Ser smal ut...
Jag har en råttflicka på ca 3 månader… hon äter mat som man ska, men ja tycker ändå hon ser väldigt smal ut… jag har dock inte vägt henne på länge, men hon har liksom "rynkig" hud på sidorna… de oroar mig. Det är inte revben… utandet är skinnet som inte ser så fylligt ut. Äter hon för lite ändå mån tro… hon är pigg och framåt och säger inte nej till mat… vad gör man??
Jag ska till å ställa ut henne nu nästa helg, och de vore ju jobbigt om man fick bedömt att hon är undernärd… jag sliter med maten hej vilt för att de ska vara näringsrikt och varierande… Help pleace!
Dricker hon vatten som hon ska? Testa ge henne lite fetare mat, det brukar vi ge våra tanter och gubbar på jobbet som är undernärda - lite extra fet mat och det funkar bra.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Mina råttor har också varit lite rynkiga av och till. Men det är ju svårt att veta något när man inte kan känna på din råtta. Är du orolig kan du ju kolla med en veterinär för att vara säker på att allt är som det ska.
Vill bara tillägga att ge rätt sorts fett. Fel fetter kommer bara få henne fin på utsidan och hemsk på insidan.
Ge henne bra med protein, kalk och näringsrikt mat. Öka upp med bra färsk mat.
Finns även ingen chans att hon kan ha fått ohyra?. Alla råttor växer även i sin takt och på sitt sätt. Rynkig på sidorna kan ju även vara att hon har anlag för lite extra skinn/hud.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#3 hur ser då ohyra ut.. hon har då inget på utsidan vad jag kan se eller märka… kan dom få mask som hund och katt, som sitter på insidan??
Skulle du kunna ge något bra exempel på bra fetter, så jag vet. Fisk kanske?
#1 ja jag tror hon dricker som hon ska. Jag ser då henne dricka emellanåt… med de är ju inte direkt några mängder som minskat i flaskan när jag ska till å byta vattnet. Dom bor ju ändå 3 flickor i samma bur, och flaskan är bra stor.
#4 Lax, avokado, yoghurt, nötter osv :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Artikel, högst upp på höger sida
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Liten tass här, har nämligen samma problem med en av mina *-)
you can't face the problem, if the problem is your face……