VARNING! Corona-virus
Idag har jag pratat med veterinären. De har ringt från SVA. De gjorde en bakterieodling som de inte såg så mycket på, men den tydligen väldigt engagerade forskaren kikade på det i mikroskop och fann bland annat:
- Corona-virus (SDA)
- Bakterier
- Mycoplasma
Alltså vill jag gå ut med en varning om att det MED ALL SÄKERHET går SDA bland råttorna, så var försiktiga med inköp, utställningar och kontakt med andra råttor!
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Min sökmotor funkar inte på RIF så jag kan inte söka och jag hittar bara sidor på engelska, som jag inte fattar.
Så vad är SDA och vad är det för symptom?
Det är ett virus som exempelvis i kombination med mycoplasma lätt kan döda hur många råttor som helst. De som överlever kan få kroniska skador på exempelvis luftvägar och ögon.
Mina trådar:
SDA?!
Råttsjuka?
Det finns inget botemedel. Får man in det så kan man inte göra annat än att se hur råttorna bara tacklar av och dör - och fort går det. :(
Enda sättet att bli av med det är att låta det dö ut och därefter hålla en minst fyra månaders lång karantän.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa

Usch vad hemskt att det går sånt. Nu för man vara extra försiktigt då. Men bra att man vet iaf. Tack:)
Har anat att det är vad som går runt nu. Men inte velat gå ut med vad man tror för att inte skapa mass hysteri som det blev sist. Sist flög folk i taket över råttor som bara nös lite vanligt.
Men bra att äntligen någon får ut denna infon. Försökte hjälpa eldbarn med sva. Hoppas hon med får ut något på det hela. Troligen samma sak där :-/.
Glad jag hoppar utställningar för detta år.
Moa. Kan du fota/scanna rapporten och skicka till mig på mail: widerkrantz@hotmail.com?
Eller kanske lägga upp här i tråden?.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Zickan: Det är jag som är(/var) Eldbarn. ;)
Jag har - äntligen - fått byta användarnamn eftersom jag har blivit Sajtvärd, det blev bytt idag. :)
Så bland annat du är delaktig i det framkomna resultatet (Tack!).
Så nu vet ni vad som gäller. Det är SDA, och det finns säkert också bland många djuraffärsråttor/hos grossist. Risken finns i alla fall, så var försiktiga!
Mvh,
Moa
Jag ska försöka fixa rapporten så fort jag själv får den. SVA ska skicka den, sedan får jag hitta någon med en scanner om jag inte lyckas få ett bra fotografi på den. :)
Mvh,
Moa
Ahh… Där ser man :-)
Underbart att du fått fram svar på det hela. Sjukt trisst att det är sda nu men skönt att äntligen få fram hundra vad det är. Kan alla ta det försiktigt.
Kan kopiera och skicka med :-). Intressant att se vilka tester de tagit osv.
Yes. :) (Jag har skrivit in Eldbarn i min signatur nu, för annars kommer jag säkert att få upprepa det fler gånger innan folk har vant om sig. :) )
Ja det förstås, att jag inte tänkte på att det går att kopiera och skicka. Haha, jag börjar bli alldeles för datanördig. :P
Ja, det undrar jag med. Jag är verkligen glad att de fick fram vad det var och gjorde sådant som jag inte ens hade bett om, men jag hoppas att de inte har tänkt ta ut en smärre rikedom i betalning för det. :S Det är synd att något som så många har nytta av att få reda på - även grossister och djuraffärer tänker jag - ska kosta så pass mycket.
Jag är glatt förvånad att de gjorde sådana ansträngningar på SVA, trots att det "bara" är råttor det handlar om och inga stora djur som påverkar exempelvis köttindustrin eller så. Råttans status ökar. Hoppfullt. Eller så råkade jag bara ha tur. ;)
Mvh,
Moa
måste vara jätte skönt att få veta vad det var var skit du åkte på….
misstänkte men hoppades på att det inte skulle vara SDA. o hoppas att rått svergie tar vara på den här informationen o tänker sig noga för innan man åker på ev. utställningar m.m o håller ordentliga karantäner när de kommer hem eller får in nya djur.
Jo, den misstanken fick man ju ganska tidigt, men nu har man fått det bevisat. :)
Problemet med SDA är ju att det inte räcker att ha de/n nyinköpta råttan/orna i ett annat rum; Viruset är luftburet. För att undvika detta behöver man istället ett helt annat, råttfritt, hem att använda som karantän, vilket förstås medför en himla massa besvär. I framtiden blir det nog mest uppfödarråttor för mig, eftersom jag litar på att uppfödare inte riskerar sina råttors hälsa på samma sätt som grossistråttors hälsa riskeras. Nackdelen är ju dock att uppfödare är på utställningar, så man kan ju aldrig vara helt säker, men ändå betydligt mycket säkrare. :)
Mvh,
Moa
1. Det kan sitta i en persons kläder upp till 4 timmar efter denne varit i kontakt med en smittad råtta.
2. Karantän minst en månad. Mer om man har fler djur. Detta då det kan spridas från en smittad till en frisk råtta från sista dagarna av karantän tiden och på så sätt inte försvinna utan fortsätta gå laget runt.
3. Virus är luft buret. Spelar ingen roll om man har karantänen i hemmet fast annat rum. Karantän krävs att hållas i ett hem utan andra råttor.
4. anar man att man kanske har något råtta som bär på sda/cor eller liknande. Ta för gudskull inte med den råttan till utställning. Och inte heller en frisk råtta från samma hem. Den friska råttan kan bära med sig smittan även om den inte visat symptomer!!. Extremt viktigt att hellre hålla djuren hemma än att spria runt.
Varifrån har man fått fram att karantänstiden är 4 månader?
Kikade på rathealthguide för ett tag sen, där står det såhär:
"New Rats Anytime there are new rats coming into a colony there must be a strict isolation period . Generally 3 weeks at a separate location where there are no rats is considered safer than the standard 2 week quarantine. A two-week quarantine should be fine if you are isolating a single rat. A group of new rats require a the longer time period. If the quarantined rat(s) becomes ill then there must be a new quarantine put into effect that begins when the rat is no longer showing symptoms.
During this time any visitations to your quarantined rat(s) must be followed by waiting at least 3 hours before returning to your main colony. Sanitizing your hands, blowing your nose, and washing your clothes will minimize the risk of infection.
Being airborne, an in home quarantine is not effective for a virus.
Post Infection Quarantine For a single rat the post infection quarantine is at least 2 weeks after the rat is completely recovered. For a larger group it is recommended that the quarantine be 6 - 8 weeks. In a breeding colony the 6-8 week quarantine, begins after any weaned babies have ceased to be symptomatic, should be sufficient as long as no litters are born. Generally 8 weeks is considered the minimal post infection breeding colony quarantine. "
http://ratguide.com/health/viruses/sda.php
Samtidigt vill jag minnas att det tidigare talades om x antal veckor/råtta i hemmet, så om det tex är 2 veckor för ensam råtta så är det 4 för 2, 6 för 3, 20 för 10… Osv.
Vad är det egentligen som gäller?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

En undran bara.Läste om corona virus på katter.Den kunde komma i två former (om jag förstått rätt).Den ena i tarmen och den andra FIP med dödlig utgång.
Är detta samma virus?kan det smitta mellan olika djur?Till exempel mellan råtta och katt?
gulzebra: Om du läser lite längre ned, på SDA Virus and Breeding. står det:
"The breeder has a special responsibility to the rat community. A breeder with a viral infection can spread the disease like wildfire and have a deadly impact on local fanciers.
A breeding colony that has a viral infection MUST be completely shut down. Once it has recovered the breeder must observe a full post infection-quarantine.
A full post-infection quarantine consists of absolutely no rats in or out (including no litters born). The length of the quarantine varies anywhere from 2- 4 months after the last signs of illness or the last babies are weaned and symptom free. It is highly important that NO new litters be bred during this time. Viral infections can literally be perpetuated forever if litters are continuously breed during & after an outbreak. When this happens you can have a situation where the SDA becomes enzootic."
Jag ser ingen skillnad med att ha många råttor och inte föda upp, eller många råttor och föda upp, och eftersom man inte ska föda upp några nya kullar under karantäntiden ser det likadant ut i mina ögon: Många råttor = Lång karantän. Jag har för närvarande 17 råttor, så jag har satt fyra månaders karantän på oss, inga råttor in eller ut. Jag är heller inte i närheten av andra råttor förrän jag har varit ifrån mina egna i minst 3 timmar, och är inte i närheten av mina egna råttor om jag har varit i samma hem/affär som andra råttor förrän det har gått minst 3 timmar. Måste jag på djuraffären för att köpa hö och foder innebär det alltså en heldag hemifrån. Fast mamma tycker förstås att det är trevligt att rå om mig. :)
Om man bara har en enda råtta så räcker det med två veckor, men har man fler än en så smittar de varandra stup i ett, så att viruset lever kvar betydligt längre än vad det borde göra, vare sig råttorna verkar friska eller ej. De jag har som smittade mina har hela tiden sett ut att vara, och är fortfarande, helt friska.
Hur som tycker jag att man ska ta det säkra alternativet före det osäkra när man har fått in SDA, så jag följer Rat-guides högsta minimumkrav på karantäntid. :)
Mvh,
Moa
Ah, jag måste ha missat den biten. Ja att många råttor ger lika lång tid som vid avel håller jag med om, tycker det är konstigt att det görs en skillnad där öht 
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
gulzebra: Ja det tycker jag också, det kan ju få folk som inte avlar att strunta i den biten av texten och då missar man ju viktig information. :/
Jag vet bara inte riktigt när jag ska börja räkna på de där fyra månaderna. Det har visserligen slutat dö bort råttor för mig, men flera av de jag har är dåliga i magen och nästan alla - förutom de som drog in smittan - rosslar, men det är ju mycoplasman. Den röriga magen däremot har nog med viruset att göra (och Mezzzanina's inlägg får det ju att låta ännu troligare, inte sant?). Jag får nog vänta tills deras mage lugnar ned sig innan jag börjar räkna av de där fyra månaderna. Jisses, det är väl ett halvår bort innan jag kan känna mig hyfsat trygg. Suck.
Jag tror inte att det smittar från råtta till katt, men säkrast är nog att fråga en veterinär eller ringa till SVA och fråga. Sådant är ju viktigt att veta!
Mvh,
Moa

Det är fruktasvärt även om det enbart skulle smitta råttor imellan.Men jag tycker att det var bra att å information om detta.
Jag försker att lägga in en länk till SVA:s sida om katter och Corona viruset här, men det funkar tyvärr inte att klistra in den här.
Men sök på SVA+coronavirus+katt så kan ni läsa där.
Såhär: LÄNK
Mvh,
Moa

Tråkigt att höra att råttorna var smittade av Corona :(
Men.. jag vill påpeka att Corona inte innebär SDA per automatik. SDA är dock den vanligaste coronavirus sorten på råttor, men har man inte kollat specifikt för SDA (SDA- Sialodacryoadentitis virusarter) så finns det ca 800? andra virus som även dem ligger under corona familjen
Ett specifikt corona virus kan bara angripa en slags celltyp och därför har varje enskild sort ett eget namn. SDA betyder i princip svullna saliv och lymfkörtlar och är det inte de symptomen man har så handlar det alltså Inte nödvändigtvis om SDA.
Nu kan det ju vara lite mer besvärligt än så då många ägare inte ens nödvändigtvis märker att ens råttor har svullna lymfer och råttan själv klarar av att hålla SDAviruset i shack men att tex, mycoplasman får ett större fäste och istället bryter ut så pass att råttan får dessa symptom och man uppfattar dessa som primära istället för sekundära…
Om någon nu hängde med så här pass långt så vill jag säga att man inte behöver få panik i första taget.
Jag har blivit ombedd att hjälpa till med mer artiklar o annat som ni kan undra om gällande just SDA, Corona o andra virus mm så jag kommer vara aktiv på Rif igen tsv.
I januari kommer det att hållas en kurs i friskvård och sjukdomar på råttor i fri regi som jag rekommenderar alla att hålla utkik för mer info om. :)
Mezzzanina: Intressant läsning. Kattens corona-virus smittar tydligen bara katter, så mest troligt är väl då att råttors corona-virus bara smittar råttor? Illa nog, dock, precis som du säger.
Nicciz: Också intressant läsning. Sjukdomar är så förvirrande. Vilket som så är det helt uppenbart en dödlig sjukdom, och bör behandlas med aktsamhet därefter - och vilken det är exakt har ju egentligen inte världens största betydelse även om det är intressant. Man kan ju inte göra något för att bota det, menar jag. :S
Mvh,
Moa

Tack Moa för länken.Det var den sidan jag menade.
Även om det nu inte smittar mellan katter och råttor så funderar man ju om det som stod om att det smittar i avföringen.Kan det vara så med råttornas avföring också?Jag tänkte på det när du Moa skrev om att råttorna var röriga i magen.

#20 Jo tyvärr är det allt för förvirrande.. men lite därför är det extra viktigt att faktiskt hålla isär saker så man inte sprider panik eller ännu värre fel information.. 2008 var det hysteri ang SDA och Corona och då var det många som inte förstod skillnaden och trodde att de hade SDA såfort de såg porfyrin.
Coronavarianten SDA i sig är Inte en dödlig sjukdom.. corona kan däremot vara dödlig om råttan redan har CARbacillus eller mycoplasma eller av någon annan bakterie nedsatt imunnförsvar.
Jo visst är myco vanligt, men inte alla mycoråttor dör av coronaviruset SDA heller.
Jag menar inte att förringa det som hänt dig, det är tragiskt… :(

Niccis, jag ser verkligen fram emot att få höra mer om kursen om frisk och sjukvråd för råttor.Jag skall verkligen hålla utkik efter den.
Välkommen tillbaka nicciz :-D.. Din kunskap om allt detta är verkligen behövd. Får hoppas att det kan fastna på fler under kursen i januari.
Nicciz: Det är ju inte bara SDA som kan/bör "sprida panik" - eller rättare sagt en betydligt mer samvetsgrann försiktighet - utan allt som är livsfarligt och lätt smittar. Som detta, till exempel, vad än för coronavirus det är, SDA eller inte. Dödar det många råttor hos en ägare kan det döda många råttor hos någon annan, och det är ju oerhört onödigt, både för ägare och råttor. :)
Nej jag vet att SDA inte är dödligt i sig, utan i kombination med exempelvis myco, det står på ratguide.com och jag skrev det redan i inlägg #2. :)
Den där kursen, hur/var hålls den? Det låter absolut intressant. :)
Mvh,
Moa
Lyckats fota rapporten?
Alltså, hur länge har du varit borta, Nicciz? Det känns som att du alltid har varit här, men är jag helt ute och cyklar? :) Jag får skylla min tankspriddhet på att jag själv har haft en lång period av inaktivitet för inte så länge sedan. ;)
Mvh,
Moa

#23/25 :) Jag lovar att uppdatera.. Det kommer komma mer info om kursen här på Rif
#24 Haha jo det är väl det som var hela idéen … jag skrev faktiskt en störig hej igen tråd, men verkar inte fått upp den hahahha well I'm back 4a while :P
#25 Jag tycker att man alltid ska vara försiktig, inte bara månaden efter att någon får ett illavarslande obduktionsbesked, för faktum är att det just nu går tusen andra saker som alla borde akta sig för… och det är inget nytt.
Men jag förstår vad du menar och är tacsam för att du går ut med detta och uppmuntrar andra att skärpa sig :D
Vi råttägare är bortskämda med att bli uppskrämda och borde ta större allvar på karantän och ta BAKTERIEprover.. Man kan ju vara en ultimat karantänare och ändå få in bakterier.. för de visar sig ju inte alltid i form av synliga symptom :)
Kul att ha dig tillbaka här Nicciz, du har varit saknad :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#29 <3

#27 Jag har haft rif uppehåll sen i juni :P
Har du fått hela obdrapporten ännu?
Ojdå, haha, jag är världens virrigaste människa. :P Välkommen tillbaka. :)
Nope, inte än, fast det hade jag inte väntat heller med tanke på att postgången alltid suger när det är nära jul. Förhoppningsvis får jag den någon gång innan jul i alla fall. :)
Kommer det att stå vilket coronavirus det är?
Mvh,
Moa
Kan någon snäll människa skriva en lista på ev symtom en råtta kan ha om den har SDA?????
Please.
Min blogg: SweGizmo.se
Väldigt mkt text. Ända frågan i mitt huvud som går är OM man ska få hem nya vad gör man?
Hjälper karantän?

#32 Det brukar ta max 2v efter att de lämnat tfnbesked
#33 Har en råtta symptom av just coronavarianten Sda ska den ha svullna lymfer och/eller extrem utsöndring av tårvätska, ibland så pass att ögat blir utbuktande eller uttorkat
#34 Karantän hjälper mot virus ja :)
Då är min fråga, smittar råttornas mycoplasma till människor och tvärtom?

#36 Förr i tiden vet jag flera som smittats av råttmyco men nuförtiden är det sällsynt, eller så testas det mindre. Tvärtom är inte bekräftat att det smittar.

Jag har i alla fall svart på vitt att Mycoplasman smittade mig.Jag lät ju obducera en råtta med just Mycoplasma när jag själv ständigt drabbades av detta.Sedan när jag fick svar på obduktionen så fick läkarna jämföra min Mycoplasma med det som råttan haft.Men efter det har jag fått en vaccination mot de vanligaste formerna av lunginflammation så numera drabbas jag inte längre av Mycoplasma.

Jag menar inte att skrämma upp folk med att man helt säkert kan bli smittad av Mycoplasma för jag vet många som levt med råttor som haft just Mycoplasma och där det enbart vart problem för råttan.Sedan är jag nedsatt själv vilket säkert gjorde mig extra motaglig för just den typen av Mycoplasma.
Jag har en killkompis som fick myco för 2 år sen. Om det smittar imellan är jag tveksam till. Men det är kanske ingen omöjlighet.
Men det borde väll isånnafall vara fler råttmänniskor som drabbas?

#40 Mycoplasma är också en ganska vanlig grej som smittar på dagis har jag fått lära mig.Det är tydligen vanligt att små barn kan ha det.
Men jag tror inte att man skall gå och tro att man bör bli smittad av mycoplasma.Men däremot så om man är nedsatt fysikskt så är det ju en större möjlighet att det kan smitta.
Hur länge ska man ha en ny råtta i karantän om man får hem en nu i daxläget, pga detta viruset. Ska man motarbeta de med någon medicin utifall allt?
Ett virus går inte att motarbeta eller bota. Nya råttor ska man hålla i karantän, i en miljö där inga andra råttor finns.
Mvh,
Moa