gräver!
jag tycker att minna råttor gräver mycket. På natten när man ska sova är det ju specielt irreterande. De har pellets på botten. Dom kanske aktiverar sig själva, inte vet jag ;) men bara tänkte vf dom gör så. Dom skjuter upp allt i högar så att det blir ställen där det inte är någon pellets. Haha, jaa det kanske är normalt att de gör så? de kanske bara har allmänt tråkigt? eller? ^^
De kanske förvandlas till mullvadar på natten
Mina råttor brukade också göra så förut. Numer har dom bara mattor i botten. Men dom brukar roa sig med att släpa runt på dom och lägga dom i högar istället. Tror råttor har en liten hög-fetisch. ;)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Använd tidningspapper som bottenmaterial och bara papperspellets i toalådan/lådorna, för att minska grävandet. Men de är ju nattdjur, så ge dem något de kan sysselsätta sig som inte stör dig så mycket :)

#3 Varför ska de inte få gräva? Det är ju en bra sysselsättning för dem.
Ts, om du stör dig på att de gräver i pelletsen så testa att ställa in en glassburk med jord och stoppa ner lite godsaker däri så kan de gräva där istället. Borde inte låta lika mycket:)
Riva tidningspapper låter minst lika mycket som att gräva- iaf här hemma. Bara att gilla läget eller flytta ut dem från sitt sovrum
#4 låter kul men kan man inte få med sig en massa skit in om man tar jord utifrån? Bor väl massa otäcka parasiter och grejer i marken :o

#6 Hmm…jag tänkte mer blomjord:) Man kan ju alltid frysa den ett tag om man är osäker. Eller låta den stå någon månad så att eventuellt skit försvinner:)
#4 Visst får de gräva, men det är ju bättre att hitta en sysselsättning som inte håller husse eller matte vaken om nätterna? :)
Åhh gud^^ Tack för alla bra förslag! :)
Jo dom är ju nattdjur. Och visst ska dom få gräva. Men man är inte lika positiv på natten när man väcks ;)
Men jag tycker alla förslag lätt är värt att prova iaf! Så tack ska nu ha:D
Jag har tidningspapper på botten och en korg hängande rätt högt i buren. Den ena råttan river sönder papperet och släpar upp det till korgen, sen springer hon ner igen och tar nästa papper så när jag kikar in igen så ligger det fullt med papper i korgen och båda råttorna ligger under filten och allt man ser är nosarna som sticker ut! Så söta! :)
Nu har jag hållt dom ute nästan hela dagen så hoppas dom är trötta efter all upptäckarlekar dom har gjort och kommer vara lugna inatt Hehe.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Mina är tokgalna på att gräva och rumstrera överhuvudtaget. Pellets är till för att flytta på. Likaså tidningspapper. Och filtar. Det är sjukt irriterande att de gräver bort pelletsen ur hörnet där de vill pinka! I hörnet där de vill bajsa har jag en toalåda och den krafsar de också i när de ska göra sina bestyr. Aaargh. :) Men de är så fina tösarna…
#10 haha, precis, det gör mina med:) Det händer när jag lägger in papper eller kartong. Har också försökt att trötta ut mina lite mer än vanligt men det gick ju så där. Nu är dom trötta tänkte jag. Men inte då. Jo, men de är ju nattdjur ^^
#11 ja, dom är ju ändå för fina^^haha men blir lite irreterad på dem när de stör mig i min sömn :) hahah
#12 Jag tröttar ut mina med att de får springa på mitt databord. Jag har ett rätt så labyrintliknande databord enligt dom. Massa med gångar att gå och högtalare att hoppa på, skärmar att gömma sig bakom. Sen så har jag även lagt ut lite ärtor och majs lite omkring så dom får leta lite. Inatt har dom sovit som stockar! Eller så är det jag som sover som en stock och inte vaknar när dom springer omkring :P
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein