Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 923 ggr
[Jodine]
0

Torrfoder till katt?

Jag har matskålen med Torrfoder till mina katter på golvet i köket, där jag också har råttornas burar. När de är ute fritt i köket, hur pass "farligt" är det om de får tag på en bit kattfoder? Jag ställer undan skålen så de inte kan nå, men risken finns ju att det ligger lösa bitar där jag inte riktigt ser.

MarajLowajz
0

Kattfoder innehåller ju Taurin (tror det heter så) vilket är giftigt för råttor om dom får i sig alldeles för stor mängd men även liten mängd som jag har förstått. Bästa vore ju att hitta ett nytt ställe för torrfodret att vara på om du är osäker.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Lamina
0

#1 Taurin är inte giftigt. Alla djur behöver taurin, men det finns i kattmat för att katter inte kan producera det själv. Eftersom råttor kan göra det så är kattmat inte bra för dom eftersom inget ämne är bra i för stora mängder.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

MarajLowajz
0

Ah just det! Så var det hehe. Måste försöka komma ihåg det för jag hade för mig jag hade läst det nånstans men hade för mig att det var giftigt. Men ska skriva upp det nånstans så jag kommeri håg! Tack Lamina

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[Jodine]
0

Okej, så det finns även i torrfodret? Jag trodde att det bara fanns i blötmaten. Men det är såklart ett alternativ att ställa upp maten där  de inte når även när de är i buren, men frågan är om den äldsta katten kan ta sig dit upp… Annars får jag helt enkelt leta upp de enstaka småbitar som ligger och skräpar efter varje kattmåltid ;) Lite mer jobb, men det kan jag leva med. Jag vill ju inte att mina råttor äter nåt som inte är bra för dom.

Lamina
0

#4 Taurin finns i all kattmat. Vet dock inte hur onyttigt det är, om det verkligen är så nödvändigt att plocka upp varenda liten bit…

Annars kan du ju alltid skaffa dig en foderautomat. Jag funderar på att skaffa mig en sånhär till min katt. Men har en känsla av att råttorna rätt så snabbt skulle lära sig hur den funkar. Men jag antar att det finns lite mer avancerade modeller…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?