Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4083 ggr
zickan
0

Undersökning: dödsfall

Tänkte att det kanske var en bra sak att dra upp en liten undersökning på hur många råttor som avlidit detta år och med vad. Mestadels menar jag skumma fall där det varit flera råttor som dött knall fall i hemmet inom kort period. Där symptomer knappt visats till rossel, skumma bölder och sår.

Men även hur många och vilka har haft svårt att få dräktiga honor. Små kullar eller honor som absorberat ungarna innan de föds.

Skriv gärna en kort rad om varje råtta. symptomer, hur de dött. Varit hos veterinären och vad de sagt. Någon som skickat till sva osv

Detta inte för att hänga ut folk för att de inte åkt till veterinären, inte skickat till sva eller liknande. Bara bra att ta tag och se hur mycket av fallen som liknar varandra och kanske få en chans att hitta något mönster.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Allamej
0

Bra intiativ Zickan.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Huldan
0

Ronald i augusti, helt plötslitg var han bara död, men hade alltid rosslat.
Rufus, han har också alltid rosslat och helt plötsligt en dag, ca två veckor efter Ron, hittade jag honom i buren med blod överallt. Han blödde ur öronen, nös blod (och ja, det var blod) och hade blod i munnen. Han hade även stora problem att andas. Avlivade honom då för att förkorta lidandet.

[lucke]
0

Norpan, mitt älskade lilla yrväder som det alltid var full rulle på, förvandlades från piggast i gänget och som vanligt till döende och död på något dygn. Jag reagerade på att hon låg på konstiga ställen och inte högg godsaker jag gav henne, som hon alltid gjort först av alla. Tog upp henne, då var hon alldeles kall och svag och lät som en pipleksak. En stund senare var hon död. Det enda jag märkt var lite underligt var att hon hade som något på ena ögongloben, så jag hade sköljt hennes öga rent några gånger. Men inget hon verkade besvärats av. När hon dog var dock ögonen alldeles matta/torra. Såg ut och betedde sig som Eldbarn berättar i sin tråd Råttsjuka…

OttoIsTheShit
0

Blanca; ovillig att röra sig. Spänd buk (livmoderinflammation?) dog nåra timmar senare.

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Cis-j
0

Mårten; Upptäckte en böld på/vid sidan av käken. Åkte till veterinär tre gånger med två veckors mellanrum (plus-minus). Varje gång hjälpte han mig att rengöra och fick nya antibiotikakurer. Tre dagar efter den sista insåg jag att hon inte blev något bättre, hon började få svårt att äta, magrade och sista timmarna kändes det som att hennes tunga svullnade något. Åkte in akut den lördagen och fick avliva henne.
Såhär i efterhand sa de andra veterinärerna på blå stjärnan att hon förmodligen hade fått en inflammerad tand och att det hann sprida sig så snabbt mot käkbenet att det inte gick att göra något. Synd bara att man inte kunde fått veta det tidigare så man kunde hjälpt henne att vandra vidare tidigare.

Hon har varit lite rosslig till och från sen i mars i år, nyst mycket och verkat ha sämre immunförsvar än mina andra honor. Så jag skulle gissa att om hon hade haft lite bättre immunförsvar själv så kanske hon hade fixat det här. Men det är sånt man aldrig riktigt får veta. Skickade ju aldrig till SVA, kom på det efter att hon hade kremerats att man kanske skulle gjort det.

Hexadermia
0

Diesel:
född 11 dec 2008
död 21 aug 2010

Ålderskrämpor. Var lite seg och långsam i början, men pigg på livet och matglad. Upptäckte små knölar i hennes kropp, men kändes som de fettknölar jag brukade känna på min hund. Kunde inte äta hård mat så satte henne på gröt och mumsig mos-diet och handikappanpassade buren med stegar till varenda våning. Nya maten och layoten gick bra ett tag, och hon tycktes återhämta sig men sen kom det tråkiga…

Kunde plötsligt inte stå själv. Hon vred sig sig åt ett håll. Då konsulterade jag en veterinär som sa hypofystumör. Matade till slut med sked. När jag upptäckte att hennes tunga svullande upp och inte kunde äta något mer fick jag ta det svåra beslutet att återhämtning är en omöjlighet nu. Hon blev avlivad direkt av min far.

mieeow
0

Milou :

blev ca 2.5 år, hade tumör mellan frambenen som jag inte märkte förrän ganska sent. (hade själv varit inlagd) När jag kollade med en veterinär sa de att man kunde operera, men kunde okså vara en varböld så de visste inte. Dessutom var hon så pass gammal att hon antagligen skulle dö av narkosen. Jag beslutade att eftersom hon inte stördes av den och verkade inte ha ont så skulle hon få leva med den tills den var ivägen då jag skulle hjälpa henne vidare. Hann dock inte avliva henne då hon mådde hyfsat bra fram tills en dag då hon snabbt försvagades, hennes bakben var jättesvaga. Antagligen ålder som bidragit också… Handmatade henne och tog hand om henne dygnet runt i två dygn, hon knastrade och ploppade med ögonen i princip konstant… :') lämnade henne i någon timme för att gra annat, bäddade in henne och fixade så hon inte kunde trilla ner någonstans. När jag kom tillbaka sedan var hon död…

Alltså ålder och tumören som var orsaken.

Lara:

Blev inte ens ett år, var pigg och social ända fram tills hon dog. Hittade henne dagen efter att milou dött, kall på burens botten, skulle släppa ut alla så de kunde leka, när jag tog in dem igen kunde jag inte hitta Lara. Letade utanför buren och inne, trodde hon gömt sig men när jag skulle ta bort skålar och rätta till bottenmaterialet så stötte jag på något kallt oh pälsigt… Ingen kul upplevelse, var fortfarande skitledsen sedan milous bortgång.

lara kom från en svartlistad uppfödare, gissar att det antingen är dåliga gener eller att hon trillade ner från den högsta hyllan, hade otur och dog. Att hon trillade känns både trovärdigt och inte då milou också trillade ner ett par gånger, när hon var sjuk oh svag. Men överlevde. Så dödsorsaken är okänd.

Lamina
0

Har förlorat större delen av min ursprungliga flock under sommaren/hösten, trotts stora ålderskillnader. Men bara två under "mystiska omständigheter"

Nova: Ca 1 1/2 år gammal. Var förkyld under lång tid och vart hängig. Blev nästan helt frisk men fick återfall eller nått. Vart väldigt hängig och dog på väg till vet en dag senare.

Luna: Ca 1 1/2 år gammal. Dog någon månad efter Nova. pigg och frisk, men FET! Var lite hängig och gick konstigt när vi tog ut henne för att städa buren på kvällen. En timme senare kunde hon inte gå och trotts försök att få i henne mat och vätska så dog hon bara timmar senare. Tungan var lite svullen, munnen torr och på slutet blödde hon lätt ur ögon och näsa, inte porfyrin (eller vad det heter) utan blod. Hade inte visat några tecken på sjukdom tidigare under dagen. Nya råttor hade flyttat in bara en vecka innan men ingen råtta som varit i kontakt med dom eller deras syskon/föräldrar har blivit sjuk. Misstänker hjärnblödning, men är inte säker.

I övrig så har många av mina råttor varit smånysiga/förkylda till och från sen i somras. Mest dom äldre, men även bebisarna har nyst någon gång då och då. Har tagit bort allt som kan damma eller orsaka irritation (även alspånet, har bara mattor som underlag i buren nu) och satsar nu på att städa buren två ggr/vecka istället för tidigare en och hoppas på, och har sett en liten, förbättring.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

zickan
0

Kan lägga till djur som jag föt upp men som gått rätt fort i rätt skumma situationer.

En kille var snuvig till och från. Medicinerade och blev bra. För att bli lite snuvig han och burkompisen. En vecka senare låg ena killen död i buren. Enligt ägaren var snuvan inget direkt värre än normal snuva och tänkte vänta om det gick över själv eller behövde åka in.

Min egen godmorgon sol, parad och gick upp bra i vikt. Men efter ca 2 veckor fick hon missfall. Som tur var kunde hon absorbera ungarna själv och behövde aldrig medicineras. Mår bra nu och har inte avlats på något.

En bekants hona fick födslo komplikationer. Fick ut några få ungar. Slutade sedan att krysta. En hel hög med ungar sprattlade i magen och det försöktes det ena och det andra. Men vågade inte öppna henne för kejsarsnitt då det är rätt riskfyllt och hon behävdes att mata de som kommit ut. Efter ett par dagar var ungarna döda i magen och honan lyckades absorbera dom utan behov av medicinering.

En annan kompis har parat sin hona en gång. Fick en stor och fin kull som gått långt. Men andra gången hon parades tog det inte. Testade 3? gånger. Sista gången tog det. Men hon gick ut på tiden. Överlämnades till veterinären och bodde där under sista tiden pga det drog ut på tid. Tyvärr fick de aldrig ut ungarna och de dog i magen. Honan själv avled ca halvåret senare. Varför är ingen som vet.

En kompis i sthlm hittade en snart tvååring död i buren utan minsta symptom till att det skulle hända över huvudtaget.
Dennes syster fick en ny burkompis från utlandet och åkte då på massa skumma utslag i form av liknande bett/ytliga skrapsår. Ser nästan ut som huden bränts bort. Fungerade inte med stronghold skabb/ohyra kunde uteslutas. Var inte bet då det ökade upp när hon sattes ensam. Men försvann av cortison.

En hona jag sålde till utlandet åkte på rossel under resan. Men det hon avlivades för var uttorkat öga runt 1½år

Hona här var på rymmen. Ca 1½ år gammal. Kan ha ätit eller skadat sig efter de tuggat sönder buren och kommit ut på golvet. . Kan ha varit något annat. Hittades avliden i buren.

En kompis hona åkte på massa skumma utslag. Vet inte helt hur det gick för henne. Var rätt nyligen hon skickade över bilder. Samma modell på brännliknande utslag som min kompis fick med sig från utlandet till sin tant. Kan vara samma sak som tog en annan hona livet. Vilket är 3 fall med liknande symptomer under samma vecka. Men ingen av dom varit i kontakt med varandra. Två kan ha varit i kontakt med djur som varit när de råttorna. Men tredje har inte varit i närheten av någon annan än de i hemmet och den nya.

Lite vad jag kan komma på nu …

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[FukkingTubbie]
0

Nalle och Totte
Nalle hade alltid rosslat till och från, under våren/tidigare sommaren blev det bara värre. Han var hänig, ständigt förkyld och åt dåligt, låg bara i ett hörn och gjorde absolut inget.
Lite innan jag bestämde mig för att avliva honom blev hans burskompis Totte likadan :/

[Liiillap]
0

Ajax Ej död men han går snett med huvdet, fick pencilin och han är på bättrings vägen :)

mikeiko
0

#7 Ärligt talat så tror jag att Lara var pga. uppfödaren, känns om om man hört flera fall där djuren dog väldigt unga…

mieeow
0

#12 jo, jag vet.. Också hört det och har ju inte förväntat mig att de ska leva till gamla dar, men hennes syster mår finfint och jag hoppas hon har lång tid kvar :)

Elshira
0

Jag har haft hand om 3 råttor det senaste året som alla hade mycoplasma och ingen behandling hjälpte. Samtliga råttor dog runt 2-års åldern (tidigare ägare visste bara ungefär åldern).

Råtta nr 1 var lite smal men pigg, ganska så mycket rossel men verkade inte vara besvärad av det/tycka det var jobbigt (var pigg och allert). Men den råttan dog knall och fall, om det var ålder och/eller mycoplasman eller något annat vet jag inte.

Råtta nr 2 fick cancer + att bakbenen började lägga av så det i kombination fick innebära avlivning.

Råtta nr 3 avlivades pga att hon inte längre kunde röra sig knappt längre. Fick bo i "enplans bur" de sista månaderna, men fick finnas kvar ett tag till efter som hon fortfarande åt, tyckte det var kul att komma ut och var pigg och glad. Men till slut tyckte vi det var dags innan det gått så långt att hon inte kunnat ta sig till matpottan.

Så råtta nr 1 dog av okänd anledning, 2+3 dog av ålder (avlivning), och hade mycoplasma i drygt 1 år utan att bli direkt påverkade av det.

Hakuna matata!

Zolah
0

Hypno fick vad vetrinären sa vad lunginflammation vilket gjorde att han rosslade ( lät som en sula på blött golv ), han genomgick två kurer antibiotika varav ena reagerade han positivt på men blev inte helt frisk och den andra hände ingenting.

Är myctoplasma samma sak som lunginflammation?

i slutet så började han söka sig till hörnen för att sova , och han började tappa massor med vikt på kort tid ( blev förskräckt när min tjockis helt plötsligt gick att känna revben, kotor och höftknölar på )

Han hade också nåt som såg ut som han hade 'röda påsar' under ögonen, ungefär som motsvarigheten till att se trött ut för oss människor. förstår ni?

Inga av mina andra råttor har blivit sjuka dock och jag tror inte att det har nåt med dom plötsliga sjukdoms fallen då detta varade ett bra tag.

Korta drag : Rossel, viktnedgång, depression? , andnings svårigheter.

mikeiko
0

#15 Hur i hela friden låter en sula på ett blött golv? o.O

Lamina
0

#16 Illa, pröva själv.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

mikeiko
0

#17 Nej tack, har inga sulor jag vill offra, så jag får det hellre beskrivet.

Zolah
0

#18 har du aldrig gått in efter du har varit ute i snön ? och sedan gått på golvet och skorna har 'gnekat'? skorna går ju inte sönder direkt :P

Lamina
0

#18 Inte behöver man skära sönder skorna för att gå på blött golv/med blöta sulor… :p

//Lamina

mikeiko
0

#19&20, Trodde ni menade själva sulan, alltså den som ligger i skon, inte den yttre delen. Tänkte mer ett "plask"-ljud därför och fick inte ihop det :/

Men ärligt så vet jag inte hur det låter, att gå på något blött låter ju fortfarande…plask?

Zolah
0

21:Är inte det sko inlägg du pratar om ? :P

om du drar tex en sula på ett blött golv så 'gnekar' det.

om du är i en idrottshall och lyssnar på folk som spelar ex basket så kan dom 'gneka' med skorna med. Om du fortfarande inte vet skicka PM istället för att vi ska gå en massa Offtopic…

TrueStory
0

#22 Gnisslar menar du? O_o Har aldrig hört order gnekar förut :P

Piaell
0

Jag fick ta bort (eller rättare sagt veterinären) två av mina älsklingar i förrgår.

Mimmi: Född 23 januari 2009. Hade en knöl mellan frambenen som började komma för ca. 3 månader sedan. Fick även en knöl stax ovanför ena bakbenet för ca. 1 månad sedan.Verkade dock inte påverkad alls tills för ca. 1 vecka sedan då hon började få svårt att gå, hålla sig fast och även att hålla i maten med framtassarna. Sen gick det jättesnabbt och sista dygnet kunde hon ramla bara hon fösökte tvätta sig. Veterinären sade att vissa knölar fram kunde göra att de tappar känseln i benen, vilket verkar passa på Mimmis symtom. Hon fick somna in hos veterinären.

Dodda: Kullsyster, född 23/1-09. Hade en enorm knöl som satt "ytligt" i storlek som en lite tillplattas golfboll, den satt i bakom ena frambenet. Jättepigg och mådde bra, löste liivet med knölen så bra som det gick. Men hon fick också somna in samtidigt som Mimmi, eftersom det kändes som om det inte var många dagar kvar tills hon verkligen skulle börja lida av knölen.

Alltså, 1 dödsfall troligtvis av tumör, men med extremt snabbt förlopp av förlamning/ känsellöshet på slutet, vet ej om det är vanligt. 1 dödsfall av stor tumör, inget misstänksamt.

mikeiko
0

#22 Nä, innersulan :)

Ah, som ett plastigt high pitch gnissel typ? Låter helt galet att en råtta låter så, nästan som om han pep samtidigt som han andades?

Tycker inte att det är OT, vi pratar ju om din råtta? Lunginflammation och mycoplasma är inte samma sak, och typiskt rosselljud är ju som du säkert vet "kaffebryggarljudet". Jag skulle tro att han även hade någon  sekundärinfektion med tanke på vad du skrev om hans ögon. Hur gammal blev han?

Zolah
0

23 : Vi säger gneka här, gnissla då är det mer en dörr eller hjul. men orka rätta ord då det inte är det som är det viktiga eller hur?

25 : typ men inte så högt det är lite dovare -

tyckte det började handla mer om själva ljudet en sko gör ._. men men :)

Jag hade kaffebryggarljudet förr på en annan råtthona jag hade förut, men han lät inte så ( ibland kunde han nästan låta som en gris :/ )

han blev ca 1år och 2 månader

mikeiko
0

#26 Hade han snuva också? Funderar på  om det satt i nosen, och att ljudet kom därifrån? I så fall så låter det mer som det virus (eller vad det nu är) som cirkulerar.

Zolah
0

27: jag tyckte det lät som det kom från nosen, han kunde ha lite rött sekret där ibland ( men inte ofta, det eller så tvättades det bort snabbt ). Men vetrinären sa att det var från lungorna, men då ville hon inte heller svara på om det var smittsamt…

Linda_85
0

död 23 november:hjärn tumör han blev 2-3 månader

[lucke]
0

#7 Vilken svartlistad uppfödare? Pm:a gärna om du inte vill skriva ut här…

Linda_85
0

vi beställde från djuräffären och vilka dom beställer ifrån ha vi inte en aning tyvärr :( sådan tur är fick vi två st nya hanar

gulzebra
0

Bland årets döda är det bara en som har tämligen okänd/udda orsak… Nämnligen Knycket, som var fullt frisk hela livet och en kväll vid läggdags i oktober var rinnig i ögonen, that's it. När jag vaknade morgonen efter var han stendöd, vad som tog död på honom har jag ingen aning om. Han blev 1 år och 8 månader gammal.

Övriga råttor har dött eller avlivats pga ålder/ålderskrämpor eller tumörer.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

mieeow
0

#30 Har bara hört att hon är svartlistad, så inget jag vet hundra procent. Det enda jag faktist vet om henne är att hon hade en hemsida som hette www.r8ttor.se, som dock är borttagen nu. Och hon sa att klart jag ska få stamtavlor, jadå, det har hon. Koll på allt tydligen, men nejnej. Väntade några dagar efter betalning och att jag fått hem bebisarna, men ingen stamtavla… ringde henne oh hon sa bara att jag ska få dem bla bla bla. frågade här på hemsidan, fick reda på att hon tyligen var svartlistad, massuppfödde och födde upp reptilföda. Och stamtavla lovade hon alla som ville ha, men någon som faktist fått hem någon var det inte.

Jag skrev lite på hennes gb på hennes hemsida men inläggen raderades nästan direkt oh några svar fick jag inte. Bara ett väldigt argt sms när hon såg att jag skrivit om henne här, hon påstod att jag hängde ut henne, vilket jag inte håller med om eftersom jag frågade bara. tänkte ju avla på bebisarna så ville ju veta vart de kom ifrån, höra flera personers åsikter..

aja, nu har jag inte hört av henne på länge iaf :)

[lucke]
0

Oki, tack för svar!

Piaell
0

Var blir de svartlistade? Finns den infon att tillgå för den som är intresserad av att köpa råttor?

mikeiko
0

#35 Jag tror att svartlistan inte är allt för tillförlitlig alla gånger, misstänker att den inte uppdateras särskilt ofta, och den är rätt bristfällig i information tycker jag. Tror att flera på listan är där för något som hände väldigt länge sen, och kanske inte alls beter sig så längre. Sen tyckte jag när jag läste den att det var svårt att se en gradskala i det hela, att någon svarlistas för en "mindre förseelse" eller om det handlar om en arrogant jäv*l som vägrar ta till sig eller bättra sig.

mieeow
0

#36 håller helt med! men då passar man sig ännu mer, om man inte kommer ifrån listan så att säga

Anvariel
0

#36 #37 Att sätta upp en sida där man godtyckligt går runt och svartlistar folk är inte accepterbart och dessutom kan man bli fälld för förtal. Och det BLIR godtyckligt om det är bara en liten grupp med människor som har hand om det. Så mycket spänning som det finns bland uppfödare så skulle jag inte tro att det tog särdeles länge förrän alla uppfödare fanns på någons svarta lista. Däremot är det några uppfödare som det konstant varnas för. Dock är mest kända av dem, den-vars-namn-man-inte-får-nämna, inte längre uppfödare vad jag förstått.

mikeiko
0

Jo precis, men adressen är ju inget som det skyltas med heller, så den verkar vara ganska vigd åt en särskild klick ändå, en svartlista dem emellan? Typ. Jag tycker dock att det kan vara intressant läsning, men sen får man ju ta ställning till allting själv.

sen så måste man ju alltid se till vem som står bakom en sida, och om denne kan ha en personlig agenda, och inte bara råttors bästa i sitt intresse.

MangoMelon
0

För att säga min åsikt kort och gott så är den hemsidan där de "svartlistade" uppfödarna står tillräckligt för att få personen/personerna som startat den dömda riktigt hårt. Som Anvariel skriver är det inte acceptabelt och jag finner det totalt rent ut sagt idiotiskt.

Och ja, jag står med på den listan. Jag som begick ett STORT misstag, (och misstag var precis vad det var) pga bättre vetande står med brevid massavlare, folk utan noll koll och inga som helst kunskaper om råttor övht. Det jag gjorde ursäktas inte men jag vet iaf vad jag sysslar med nu, jag lärde mig den hårda vägen kan man väl säga, det kan man fråga alla de nöjda som har råttor av mig.

Så för att vara riktigt ärlig så hoppas jag att den patetiska stackare som startat den sidan tar sig en ordentlig funderare, och går igenom sitt samvete en extra gång. Jag hoppas även innerligt att jag någongång kommer på vem som startat sidan, för då kommer jag polisanmäla det bums. Så ni kan sluta spekulera över den sidan för där finns inget att hämta, alls. Den svartlistade uppfödaren ni förövrigt pratar om föder inte upp längre, hon har inte ens några råttor kvar (vet inte med reptilerna), och det kommer från en säker källa.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

MangoMelon
0

Och snälla ni, missförstå mig rätt om ni känner att ni måste missförstå :)

mieeow
0

#40 skönt att veta att hon inte föder upp längre :)

MangoMelon
0

Redigerat.

Lamina
0

#40 Får man fråga vad det var för misstag du råkade göra..?

Tycker att svartlistning är något av det dummaste jag ha hört! Vem bestämmer vad som krävs för att hamna där? Vem bestämmer om man skött sig tillräckligt bra för att komma därifrån? Och hur kan man veta om det kanske inte bara är personliga gräl som gjort att en person hamnat där… Nej, det viktiga är att bilda sig en egen uppfattning och strunta i vad andra tycker. (såvida inte uppfödaren i fråga i allmänhet betraktas som dålig…)

//Lamina

Piaell
0

Jag gör hellre min egen bedömning, men tyckte att det var lite konstigt att denna svartlista togs upp med så allmänna ordalag här i tråden så därför ville jag bara fråga.

wintermynta
0

Fokus på tråden tack.
När jag har mer tid nån dag kan jag sammanfatta mina dödsfall här hemma men det får tas med en nypa salt. Jag brukar få åkommor / sjukdommar på mina som är ytterst sällsynta. Så jag är inte orolig för att dom skulle vara utsatta för nåt nytt. Det är bara min vanliga otur helt enkelt. Funderar att skriva en liten bok om åkommor/sjukdommar som du inte trodde din råtta kunde ha. Men som sagt jag återkommer.
Till den som tycker att jag låter känslokall så är jag allt annat än det men jag har svårt att använda smilysar och uttrycka mig på "rätt" sätt. Dom som känner mig vet hur mycket råttor verkligen betyder för mig.
//

mikeiko
0

(#46 …eller de som hört dig gråta så hjärtskärande på videon när du fick tillbaka dina djur som blivit vanvårdade…så långt ifrån känslokyla man kan komma…)

Terato
0

Jag har haft ett dödsfall här hemma.

Kohlsia. 1 år och 5 månader ca. Hade utslag och rosslade men var ändå pigg och ville leka hela tiden. Tog beslutet att medicinera henne och då blev hon hastigt sämre och gick bort två dagar efter så jag vet inte om det kanske hade varit bättre att inte medicinera där. Hennes burkompisar verkade friska så jag vet inte om hon var särskilt svag av någon anledning. Underbar tjej iaf, så jäkla tråkigt att jag inte hann lära känna henne..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Lamina
0

Kanske lite offtopic för tråden men…

Funderar lite på det du säger om honor som inte blir dräktiga, får missfall och absorberar ungarna, Zickan, är det också något som går nu..? Jag har läst att det skulle vara problem med det lite här och där och diskuterade det med min syster som är mer eller mindre hästtokig. Och hon kom med förslaget att det skulle kunna vara abortvirus. Vet att det finns något som heter så på hästar och att det ger ungefär dom problemen, men skulle det kunna finnas något motsvarande hos råttor..? Obestämd

//Lamina