Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 1465 ggr
trasan84
0

Hane sökes

En av mina två killar har dominansproblem och kommer att tas bort på Torsdag (2/12-10) .Jag kommer då att behöva en ny burkompis till min kvarvarande Robert.

Robert är ganska precis 1år… välgigt lugn i sinnet, skulle tro attt han är lite underlägsen och lite småblyg tills han lärt känna en ordentligt, men aldrig gjort nå anspråk på att vara elak eller dum på något vis.

Han och Gunnar går inte så bra ihop med varandra… Gunnar bråkar på honom med jämna mellanrum, och senast i lördags(27/11-10) blev de storbråk mellan dom två och Gunnar bet Robert illa i baktassen så blodet rann…

Jag blev själv biten av Gunnar i går, och har nu ett stort jack i mitt pekfinger. Han har vart aggresiv nu ett tag och det har bara blivit värre och värre. Hade jag vart bättre påläst hade jag kastrerat honom redan vid första antydan till dominans, men de har pågått för länge och jag tror han kommer ha kvar beteendet även om han kastreras. Så jag kommer låta honom somna in.Gråter

Finns de nu någon där ute i zyberrymden som har en råttkille som behöver ett nytt hem, så får han jättegärna flytta hem till mig och Robert.Skrattande

Jag har ny stor hemmabyggd bur väntandes och massa springmöjligheter i min lght.

Bor även tre råttflickor i vår lght, men inga planer på att para. Ville bara tillägga det.

Skicka ett PM till mig eller hör av er på 073-9803933 el. trasan_84@hotmail.com

Jag bor i Gävle, Har troligen tillgång till bil om de behövs, men ekonomin är lite ansträngd så någon längre resa undviks hellst om de går. Men nöden har ingen lagOskyldig

MVH Therese

[MittNamn]
0

6 hanar finns här i örebro men de är bara 12 dagar gamla..

chade
0

men åh. har en hane på snart ett halvår som behöver ett nytt hem. men tyvärr har han också lite dominansproblem och är väldigt instabil och skygg :(

Små stjärnor lyser också i mörkret.

trasan84
0

#1 Jag har inte så stor erfarenhet av att para ihop småttingar med vuxna… faktum är att jag inte har erfarenhet av att para ihop råttor alls… Skulle behöva massa stöd på den frågan när det väl är dags. Men 12 dagar gammla… de e ju långt kvar innan dom får "flytta hemifrån" dom är säkert skitsöta, men jag tror jag passar… Tack ändå:)

#2 Jaha, oj… hur går det då? Men om den bara är ett halvår… går de då inte att kastrera den… den kanske blir bättre då. Den är ju inte så gammal än tänkte jag.

chade
0

det går inte så värst bra, jag har försökt så länge med honom så att han ska bli lugn och social. men jag kan inte. så det är bättre om han får komma till någon där kemin är lite bättre.
Kastrera kan man väl göra med en gammal råtta också, men jag tror inte det skulle hjälpa mot alla hans ''problem'' han har.

trasan84
0

ja de är svårt ibland… man vill ju bara de bästa för dom små… hoppas du finner någon som vill adoptera honom och ta honom för vad han är:)

Lamina
0

#3 Tror det är lättare att para ihop ungar med vuxna än vuxna med vuxna…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

trasan84
0

#6 jaha… är de så… ja jag har ingen erfarenhet av varken de ena eller andra… jag vänder den frågan utåt istället…

Vad går lättast att para ihop med:

vuxen+vuxen?

vuxen+bäbis?

Marre89
0

om den vuxna är hyfsat stabil så skulle jag köpa tv¨bebisar och sätta in tillsammans med din äldre hane.. Säkrast att köpa två bebisar, då har dom varandra när den äldre går bort, då slipper du leta vidare efter en ny igen..

chade
0

vuxen med bebisar är alltid lättast, jag har gjort båda. det tog lång tid för den vuxna jag fick in i flocken att bli accepterad.

Lamina
0

#7 En normal vuxen råtta ska inte skada en bäbis, det är inte normal beteende. Däremot kan det vara väldigt svårt att få vuxna råttor att gå ihop. Jag har haft råttor i 1 1/2 år och har introducerat både bebisar och vuxna till min flock. En gång fick jag hålla på i en månad för att få ihop ett par vuxna (rätt så ovanligt dock, mest ett sckräckexempel). Det är att jämföra med när jag skaffat bebisar, Lät dom träffas någon timme på ett neutralt ställe sen fick dom flytta in i buren, inga bråk alls.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

trasan84
0

å fan… ni har gett mig hoppet tillbakaSkrattande tack!

Så… är de någon killbäbis ute i syberrymden som behöver nytt hem då??

[MittNamn]
0

Mina är leveransklara vid jul i alla fall.. fast det kanske är för långt dit för dig?

trasan84
0

#12 jag tänker mest på min Robert… jag vet inte hur han kommer ta det att få vänta så länge. Jag har bara bil till December ut… så jag bör hitta leveransklara killar innan dess. Var bor du?

Terato
0

Jag bor i Gävle och har smått och kan hjälpa till med introduktion om du vill. De blir 5 veckor den 14:e december men räknar med att hålla dem någon vecka längre eftersom de har legat efter lite viktmässigt så runt 20:e gissar jag att de är flyttklara. 

Placerar gärna ut någon i Gävletrakten då det känns viktigt för mig att kunna följa upp dem. Har pm:at dig, vill ha lite kontakt och se vad du är för person och så!

Jag tingar inte bort någon förrän allt är klart med alla inblandade men en första kontakt är alltid bra!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

trasan84
0

#14 Jag är visserligen ganska färsk på att vara råttägare, men jag läser å läser om det och tar åt mig allt i tipsväg för att bli klokare. Alla är vi ju barn i början. Så hjälp tas tacksamt emot:)

Ja jag såg att du pm:at mig… så jag svarade:) Självklart får du undersöka mig hur mkt du vill:) en första kontakt är A och O.

Självklart får du kolla med alla inblandade, jag ställer mig så snällt i kö:) så är det så att råttisarna går till någon annan så får jag vända mig till en annan kull:)

MVH Therese

Terato
0

Man SKA fråga och diskutera. :) Man lär sig hela tiden och egentligen måste man ha praktisk erfarenhet också, det hjälper inte att bara sitta och läsa. Det måste komplettera varandra liksom (jösses vad jag har fått erfara det den senaste tiden)!

Ja, det kan vara skönt att ha någon med första gången man gör en introduktion. Det kan vara svårt att veta hur mkt gruff som är för mycket och så vidare.. Sen är det också så att jag kan vara bra på att ge råd och hjälpa andra. Men när jag själv är i samma sits behöver jag lika mkt stöd. Så är det liksom.

Det är nog inga större problem, jag har legat lågt med tingningar. Men vill kolla med honans "ägare på pappret" först vad det gäller allt det där och även jourhemmet som hon kommer ifrån men samlar in lite intressenter nu så jag vet lite hur det ser ut! Många vill ju peka på en unge på en bild och ha den "paxad" men jag jobbar helst inte så om det går att undvika. :P Det brukar bli bättre för både köpare och uppfödare om man kan utveckla kontakten mer successivt och det är alltid en fördel att komma och träffa bebisarna och känna efter. :)

teratos.r8or.se

trasan84
0

Ja för mig är de iaf praktik och teori det som ger mest… som du säger, en komplettering av varandra ger bäst resultat.

Ja de kan ju vara kul å se en bäbis på bild, men personligen vill jag träffa dom innan jag väljer… färgen har ingen större betydelse, då jag ändå inte avlar… de ska ju vara mina kompisar.

Terato
0

Underbar inställning! :)

teratos.r8or.se

[MittNamn]
0

Jag bor i örebro :)

trasan84
0

#19 jisses nu blev de svårt… alla bebisar klara runt jul… många bebisar å välja på… men jag ska iaf åka å kika på Teratos bebisar i helgen, och om de går bra, och har jag möjlighet att ta bebisar från den kullen, tror jag att ja satsar på den… de e liksom nära och bra då vi bor i samma stad…:) men jag ska ha dig i åtanke om de inte går nå bra här hemma.