Funderar
jag och min bästa vän funderade, hur mycket sömn behöver en råtta?
I min erfarenhet så tycker jag att mina råttor sover kort stunder ofta, medan hon säger att iafl hennes hamstrar sov långa stunder på dagarna och var uppe på nätterna.
så, hur mycket sömn behöver en råtta och hur ofta ska dom sova?
Tror det är helt olika beroende på om råttan är ung eller gammal. Om den är en latmask eller en aktiv typ. Jag har två råttor som är aktiva dubbelt så mycket som de andra. Men i det stora hela sover mina råttor en hel del under vinter året och lite mer aktiva under sommartiden. Sover gärna dagtid och vaken nätterna. Mycket lik sin matte.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
mina är väl rätt unga ändå, men som sagt jag tycker dom sover i flera perioder. På natten kanske dom är lite mer aktiva men inte så att jag aldrig ser dom vakna på dagarna.
mina har sovit nu sedan jag klev upp kl 13. bara en kille som gått upp och druckit vatten. inte direkt tänkt på det men bara att ha ett öga på dom i dag så vet jag hur det är här
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Min gamling är mest aktiv tidig morron och på kvällen, alltså vid ca 0600 och efter 1800. Däremellan sover/vilar han och kommer bara upp för att dricka eller se om jag har nåt gott eller vill kela med honom. På nätterna boar han och ordnar det i buren. Dagtid är det, som sagt, lugnt. Men han är inte aktiv av sej.

Det är skillnad på hur mycket sömn de behöver och hur mycket de egentligen sover ;).
Har sett lite siffror på hur vilda råttor spenderar sitt dygn, men de har ju ett helt annat behov att anpassa sömnen till föda och fara än våra bortskämda tamisar ;). Ska se om jag kan rota fram siffrorna, dock inte just nu..
Vet att detta är en ganska gammal tråd.
Men är de så att dom sover mer under vintern. För jag är lite rolig för mina råttor. Dom går ut lite sen går dom själva in i buren och somnar. De brukar dom inte göra. Blir förvånad varje gång när jag ska fånga in dom och ser att alla redan ligger i buren.
Ang. dyngsryttmen.
Jag jobbar kväll varannan vecka så har jag märkt att dom inte vill gå ut på morgonen vi säger vid 10. De är väll för att dom är vana att sova på dagen till 16 och sen gå ut. Dom kanske har lite svårare att byta dyngsryttm varannan vecka. =P Dock är dom alltid vakna kl 5 på morgonen när jag jobbar dag för de är då jag brukar komma och hälsa på dom. Dock vet jag inte om dom är de då jag jobbar kväll och inte är uppe vid 5. Dom måste ju bli besvikna när jag inte kommer. Stackars små
Mina killar som fortfarande är relativt unga, är väldigt aktiva på morgonen mellan 06 till typ 11, och sedan sover de i princip hela dagen fram till klockan 17, och sedan är de vakna till och från hela tiden fram till typ 12-01 på natten då matte går och lägger sig :-)