tänka sig att låna ut sitt kort, så vi får se hur jag gör. :D

//Lamina

MarajLowajz
0

Jo du kan handla på det som vanligt om du menar i vanlig butik? Det är ju som ett vanlig bankkort som du har nu bara att du kan handla online och utomlands på det också. Och du har det kopplat till ditt konto där du får lön eller sådant på. Du behöver inte skapa ett till konto bara för att ha visa. Du går till banken, säger att du vill ha VISA kort och vips 2-3 veckor senare så har du ett VISA kort i brevlådan som är redo att användas.

-Albert Einstein

Zakaraa
0

#12 Nedre botten är också lite gnagd och jag tror det är bäst att ställa untan den buren så jag har den som reserv istället :) Heh tyvärr ^^'
Men jag tror du kommer bli mycket nöjd med XL buren. Mina tjejer trivs mycket bra i den (fr är bara i 1 del av towern)