Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1428 ggr
[RussinsMusli]
0

Somnade

Hej..

Min råtta har börjat bli lite slö på sista tiden. Hennes bakdel hänger inte med när hon klättrar osv, trots att hon bara är 1 år. Eller det kanske inte är så "bara" för en zooråtta, jag vet inte. Men hon äter och dricker som hon ska, hon springer runt och försöker iallafall klättra trots att jag tycker jag har gjort det så handikappanpassat som möjligt i mitt rum hör jag ändå "dunk" när hon ramlar ner. Det är inga höga höjder, men ändå. Hon är också förkyld typ hela tiden, är frisk i några dagar sen blir hon förkyld igen. Vetten säger att det bara är en förkylning, och ingen av dom andra blir förkylda bara hon.
Iallafall, jag gav dem lite sallad förut och satt och kollade på när dom åt, sen kom mamma in i rummet och satte sig på sängen, som inte står långt alls från buren, och jag tittade på henne. Detta måste ha tagit max 10 sekunder. När jag tittade tillbaka på dom så satt/låg hon med ögonen stängda och såg verkligen död ut. Jag tänkte inte på att kolla om hon andades utan stack in handen direkt och petade på henne, då vaknade hon och tittade yrvaket på mig.

Är det verkligen normalt, att dom somnar mitt i en rörelse, när dom gör något? :S 
Hela händelsen verkade så skum..

Anvariel
0

Mina brukar kunna nicka till lite om jag tar ut dem vid fel tillfälle ("Klockan är ju SOVTID nu matte!!"). Men annars låter det lite konstigt.

Jag tycker 1 år är väldigt ungt, även för en "zooråtta" (där ska man inte heller dra alla över en kam…). Mina Imazoråttor fyller 2 i januari. De är pigga och glada om dock lite lugnare med åldern.

Ja jag vet inte riktigt vad det kan bero på… :S Tyvärr.

[RussinsMusli]
0

okej.. jag tycker det verkar så himla skumt. Det var inte fel tillfälle då dom alltid är vakna vid den tidpunkten.. :(