Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2210 ggr
[Emma--]
0

Dominant råtta. Problem.

Det är i såna här situationer man fortfarande känner av hur nybörjare man är på det här med råttor och deras beteende. 

En av mina råttor Norpan har vad det verkat velat klättra i rang i 1-2 månaders tid. Det har varit en hel del pip, och han har speciellt bråkat med Ted. Det har aldrig blivit några sår eller så och det lugnade tillslut ner sig.
Norpan gör dock såhär lite då och då.

Idag badade jag dom, och jag vet inte om det kan ha varit en delvis orsak eftersom det hände direkt efter jag hade badat den sista råttan Spike. 
Men Norpan och Ted var redan i buren och jag gick dit för att sätta tillbaka Spike efter att han hade fått torka sig.
Jag tänkte samtidigt testa att ge dom lite ägg (bara gulan). Men det var ingen av dom som var särskilt intresserad.

Och då ser jag hur Norpan bara går runt och "vaggar" och reser ragg över hela kroppen.(om det nu heter så hos råttor också :P) Och han typ fräser lite eller vad man ska säga. Och då brottar han ner Spike. Det pep rejält och Spike smet undan men Norpan följde efter fortfarande med rest ragg. Sen gav han sig på Ted också. Det blev inget sår men både Ted och Spike försökte hålla sig undan. Och när Norpan gav sig på dom så pep det väldigt mycket.

Men så lugnade det ner sig och jag gick dit och öppnade buren efter ett litet tag. Då kom Norpan fram men då reste han ragg igen. Och han lät mig inte röra honom, utan försökte komma åt min hand. Han verkade väldigt irriterad. Han bet mig dock inte i alla fall. 

Den här situationen är verkligen ny för mig för han har aldrig visat ett sånt här beteende förut. Visst han har muckat lite gräl och försökt klättra i rang. Men han har aldrig gjort såhär mot mig, och aldrig så intensivt mot dom andra råttorna.

Han är nu 9 månader ungefär. Kan badet ha varit bidragande på något sätt? Är det bäst att bara vänta och se om det blir bättre?
Eller kan det vara värt att börja fundera om en kastrering?

Tanken var ju att det skulle flytta hit en till liten råttbebis, men är Norpan såhär kanske det är väldigt riskfyllt?

[lucke]
0

OT- blev nästan lite full i skratt, då jag också har en liten Norpan här hemma som bråkar, dock är det en honaFlört

[Emma--]
0

Haha. Dom kanske inte är nöjda med sitt namn

[lucke]
0

Haha, vi får döpa om demSkrattande

klick
0

Jag har exakt samma problem.
Jag har satt min pojke ensam, och funderar fortfarande på om kastrering är värt eller inte. Verkar vara så att han inte trivs med råttor bara.
Dock kan det hjälpa med kastrering, så vi kanske testar, och om han inte vill sitta med mina pojkar, får jag försöka få in honom hos tjejerna.

[Emma--]
0

Okej så illa är det inte här hemma så att jag känner att jag behöver sära på dom. 

Men skulle det bli värre, eller om det helt enkelt inte blir bättre antar jag att det är värt att pröva en kastrering.

Eller ska man bara låta det vara tro? Så länge det inte blir värre?

EmmaWq
0

Jag har också ungefär samma problem, ska avvakta och se, i värsta fall får han sitta ensam, eller så får jag väl kolla upp med kastrering… Grejen är bara att jag har hört att det kan vara väldigt riskfyllt tyvärr….

[Emma--]
0

Okej det är inte roligt. 

Jo det finns alltid en risk med operationer. Men man ska vara noga med valet av veterinär.

[Emma--]
0

Ingen som har några tips om situationen?

Mitchika
0

Jag önskar jag hade några tips, men jag lyckades inte få bukt med min egen överdominanta råtta. Han visade inte jättemycket aggression mot sin burkompis, men mot mig. Bet mig illa, reste ragg och gav ifrån sig fnysande läten när jag kom för nära buren.

Ingenting jag gjorde hjälpte. Små förbättringar syntes ibland, men tillsist hamnade vi alltid tillbaka på ruta ett igen, hur jag än försökte. Visserligen provade jag inte kastrering, men eftersom min alltid var sån här från början så trodde jag inte på det heller…

Jag hoppas att det löser sig för er.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

[Emma--]
0

Okej. Ja så illa är det inte här än. Dock hittade jag ett litet sår på en av dom andra råttorna igår kväll, men det går ju inte veta med säkerhet hur han fick det såret.

Jinaum
0

det jag fick sagt om min överdominanta råtta här (som sakterligen börjat kyla ned sig efter kastrering) är att om du ser bit märken mot hals och huvud. Sära på dem. då detta kan vara ett försök att ha ihjäl den andre.

Man får testa sig fram i frågan tror jag då alla är olika. gör råttan utfall mot dig och fortsätter göra detta. Biter dig och så utan att varna eller liknande. Då kan en avlivning vara på tal. Kan ju också vara så att kemin mellan dig och råttan inte fungerar, då kanske han behöver flytta. Men generlt sätt brukar det anses som att en råtta om biter sin ägare är det något fel på.

Blir han för bråkig med de andra, sära på honom ett par veckor och testa och se. Blir han deppig vill han inte bo ensam, är han som vanligt men något lugnare så kan det vara så att han skall bo ensam. Sedan finns det inget som säger att de kan leka på neutral mark dvs din säng eller liknande. När de är ute och springer.

Mitt råd är att hålla uppsikt. Det beror även på vilken ålder din råtta har så det inte är puberteten som kickat in. Då är det ofta lite bråk och bös i buren.

Men som sagt. Blir det rejäla sår eller sår mot huvud och hals. Sära direkt. Ger han sig inte så finns alternativet att kastrera honom.

[Emma--]
0

Okej. Jag tror inte, och jag hoppas såklart att det inte kommer bli värre. 

Och han har inte visat något mer mot mig sådär, så jag funderar om badet kan ha gjort honom fundersam på något sätt. Tänkte om dofterna blivit konstiga osv. 

Dom är ca 9 månader allihopa så jag antar att det kan hänga ihop lite med åldern också?

Jag väntar och håller koll i alla fall. Ska nog flytta in dom i sovrummet igen så jag känner att jag har bättre koll även under natten.

trasan84
0

Ingen uppfödare som kan kommentera den här tråden…

Min hane hemma är lite åt de laget med… men mest när han är nere på golvet å springer och jag vill busa med honom… då reser han ragg och springer omkring å stryker sig mot mig å naggar mot mig. Men aldirg bitit hål… Annars är han väldigt kontaktsökande och på senaste tiden kelvänlig… men som sagt… just på golvet blir han "sur"

Jinaum
0

#12 Jo.. Tror det är från 5 månaders ålder de brukar ha puberteten. Kan inte svara på rak arm. Men kan ju vara därför. Antingen lugnar det sig eller så stannar det så eller så blir det värre. Svårt att förutspå.

#13 Vad spelar det för roll om det är uppfödare eller inte? Folk som har råttor kan ju vara erfarna de med utan att ha fött upp dem? (även om jag inte är det bästa exemplet på detta men man försöker ju så gott man kan).

Men jag vet inte vad det beror på. Enda jag kan komma täänka på är om du överraskar honom så han blir rädd. Eller att han bara inte vill och säger ifrån?

cosmonita
0

Det låter som att han blivit dominant tyvärr. Badet kan ha utlöst det om de inte är vana att bada och det därför blev en stressad situation för dem. Förmodligen hade det visat sig förr eller senare ändå.

Du kan avvakta och se hur beteendet är de närmaste veckorna men om det inte blir helt lugnt i flocken snart så har du två vägar att gå.

1. Kastrera Norpan och hoppas på att han kan leva harmoniskt med dina hanar

2. Låta Norpan leva som ensam hane med allt vad det innebär

9 månader låter som en typisk ålder då dessa problem uppstår och vill man kastera så bör man besluta sig snabbt innan hans beteende blir befäst. men du kan ju se hur det artar sig den närmaste tiden innan du tar ett beslut.

[Emma--]
0

Okej. Han har varit van att bada, men han gillar det inte direkt. 

Jag avvaktar nog ett tag och ser hur det går. Så får jag ta det beslutet senare. 

Jag hoppas att det blir bättre i alla fall.

[Emma--]
0

efter att jag skrev det här så har det lugnat ner sig rejält. Ted och Norpan har inte direkt varit supermysiga med varann, och Norpan har ofta varit för sig själv. Men dom har inte bråkat.

Men nu verkar det totalt ha gått snett mellan Ted och Norpan. Och det är enbart med Ted som Norpan bråkar med.

Han reser ragg, hoppar på Ted, han slet nyss bort lite päls från Ted. Dom kan inte vara nära varandra längre. 

Är det en stor chans att dom någonsin kommer kunna komma överens efter en kastrering? I "värsta" fall får man väl låta honom bo med någon annan råtta. Eller vara ensam råtta, men det känns som sista utvägen. 

Men hur som helst så blir det nog att boka tid för kastrering. Jag avvaktade någon extra dag för att se om det bara var tillfälligt, men idag har det bara blivit värre.