Råttsjuka?
**Har jag fått in något slags skit hit hem till mina råttor, mina små bebisar?
**Vanja dog igår. Jag sitter med en jättedålig Haren som inte kommer att leva många timmar till. Och just innan jag skulle rasta hunden fann jag Gollum död i buren!
Han var visserligen en nakenfis, men ändå. Han var bara 1½ år! (Född 25/7 -09) Är det bara en slump att inom två dygn förlora tre råttor, som alla var till synes friska för ett par dygn sedan? För jag räknar redan Haren som förlorad.
Nu har jag världens klump i magen och sitter här och nojar som en galning. Kommer jag att förlora fler?
Går det något farligt hos råttorna i Sverige nu?
Vanja och Harens symptom var/är andningsproblem (Haren ligger och flämtar i famnen på mig nu), svaghet, och vill varken äta eller dricka. Gollum har jag inte märkt något särskilt av överhuvudtaget, jag höll på att svimma när jag såg honom död i buren.
Jag har ju nyligen införskaffat sju nya råttor, fyra honor och tre hanar. Alla kommer från djuraffär, och alla är friska och pigga som små mörtar. Kan de ha dragit med sig något? Eller har jag och mina små bara haft världens vidrigaste otur? Jag vill inte att fler råttor ska dö ifrån mig! Vanja, Gollum, Haren.. Och snart måste jag avliva Yrja, men det är på grund av juvertumörer.
Snälla ni, lugna mig eller säg vad jag kan göra!
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
*avtryck*
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Det här skrev zickan i min tråd i går kväll
''det verkar höra ihop med rossel, skumma snuvor, bölder/tumörer, ögon som torkar, honor som inte går att få dräktiga eller droppar ungarna redan i magen. hanar som inte ger avkomma osv. Så det finns ett par trådar.''
Det är tydligen någon bakterie som går runt nu. Har inte lyckats leta upp någon tråd än om det men jag ska försöka hitta någon i alla fall!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
*tass* hoppas det blir bättre med dina sjuklingar :'/
you can't face the problem, if the problem is your face……
Har det varit nysningar eller rossel i buren?
*Tassavtryck*
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Vart kommer råttorna du nyss köpt ifrån?

Vet några personer som nyligen köpt in råttor från djuraffärer och därefter förlorat alla sina råttor hastigt i sjukdomar, Vilken affär kommer dom ifrån? Vet du varifrån affären får sina råttor?
Ja, rossel har jag ju till och från i burarna helt naturligt, alla mina råttor är ju av djuraffärsgener och vissa rosslar lättare än andra, och det går litegrann i vågor.
Nu har ytterligare två av mina honor blivit lika trötta, svaga och orkeslösa. Den ena återhämtade sig efter ett tag, men den andra ligger i buren och flämtar med ytliga, korta andetag. Sidorna är insjunkna i ljumskarna, med snustorr nos och tomma ögon. Snor och tårvätska runt ögonen, munnen och på framtassarna. Jag vet inte om de blir uttorkade och inte kan få bort det på egen hand? Precis såhär blev Vanja och är Haren. Jag kan bara inte fatta vad Gollum dog av, han har inte varit något annorlunda alls!
De råttor jag nyligen har köpt in kommer alla som nämnt från djuraffär, men fem av dem kommer från en privatperson som har lämnat in en liten familj. De andra två kommer direkt från Imazo, djurgrossist alltså. Jag har aldrig råkat ut för något liknande tidigare. Det känns för djävligt, ursäkta svordomen.
Finns det något jag kan göra? Eller är det bara att vänta på att de som måste dö ska dö? (Fy f*n)
Tack för era svar.
Mvh,
Moa
#8 Ta dom till vet..?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Moa om du har möjlighet så skicka dom sjuka till SVA… Kanske man får veta vad som går hos grossisterna iaf.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Har för mig att råttorna jag nämnde ovan kom från just Imazo, men jag är inte 100% säker. Jag beklagar, jag vet verkligen inte vad du ska/kan göra.. :(
Jag tror ingen veterinär kan göra något, om de inte vet exakt vad det är. Om ens då, jag tror inte det. Dessutom dör de alldeles för fort för att veterinären ens ska hinna göra något.
Nu har min andra nakenfis Gnom också insjuknat. Han är alldeles iskall och rör sig lika ryckigt och orkeslöst som Haren, Vanja och Molly. Gollum vet jag ju inte hur han blev innan han dog, han dog ju så plötsligt och oväntat. Hur många till ska bli sjuka och dö? Nu har gråten satt igång, jag kan inte sluta. Tänk om alla mina långsvansade små vänner kommer att dö? Tänk om Charlie dör. Av alla djur jag har, varför i helsike var det just råttorna som var tvungna att drabbas av sjukdom?
Menar du att skicka in levande råttor dit, eller döda? Hur mycket kostar det?
Det vete sjutton om det här kommer från grossisterna. Honan som är mamma till de tre ungarna jag har här hemma, och som jag har satt ihop med mina honor, kommer ju från en privatperson. Den honan födde ju ungar, men det blev inte så lyckat. Tråd
Det kanske kommer från henne, allt det här? Fast hon och hennes ungar mår alldeles utmärkt.
Gnom alldeles nyss
Mvh,
Moa
Det här är en fruktansvärd mardröm.
Haren för några timmar sedan.
Mvh,
Moa
Ser ni de insjunkna ljumskarna också?
*svordomar* över att inte kunna hjälpa dem. :(
Mvh,
Moa
Stackars plutten :'(
Jag tänkte snarare på i vilken stad du köpt råttorna? Och Det är endel som fått in skit där råttorna åkt på nå skit och knall fall dött :(
Oj stackars, jag beklagar!!! :( 
^_^ / Martiina
Ge dem vatten med spruta så att de genast får i sig vätska!
Kolla om det kan vara mögel eller något i vattenflaskan som gör att de inte använder den. Kolla om tänderna är för långa, och om de kan ha fått i sig något farligt (leta rester i buren).
Mina små är inköpta här i Skellefteå. Om smittan ändock ursprungligen kommer från Imazo så är den ju spridd över hela landet. Imazo säljer ju djur till alla djuraffärer.
Mvh,
Moa
Moa om det finns möjlighet att få dit dom levande så är det antagligen bäst men andra vet bättre.
Det ligger tyvärr i stockholmsområdet så det är ju en jäkla bit men kanske värt det.
Du kan försöka söka ur srs forskningsfond.
Jag beklagar så otroligt…. så många på samma gång och av samma sak… det gör ont i hjärtat att ens tänka på
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Kommer flera av råttorna som har insjuknat från Imazo? Skälet att jag undrar är för att Arken Zoo här i Bålsta tar in råttor just därifrån och hade fyra honor inne förra veckan. När jag var där nu idag var det bara tre kvar och när jag frågade efter den fjärde berättade dom att hon hade insjuknat hastigt och rejält med något.
Oavsett vad så hade dom tagit bort henne (ska tillbaka till affären imorgon och köpa mygglarver, så jag kan fråga dom hur snabbt dom valde att ta bort henne). Det låter misstänkt… kan den här mystiska sjukan komma från Imazo?
Det kan mycket väl komma från Imazo, Stora grossister med noll koll på sina djur tyvärr :/
Har nästan fundringar på om man skulle ringa till Imazo och informera dom om deras ev smitta, Så inte fler stackars liv går åt fanders.
Man kanske skulle ringa ett par stycker, en person kanske har svårt att göra skillnad..
Till TS, Massor med styrke kramar till dig och dina små, håller tummarna så inte fler går bort <3
Låter ju inte omöjligt att det kommer från Imazoo. Usch…
Beklagar verkligen! Usch får ont i magen bara av tanken att få hem något så fruktansvärt..
Katoz
Det är aldrig mögel i deras vattenflaskor, och jag har försökt ge dem vatten direkt i munnen men de vägrar svälja. Det är som att de inte orkar dricka, eller orkar äta. Jag erbjöd Haren bland annat lite ris tidigare idag för att se om hon inte ville ha lite. Hon försökte ta riskornet men föll bara ihop innan hon kunde göra något med det, och sedan var det lönlöst att ens försöka. Jag har försökt erbjuda vatten, och de orkar knappt dricka mindre än en halv droppe innan de bara kollapsar. Jag fattar inte hur det kan finnas något som gör detta mot dem!
Tänderna är absolut inte för långa, de har inga synliga fysiska problem. Jag såg allesammans äta, dricka och vara jättepigga, glada och normala bara timmar innan allt detta hemska sparkade in, råtta efter råtta, och jag har naturligtvis aldrig något farligt i eller i närheten av burarna. De insjuknar från att ha sett helt normala och friska ut, till att vara helt slutkörda på bara ett par timmar, det finns ingenting jag kan göra, och det känns fruktansvärt!
Jag har aldrig varit med om något liknande tidigare, jag har aldrig haft djur som har dött bort på det här sättet tidigare. Pang, pang, pang, de är friska, blir sjuka och dör, allt inom max ett par dygn. Gollum hann jag som sagt inte ens märka att han var sjuk. Han var frisk på kvällen, dog senare samma natt.. Vanja dog inom ett dygn efter de första symptomen. Haren lever fortfarande, men hon kommer mest troligt att dö inatt. Gnom och Molly var helt normala tidigare idag, nu är de jättedåliga. Det går så fort, jag hinner inte med. 
Mvh,
Moa
Jag ska prata med djuraffären och säga åt dom att hålla uppsikt på tjejerna, samt även höra av sig till Imazo om det hela. Kanske om dom tar tag i det och lyckas lista ut vad sjutton det här är för något så kan man göra något för dom som insjuknar (trots att det går så fort…)
Miljoner styrkekramar till dig, TS. Det är så fruktansvärt att jag saknar ord… 

Ja du borde verkligen försöka få iväg råttor till SVA för provtagning. Det är väldigt oroväckande det här för det är tredje fallet på bara några få veckor som jag känner till, dom två tidigare har haft exakt samma symptom som dina, och det gick även där väldigt väldigt snabbt mellan frisk till avliden råtta. Jag är så hemskt ledsen för din skull och det gör så ont och se bilderna på dom små. Jag verkligen hoppas att det här löser sig för dig!
Oj, att det hände på bara några timmar låter ju helt galet o.O Och ja, de ser insjunkna ut vid ljumsken…
Men har du testat att föra in sprutan en bit i munnen och spruta, eller spottar de/sväljreflexen inte fungerar?
usch vad hemskt :/ Det kan väl vara värt att rådfråga veterinär åtminstone?
Jag skulle ha ringt och fråga en veterinär. Det är ju så att de kan veta vad som kan vara för fel eller att flera råttor än dina har blivit sjuka.
Det kan ju inte vara nåt i fodret heller för du använder väl samma Torrfoder till alla råttor? Även dom som är friska?
Men är det bara råttorna som du köpt från Imazo som är sjuka eller?
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Veterinär?!?!!
#21 Om jag kunde så skulle jag gärna lämna in ett par av mina älskade små sjuklingar till SVA, för framtida råttors skull. Kruxet är att få dem till Stockholm; jag bor över 80 mil från huvudstaden, uppe i Västerbotten.
#26 Ja, fråga gärna är du snäll. Tänk om det är något som riskerar att drabba alla råttor från Imazo. Total massdöd. :(
Jag har provat, absolut. Jag har "av-ohyrat" och medicinerat så många olika råttor så jag vet hur man får i ovilliga råttor sådant de inte vill få i sig. Men jag kan inte göra så mycket om de helt enkelt bara vägrar eller inte ens orkar att röra på tungan. De är snustorra i munnen, och det vatten jag sprutar in rinner bara ut igen. Det är som att de har förlorat känseln i munnen. De kan ligga rakt ned i bottenmaterialet med ansiktet, och när man lyfter upp dem har de bottenströ i munnen till och med. Det spottar inte ut någonting, men de äter eller sväljer det inte heller, vad det än är. Det är bara som att de har gett upp och väntar på att få dö. :(
#29 Veterinärerna här i stan är snälla och trevliga, men totalt okunniga när det gäller råttor. Jag har praktiserat där för några år sedan, och de sa då att folk nästan aldrig kommer in med sina smådjur till veterinären. Under tiden jag praktiserade där kom det bara in två kaniner, annars var det bara hundar, katter, hästar och kor som behandlades.
#30 Att ringa bara för att fråga fungerar inte, de vill aldrig svara på frågor i telefonen, de ska ha dit en, vare sig de kan göra något åt problemet eller ej. :/
Nej, fodret är detsamma som alltid, och alla mina råttor och möss äter det.
De råttor som kommer direkt från djuraffär är inte sjuka. Det är råttor som har fötts hos mig samt nakenfisarna som har köpts av en bekant som tog en kull (som köpte föräldrarna på imazo) som har insjuknat och dött/är döende. De råttor som har dött/är döende har jag haft i mellan 1½-2 år, så de är inga nykomlingar. Däremot kan de nya råttorna ju ha dragit med sig något elakt skräp till mina små hjärtan, som de reagerar så starkt på.
Nu ska jag springa iväg och försöka få dem varma, de är lika kalla som om de redan vore döda. Jag tror jag ska stoppa sjuklingarna i varsin pet box och sätta på en värmematta. Låter det väldigt grymt tycker ni? Att separera dem från de andra? Det är sjukt, så många råttor som jag har haft, men så fort något sådant här händer så känner man sig som värsta nybörjaren.. :/
Tack allesammans för era ord och ert stöd, det känns lite lättare mitt i allt elände att veta att ni är så snällla och stöttande.
Mvh,
Moa
Separera dom, håll tempen.
Och jag vet var du bor, vi har en gemensam bekant i Tomas… Jag har känt honom i drygt 16 år… Jag kommer från Skellefteå men flyttade. Därför vet jag problematiken med att få ner dom… Tänkte att du kanske hade fler kontakter än jag…

Ring Cecilia Trädgårdh på fågelkliniken. Hon är råttkunnig veterinär som tar frågor på telefon. Även hennes sköterska är råttkunnig. http://www.fagelkliniken.se/
Usch det gör ont i hela mig när jag ser dom :'( Kan inte föreställa mig hur det måste kännas för dig…
#34 Hon är den av alla veterinärer jag har träffat som är bäst på råttor, smådjur överhuvudtaget :') Så till henne rekommenderar jag starkt att ringa!!

Jag håller med #34, ring Cecilia på fågelkliniken. Hon är jätteduktig och vet hur det funkar med att skicka till SVA (har själv nyligen gjort det med hjälp av henne). Hon kan kanske även prata med din veterinär så att du kan åka in med en råtta/råttor för avlivning så kan de skicka iväg hela råttan med post till SVA för obduktion/provtagning.
Ring imorgon, du har inte tid att vänta nu!
oj vad hemskt D:
nu blir jag lite rädd med, detta gäller väl troligen bara flockar med nyintroducerade råttor från affär? eller kan godis och liknande bli kontaminerat bara av att vara i närheten?
bor också i skellefteå, därav blir jag extra orolig.
Funderar lite… Om det är så att det kommer från Imazo råttorna så behöver det ju inte betyda att dom blir sjuka? Det kan ju ha funnits länge hos Imazo utan att det märkts. Om det går så fort så lär ju sjuka råttor knappast hinna ut i handeln. Dom kan ju ha utvecklat någon form av immunitet/motståndskraft mot det men ändå bära det..? Om Imazo nu bryr sig så lite om sina djur som det sägs så är det väl inte helt omöjligt..?
Eller är jag helt fel ute..?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Usch och fy va hemskt! massor med styrke kramar till dig, <3
För mindre än två minuter sedan dog Gnom i händerna på mig.
Mvh,
Moa
RIP :(
RIP och mer än massor styrke kramar!
19:18 ikväll insjuknade han, nu, 21:37, dog han. Fortsätter det i den här takten är jag helt utan råttor innan helgen är slut. Jag kan inte sluta gråta.
Mvh,
Moa
Tack
Mvh,
Moa
Fyn F*N va hemskt! Kan inte ens komma i närheten av att förstå hur det måste kännas för dig, men jag känner med dig. Massor med kramar och jag hoppas du slipper förlora fler…
//Lamina
Jag beklagar så otroligt.
Beklagar verkligen! :(
Tyvärr är det så med Imazo att dom har sjukt mycket problem med sina råttor.. Butiken jag jobbar i tar aldrig in råttor därifrån, inte ens vid "råttorka". Kanske säger en hel del..
Tack för era ord.
Tack också för tipset om Cecilia, ska titta mer på det imorgon när jag har fått sova. Det känns som om någon helt har sparkat undan benen på mig nu, det är ohyggligt. Det känns som att tiden inte räcker till för att kela och goa med de råttor jag har som fortfarande är friska, för vem vet vilken av dem det är som kanske sjuknar in och dör imorgon? Vem står på kö? Vem är kanske död eller dödssjuk när jag stiger upp?
Jag hoppas verkligen att ni och era råttor slipper detta, för det är fruktansvärt.
Mvh,
Moa
Du skulle ju kunna ringa vilken annan veterinär som helst där dom är mer duktiga på råttor.
Beklagar verkligen.
Rip. alla ni små som mist livet…
Själva tanken av att det här skulle hända här hemma är hemsk. Jag hoppas verkligen att det kommer ge med sig nu så att du inte behöver förlora fler små liv… :(
Hur kan du sitta med råttorna och låta dom lida till döds???
Varför åker du inte in till veterinären och avlivar när de blir så här sjuka?
Det är djurplågeri i högsta grad att låta dom lida i flera timmar och låta dom självdö.
#52 Och att boka en tid som man tidigast kan få tex. nästa måndag, vad gör det för skillnad för råttorna? Och dom som hinner dö innan hon kommit hem? Har du last nånting? Har du förstått hur fort det går?
Ja det har jag och det finns distriktveterinärer som har jour. Haren tex led i fem timmar står det i den andra tråden. Det är fruktansvärt.
#52 Är du medveten om att råttor är bytesdjur och vad det innebär? När dom insjuknar hastigt så har det förmodligen funnits i kroppen ett tag utan att dom visar symptom, därmed går det fort när det väl visar sig.
När det är så illa att man märker att döden är nära så är det bättre för dom att få somna in på sin trygga plats och hos sin trygga punkt.
Sitter här och gråter, så otroligt hemskt!
Har själv varit med om en liknande grej emd en kaninungekull, det är så hemskt att bara se liven glida ur dem.
Känner du någon sjuksköterska/djursjukskötare eller liknande som kan lägga vätskedepåer under huden? Kanske kan bromsa upp det hela, om de får vätska i sig utan att behöva svälja det.
Kram, och jag håller verkligen tummarna för dig.
#52 Och du skulle klara av att avliva dina ögonstenar själv..? Jag förstår precis hur Eldbarn känner det. Jag är uppväxt med djur, har haft allt från fiskar, reptiler och fåglar till gnagare, hundar, katter och hästar. Jag har avlivat massor av djur, både själv och hos vet. Jag har "jobbat" på djurpark, veterinär, travstall och ladugård och har fått vara med om både det ena och andra, jag ser migsjälv som väldigt härdad, på gränsen till okänslig.
Likförbannat satt jag där med en döende råtta i famnen utan att kunna göra nått annat än att vänta när min älskling fick hjärnblödning… Det är fruktansvärt och innan man har hunnit samla mod till det kan råttan mycket väl ha hunnit dö för en. Med så många döende råttor är det nog nästintill omöjligt att samla sig till att göra det, tänk dig själv att förlora råtta efter råtta, man vill verkligen inte förlora en till…
//Lamina
Vill bara putta in hur viktigt det är med att hålla djur man köpar in i karantän!.
Min kompis köpte in en hona från en uppfödare. Kort efter får hennes mest kära äldre råtta massa bränn blåsor. Sattes i egen bur och fick stronghold. Men de fortsatte tills hon började med cortison.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Brännblåsor? Vad berodde det på? :O Kanske inte hör hemma riktigt i denna tråden men, bara en fundering…
Vet inte hur jag skulle förklara det. Såg ut som brännblåsor vilket det inte var. Det är någon form av bakterie eller nått skit. Ser ut som råttan är biten. Men det är den inte. Är inte skabb. Bara massa ytliga sår som ökar upp i storlek och antal.
Hm, låter ju rätt skumt xD
Förlorade en av mina råttor igår kväll, exakt samma symptom som TS. Råttan var inte från Imazo. Det gick väldigt snabbt, så att man inte hinner kontakta veterinär är inte förvånande. Snabbt och chockartat, jag kan inte riktigt inse vad som hänt, hon blev bara drygt 1 år gammal. Och hon var den som aldrig någonsin haft någon åkomma, kladdiga ögon/nos etc. Det är helskumt, oroande och väldigt sorgligt…
Jag beklagar… :(
Jag har startat en ny tråd om detta. Ni får gärna skriva där. Symptomerna. Hur lång tid det tagit från första symptomen att visas till råttan avlidit osv.
Idag var Molly död när jag klev upp.
Under över alla under så lever fortfarande Haren, men det kan bero på att jag har lyckats få i henne vätska, både innan jag la mig, och även nu alldeles nyss. Tänk om hon är tillräckligt stark för att klara sig? Jag hoppas verkligen.
Dock är nu Vilma, Elise och Selma också sjuka. Med andra ord så är alla mina ursprungliga råtthonor sjuka eller döda. De enda som är friska och lever rullan är honan och hennes tre ungar som är de nya. Hanarna är än så länge som de ska. Hoppas jag.
Jag har ringt till fågelkliniken. Fick prata med djursköterskan, som tyckte att sjukdomsförloppet var väldigt snabbt. Hon hade inte hört om några andra råttor som drabbats. Hon föreslog att jag tog hjälp av "min" veterinär med att paketera och skicka - och översätta veterinärspråket på de eventuella svaret - men det förutsätter ju att jag får tag i dem, vilket jag inte har fått.
Från fågelkliniken kostade det 1100 kronor att skicka till SVA, men jag vet inte vad det kostar härifrån. (Det är egentligen sjukt att något som detta kostar överhuvudtaget, det här borde ju ligga även i deras intresse att få svar på.)
sziszanna:
Jag förstår hur du tänker och varför du tycker så. Jag tycker själv att det är djuplågeri. När det gäller Haren finns det inget annat försvar än att jag hoppas. Hon lever ännu, något som hittills är rekord bland de som har insjuknat. Alla de andra har dött så snabbt att någon veterinär knappast hade kunnat göra något.
Huldan:
Tack för förslaget! Min hjärna verkar ha stannat av, att jag inte kom på det själv. Jag ska försöka få tag i en sjuksköterska jag känner, hon kanske kan hjälpa med vätska.
Lamina:
Tack för ditt stöd. :) Innan allt det här hände ansåg jag mig också vara en väldigt härdad och närapå okänslig person. Jag avlivar alla mina djur själv i vanliga fall, snabbt och utan problem, även om det såklart aldrig är roligt. Men det är något särskilt med råttor som gör allt så otroligt mycket värre, och när de bara insjuknar en efter en, och dör bara ett par timmar senare… Det knäcker nog vem som helst, om man nu inte har ett hjärta av sten.
lucke:
Jag beklagar verkligen! Jag hoppas att hon var den enda som behövde drabbas.
Tack allesammans för era svar, ert stöd och era råd. Det betyder jättemycket.
Mvh,
Moa
Tack, och detsamma till dig, beklagar djupt!
Usch. Vet knappt vad jag skall skriva, mer än att.. Jag beklagar verkligen :( Om det finns en enda gnutta positivt i det helvete du och dina råttor går igenom, så är det väl just att det går snabbt och att de inte verkar lida hemskt i mer än några timmar. Hoppas verkligen att lilla Haren klarar sig.

Angående kostnaden för provtagning hos SVA så har Svenska Råttsällskapet en såkallad forskningsfond som bland annat ger bidrag till SVA-undersökningar.
Har du möjlighet så lägg råttorna i frysen, om du inte har möjlighet att skicka iväg dom direkt.
Jag har lagt alla döda råttor i fryspåsar och därefter direkt in i frysen. Jag har alldeles nyss beställt transportkartonger från SVA, det kostade ingenting.
Det var flera år sedan (typ -05) jag slutade vara medlem i SRS, och det blev aldrig av att jag blev det igen. Hjälper de till ändå?
Mvh,
Moa
Man kan inte spara råttorna i frysen länge, har för mig att det var någon på SVA som sa det (dock osäker)
Det var något med att inälvor eller liknande krömp ihop osv, var ett tag sedan de (vem det nu var) som sa det så jag kommer inte ihåg informationen så bra.
Någon annan som har bättre information om det?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

#70, jag har tyvärr ingen koll. :(
#69, Det är ett sådant spektakulärt och ovanligt fall och dessutom väldigt ovanligt så för råttors bästa borde dom kanske hjälpa till med det ekonomiska. Men tyvärr så har jag ingen erfarenhet av forskningsfonden alls. (Jag skickar dig ett telefonnummer i PM)
#65 Inte lätt att tänka när amn är förkrossad och orolig! :)
Ingen idé att söka forskningsfonden i srs. De som har hand om pengarna har inte satt in pengar som de ska på fonden. Vet en utställnings domare som ger sin slant till fonden.men ansvarige har struntat i att sätta in på fond kassan. Finns helt enkelt inga pengar. Nicciz är ende som just nu tar pengar från sina kullar o spar till att sätta in på fonden.
Ingen idé att söka forskningsfonden i srs. De som har hand om pengarna har inte satt in pengar som de ska på fonden. Vet en utställnings domare som ger sin slant till fonden.men ansvarige har struntat i att sätta in på fond kassan. Finns helt enkelt inga pengar. Nicciz är ende som just nu tar pengar från sina kullar o spar till att sätta in på fonden.
Sluta riffa på telefon :P
Zickan du vet ju att du har ifokusförbud på telefonen!
Zickan: Hahaha, ett av mina första skratt idag. :P Du kom visserligen med en tråkig nyhet, men på ett roligt sätt.
Jag kan tyvärr med stor sorg meddela att Haren dog 17:35 idag, prick två år sedan hon flyttade hit. Jag bar runt på henne hela tiden, och lade ifrån mig henne i bara tio minuter för se till de andra råttorna samt ge dem mat och vatten. När jag kom tillbaka så var hon död. Det känns hemskt att jag missade hennes död, att hon fick dö helt själv i en handduk i en petbox.
Hela kvällen har jag nu hårdstädat hanarnas bur och flyttat den längst bort från honorna - som ju helt uppenbart är de värst drabbade. Fyra av sju av mina ursprungliga honor är kvar i livet. Hur länge till vet jag inte dock, alla fyra är rufsiga, flämtande, orkeslösa och kalla. Endast de fyra som nyligen har flyttat in och säkert har dragit med sig skiten är überpigga. De rejsar runt som galningar i buren och fattar inte varför burkompisarna är så slöa.
Hos hanarna verkar allt vara hyfsat lugnt, alla är lite rossliga men inte mer. Jag vet inte om deras immunsystem helt enkelt är tuffare eller vad det nu kan vara som gör att inte de också dör som flugor. Två stycken har ju visserligen dött, men de var också nakenråttor som väl bevisligen har ett sämre immunförsvar.
Fem stycken har alltså hittills dött sedan i förrgår, den 24/11. Jag tror nog att jag mycket snart kommer att få ytterligare fyra dödsfall; resten av mina gamla gummor med andra ord.
Jag hoppas och ber att inga fler kommer att dö, att hanarna slipper ännu mer av detta.
Jag lovar och svär härmed att inga fler råttor kommer att flytta in till mina snuttar utan en grundlig karantän. Två veckor (och för ögat väldigt friska råttor) räcker bevisligen inte. Vad är lämplig karantäntid? Brukar det inte vara tre månader eller något sådant?
Det är förfärligt att det ska måsta till något så hemskt som detta för att man ska lära sig att ta karantän på allvar. :(
Mvh,
Moa
Jag beklagar Moa…
Mest troligt så har Imazoo någon bakterie eller virus som dom utvecklat immunitet emot men som dina inte hade en chans emot… eller så har 2 bakteriestammar blandats och muterat… oavsett så är det mer fruktansvärt än jag ens vill tänka…
#70 Jag håller med dig, här när man ska skicka till Evira (vår motsvarighet till SVA) får inte råttorna vara frysta, de ska vara kylskåpstempererade. Det är fruktansvärt motbjudande enligt mig att ha döda råttor i kylen (men frysen är okej konstigt nog..), men så vill de ha dem om de ska kunna utföra alla tester. Det är som sagt nånting med att inälvor och övriga organ sjunker ihop samt vissa bakterier som dör i frystemperaturer.
Förövrigt så beklagar jag din sorg. Det finns inga ord som kan trösta nu, men det kanske hjälper lite iaf.. Hoppas verkligen detta är något som stannar här, att du inte behöv mista fler.. Styrkekramar till dig!
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Beklagar sorgen…det är helt bisarrt och ofattbart :(

Vet att det är dyrt att skicka till SVA (Uppsala) Men det kan vara värt det.
Att tänka på: (har jobbat på lab…så vet lite om det iaf)
*Frys INTE, kylskåp är det som gäller.
*Lufttät påse.
*krasst så börjar iaf maginnehåll "förmultna" efter 3 min på mus, borde väl vara lite till på råtta. Men mkt info går att få fram ändå.
Så när du får tag på vet. och anser att du har råd och kan skicka en eller ett par råttor till SVA gör det. För resterande råttors skull.
Om du inte får tag på vet. eller känner dig lite osäker. Ring till SVA, ev. kan det vara så att man kan komma överens med dem om att kanske ex. skicka en råtta och ev. lite biopsier från dem andra (du kan ju be vet. ta biopsierna(?)).
Håller tummarna för att det ska bli ett stopp på detta, är aldrig kul att förlora ett djur. Allrahelst när man inte riktigt vet vad som orsakat det eller om dem lider in i det sista och tiden är så knappp att man inte hinner hjälpa dem.
Styrkekramar!
"Din verklighet är inte Min verklighet"
Haha.. glömde av mitt förbud där :-P. Försökt hålla mig i från. Men fick inte sitta på datorn under jobbet i går. he he he he
Sjukt trisst med råttorna dock :-(. Undra vad det är som går. Om sda eller liknande har dykt upp igen eller om det är något nytt.
* styrkekramar * hoppas dom andra klarar sig
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
Hur går det Eldbarn?
Tänker på dig och råttorna!
Hej hej allesammans.
Än så länge lever mina långsvansade älsklingar. De fyra honorna som är smittade är visserligen sjuka, men är i varierande grader piggare än vad Haren och de andra som har dött var.
Elise som blev sjuk och piggnade till samma dag som Vanja dog och Haren insjuknade, är ju sjuk nu igen, men har ändå piggnat till - åter en gång. Hennes immunförsvar måste vara starkt som attan, eller så beror det på något annat, jag vet inte. Hon flexar i alla fall i pigghet, hon är inte konstant dålig. Just nu är hon faktiskt riktigt pigg, men hon ligger helst och vilar. Yrja och Vilma är ganska dåliga, medan Selma är lite piggare.
Hanarna smårosslar, fnyser och snorar, men stannar det vid det så är jag oerhört lycklig. Allesammans är glada och pigga, och ingen har i alla fall insjuknat, inte ens den sista nakenfisen Gizmo (som rent logiskt borde ha dött före Gnom, eftersom Gnom har varit den friskaste, piggaste och spjuvrigaste av nakengrabbarna). Jag vet inte vad jag hade gjort om alla mina råttor hade dött (- då menar jag alltså de jag hade innan dessa nya flyttade hit). Mina småbebisar. De flesta har jag ju pillat med från det att de bara var små rosa rynkiga goskorvar som luktar råttbebis.
Jag förväntar mig fortfarande bortfall hos honorna - kanske att Elise och möjligtvis Selma kan överleva, de är såpass starka fortfarande, men jag tycker mig ändå se ett slut på allt elände.
Det här var ett onödigt dyrt pris att betala för mitt slarv med karantän, och jag kommer aldrig att förlåta mig själv - Och framförallt kommer jag ALDRIG att göra om det. Stackars mina små. :(
Återigen vill jag tacka så jättemycket för allt stöd och tröst ni har gett mig, ni är fantastiska.
Kramar på er allihop.
Från vänster till höger, taget igår kväll: Elise, Yrja, Selma och Vilma.
Mvh,
Moa
men gud vad hemskt ;___; sitter med tårar i ögonen…
lider med dig, verkligen. Har du fått tag i någon sköterska som kan sätta i den vätskesaken? kan ju behövas..
(jag funderade ju på att köpa ny råtta nu, men gud, jag väntar nog..)
STYRKEKRAMAR TILL DIG!!
gud, jag börjar misstänka att imazoo har mutaterat viruset själva och gjort så deras råttor byggt upp immunförsvar mot det. för tänk dig om de har råttor som smittar en hemsk smitta som dödar alla råttor de kommer nära, men de själva överlever alltid. Då kommer ju alla andra råttor i hela världen i prinip dö ut, och bara imazoos råttor överlever = de tjänar som FAN
det är ju skitsvårt att skapa ett virus själv, men det kanske var en olyckshändelse från början? men att de utnyttjar det? ingen aning…
En teori bara..
#106 Tror ju iofs att det kommer från Imazoo och att deras råttor är immuna, men tvivlar på att dom tänkt ut något sådant. Det skulle nog vara både billigare och lättare att börja avla lite mer seriöst så att folk blir mer villiga att köpa…
//Lamina
mieeow:
Nej, jag har inte det. Dock funderar jag på att köpa in kanyler och sprutor och se om det går att få tag på droppvätska, eller om man kan göra droppvätska själv. Att ha som framtida säkerhet om något händer som torkar ut ens älskade underbara små, menar jag. Jag vill inte ens tänka orden "om något liknande händer" för det får det inte göra.
Kanyler och sprutor är superlätt att köpa, inte ens dyrt. Sedan går det väl att diskutera lagligheten i att sätta sprutor utan en legal utbildning, men är det det som krävs så gör jag det lätt. (För övrigt utbildar sig mamma till undersköterska just nu, jag kan säga att hon har gett sprutorna. ;) ) Att ge vätska under huden är bland det enklaste som finns att göra, jag har gjort det tidigare. Fick också sätta insomningssprutor på katt när jag praktiserade hos veterinären. Att lyfta på nackskinnet och trycka in nålen under huden för att ge vätska är verkligen inte svårt. Jag vill aldrig mer vara oförberedd vid sjukdom hos mina små. Det är alldeles för smärtsamt att sitta där och titta på, utan att kunna göra något. Kan man åtminstone ge dem vätska så att de inte torkar ut så skulle det kännas lite lättare. Sedan bör man såklart gå till veterinären om man vet att de kan göra något åt problemet, men oftast sparkar ju sådant här in på de mest värdelösa klockslag, och kostar multum att åtgärda hos vet på dylika tider. Särskilt som risken att de hur som helst dör är väldigt stor om de blir så dåliga att de helt slutar dricka.
Dessutom kan det ju vara bra att ha om man råkar få wet-tail hos någon guldhamster (de slutar dricka och dör i princip alltid, och ingen vet exakt vad det beror på).
Hehe, nja, jag tror knappast att Imazo gör så, nu är du väldans paranoid. Andas djupt och räkna till tio. ;)
Mvh,
Moa
Angående att gå till veterinär. Skulle rekommendera att när man beställer tiden. Även påpekar att der verkar väldigt smittsamt. Stor risk att det smittas runt på veterinären. Då kan de se till att man typ är ende som kommer med en råtta den dagen. Eller ge en senare tid när det snart ska stänga osv.
Bra tips, det måste man också minnas.
Mvh,
Moa
Jo, paranoid är jag alltid.. usch, att sånt här ens finns D:
Sätt hanarna på Baytrilkur, minst 2 veckor. 2 ggr om dan första veckan och sen 1 ggr/dag. Låter lite som de symptom jag hade här hos mig, och Baytril gjorde under direkt!
Ush vilken mardröm! Hoppas att de fortsätter vara pigga, och klarar sig igenom det.
Som du säger, att lägga vätskedepåer är ju inte alls svårt, så har man gjort det någon gång klarar man det ju själv.
Skulle man inte kunna ta ett blodprov på de friska råttorna? De lär väl ha antikroppar man kan ta en titt på. Bara en tanke.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Fy f…… :(:( Har läst igenom tråden nu. Har inget att säga annat än hur mycket jag lider med dig. Det är nog att förlora EN råtta… men att samtidigt förlora så många… och ovissheten för de som fortfarande lever… usch.
Angående prov till SVA: det vore JÄTTEBRA om du kunde få iväg ett prov!! Det känns mycket viktigt!! Jag hjälper gärna till med en hundralapp och är det fler här inne som också gärna skulle hjälpa till så kanske det inte blir så dyrt i slutändan.
Ta hand om dig och dina pälsmonster. <3
Selma, Yrja, Vilma och Elise har piggnat till en aning. Ingen förutom Elise orkar gå och dricka själva, de ligger mest bara platt på någon hylla, hustak eller liknande, så jag får med jämna mellanrum gå och ge dem vatten för att de inte ska bli uttorkade. De dricker frivilligt när jag ger dem med spruta i munnen, så jag ger dem uppvärmt ljummet vatten med flytande honung (ekologisk som smakar nada för oss människor, inte en massa tillsatt socker ni vet) samt liiite saltvattensalt. Jag började ge dem det igår kväll och de har piggnat till under natten och idag. De flämtar och har insjunkna sidor och rör inte på sig mer än nödvändigt, men det är en stor skillnad i deras blick och när man känner dem röra sig när man håller i dem. Dock verkar sjukdomen påverka ögonen litegrann, för de är en aning svullna på två av flickorna.
Klockan åtta imorgon bitti ska jag ringa veterinären och fråga om priser och hjälp, och höra vad de tycker är lämpligt att göra.
Jag ska självklart ta reda på kostnad för SVA också, jag vill absolut få reda på vad detta hemska är.
Mvh,
Moa
Det går på 1400 kr om jag vill skicka in till obduktion. Dyrt! I sådana fall avlivar jag Yrja (hon som ändå har juvertumörer och helt klart är smittad) idag och skickar in till obduktion, allt via vet. Om någon vill hjälpa till med en liten slant trots att det är just före jul och inte era råttor så vore jag väldigt tacksam. Inget måste naturligtvis, det är ju ändå mina råttor.
Mvh,
Moa

#117 Jag hjälper gärna till med en hundring! Det räcker ju inte jättelångt, men NÅGONTSTANS kanske det räcker. Det enda jag vill ha utav det är att jag vill ta del av svaret från SVA. Såklart!!! :( Vill ju veta vilja äckligheter som sprids bland de små pälsmonstren…
PMa mig ditt kontonummer så för jag över pengar när jag kommer hem!!
1400 är faktiskt dyrt. Synd. Vore det billigare så kanske fler skickade in… Skulle vara roligt att veta med alla dessa tumörer också - VAD det är för tumörer! Jag har inte skickat in mina råttor rumörer efter operation… Jag borde ha gjort det, men de var inte försäkrade och det skulle ha blivit så dyrt. Mina nästa råttor ska vara försökrade!!! Jag skulle SÅ ha tjänat in det det sista året…

#117 Om du ska skicka in hela råttan på obduktion ska du inte betala vet för mer än avlivningen.
Såg att du skrev innan i tråden att fågelkliniken tog 1100 också, men det är fel. Sköterskan du pratade med blandar ihop priserna och 1100 betalar man om de tar prover hos veterinären och skickar iväg till ett ställe utomlands.
Säg till dem att du bara ska betala för avlivningen, de kan inte ta så mycket betalt bara för att avliva, packa och skicka. Sen får du en räkning från SVA på obduktionen istället. Eller ja räkningen på obduktionen får du nog i vilket fall som helst så som sagt ska du se till att inte betala överpris hos vet.
Jag är bara 15 och i princip pank, men du ska veta att om jag haft koll på konto och sånt så hade jag helt klart bidragit med pengar.
Jag ju fråga mamma såklart, snackar med henne när hon kommer hem. Alltid värt att fråga, för vill verkligen att vi får veta svaret
11:00 imorse infann jag mig hos vet. Jag valde att avliva Yrja för tumörerna och att INTE skicka in henne - just för nämnda tumörer. Jag är rädd att de kan påverka provresultaten.
Istället avlivade jag även min älskade lilla Selma som ju också är sjuk och ändå ganska gammal, för att skicka till SVA. De packade in henne och sedan for jag och mamma och skickade henne med posten. Det skulle gå snabbare än om vet skulle skicka. De är så himla snälla på veterinärstationen, jag behövde bara betala hundra kronor per avlivning. Usch vad jag grät. :(
Räkningen från SVA kommer med posten och ska betalas inom 30 dagar - och enligt prislistan så kostar det 1100:- plus moms, d v s kring 1400:-. SVA:s Prislista. Scrolla ned till "Obduktion, gnagare". Alla priser är exklusive moms, så jo, det går på kring 1400:-. Dyrt, dyrt. :S
Av någon anledning så hade båda Yrja och Selma fått varsitt öga som hade börjat svullna upp och tränga lite längre ut ur ögonhålan. Eftersom det kom på två råttor samtidigt misstänker jag att även det har med sjukdomen att göra. Usch att det finns något så hemskt som detta!
Yrja och Selma är alltså nu i råtthimlen. :( Yrja ligger hemma i frysen, och Selma är på väg till Uppsala.
Elise och Vilma är nu de enda som är mer allvarligt sjuka hemma, men de verkar vara på bättringsvägen. Särskilt Elise förstås, hon har ju varit den som har varit piggast hela tiden. Vilma vill bara krypa upp i händerna och sova, och jag måste fortfarande ge henne vatten för hon orkar inte gå runt i buren i onödan.
Svaret från SVA kommer ni naturligtvis att få ta del av!
Mvh,
Moa
Själv betalade jag 1931:- för obduktionen, alltså ex. porto och avlivningskostnader. Men valde att låta SVA testa för ungefär allt de kunde komma på när de ändå gjordes, de hittade dock inget ovanligt i mitt fall.
Säger det igen, jag sörjer med dig <3
Får hoppas att provsvaren säger nånting och hoppas du uppdaterar oss när du fått svaren.
Hur lång tid tar det innan svaren kommer? Brukar det inte ta ca 2-3 veckor?
fy .. R.I.P flickorna. Önskar att jag hade pengar, hade hjälpt dig med så mkt jag hade kunnat
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
Är inte överdrivet rik, men någon hundring kan jag bidra med!
Pm:a mig om du vill :)
Fy fan! Jag lider verkligen med er som drabbats! När jag födde upp för några år sedan så fick jag in precis samma sak! Ena sekunden mådde alla råttor prima, några timmar senare var de döda. Från pigg och frisk till apatisk, insjunken, snorig och bara helt matt… Att bara kunna se på, för de orkade inte svälja mat eller vatten, var det värsta. Varje gång man tittade in i en bur väntade man sig det värsta. Jag minns inte helt säkert, men det var minst 6 råttor av 18 som försvann för mig inom några få dagar. Tyvärr skickade jag inte in någon till sva då. Självklart var jag även hos vetten, men inte ens han hade någon aning.
Var rädda om era små vackra liv!