Rosselbesvär
Jag har en tjej på drygt ett år som under en längre tid har rosslat, vi har varit till veterinären med henne för detta ett par gånger men fått svaret att det inte låter som det sitter i lungorna, utan i nosen. Och att vi därför bara ska ge försylningskurer, vilket vi gör konstant (rooibos-te med vitlök och honung, samt filt över buren för att motverka drag/kyla) men vi verkar inte komma någon vart, det går lite i vågor, hon kan vara orosslig i flera dagar men det kommer alltid tillbaka, och hon låter inte lite heller.
Vi vill nu ge veterinärbesök ytterligare ett försök, men vill inte gå därifrån med samma råd som sist. Finns det någon medicin jag kan fråga om som bör hjälpa mot hennes besvär? Eller finns det någon som har andra tips på vad jag ska hitta på?
Mvh
Finns det ingen annan veterinär i närheten du kan åka till, kanske kan vara så att dom inte är så kunniga just inom råttor där?
Har precis varit hos vet med en av mina flickor för rossel och fick utskrivet Baytril, 1 ml 1 ggr/dag i 10-14 dagar beroende på hur det verkar.
Har svårt att tänka mig att rossel sitter i nosen? På min flicka hördes det tydligt att det kom från lungorna, hördes även i stetoskopet. Förkylningskur (gav samma som du) verkade dock hjälpa lite granna men absolut inte tillräckligt
you can't face the problem, if the problem is your face……

De får in en hel del råttor, och vet att många Stockholmare går dit med sina just för att de är vana vid just råttor. Men det är ju svårt att veta allt sånt, det finns ju inga "bevis" eller hur man ska säga :P
Baytril är det jag hört att andra fått för rossel, får fråga speciellt om det i så fall…
Men tänk i nosen så som att vi är förkylda och snoriga, men det är annan sak med t.ex. lunginflammation, tror det är så man menar i alla fall (om man ska försöka "översätta" till människa).
Precis, te funkar då och då, men inte i längden, och inte tillräckligt :/
Men kan inte Baytril funka även om det bara sitter i nosen? Det är ju ändå antibiotika och jag tror det biter på de flesta förkylningssymtom. Så det tycker jag verkligen du ska höra om :)
Finns väl även något som heter Ronaxan, vet dock inte alls mycket om det, bara att man kan få det om rossel inte ger med sig vid Baytril-behandling

Jag har ingen vidare bra koll på hur det funkar, så jag får fråga någon kunnig i ämnet istället för att uttala mig :P
Men ska absolut fråga vid nästa besök.
Hm, okej då försöker jag memorera det också :)
Det tycker jag absolut du ska, :)
Btw var min kur på 0,1 ml Baytril om dagen, inte en hel xD Tänkte lite fel, haha :)

#0 Du kan be om baytril, det kan funka även om rosslet bara sitter i de övre luftvägarna.
Annars tycker jag att du ska höra med dem om de inte har en nebulisator som du kan låna! Det är typ en maskin som gör ånga av gentamicinlösning (motsvarande baytril, fast verkar lite annorlunda). Har funkat hos mig nu två gånger varav en gång på en råtta som baytril inte funkade på. I båda mina fall har rosslet suttit i övre luftvägarna och inte i lungorna. Sitter rosslet i lungorna brukar man få något starkare än baytril, ofta en kombinationskur med två olika mediciner (som jag givetvis glömt namnen på just nu).

#5 Det låter lite, sist jag fick baytril (bara någon vecka sedan) skulle jag ge 0,22 ml 2 ggr om dagen till en råtta på 550 gram.
#7 Jo, jag tyckte med det innan men det har hjälpt. Hon väger bara strax under 350g, är rätt ung och hade inte så mkt besvär, verkade vara stressrossel men det har försvunnit nu efter 9 dagar på den kuren :)